Tapte filer

Tapte filer

Innleggav Undrende » søn 17.01.2016 14:52

Jeg har til min store skrekk nettopp oppdaget at en rekke word-, power point og pdf-filer er forsvunnet. Disse filene inneholder skolearbeid, og har derfor høy verdi for meg.

Filene ble opprettet og redigert i tidsrommet 2010-2013 på en iMac og en MacBook, senere MacBook Air. De ble lagret i Dropbox (både lokalt på mac’ene og i skyen) og sikkerhetskopiert på Time Capsule. Jeg følte meg derfor trygg på at filene var sikkert lagret.

Det underlige er at ingen mapper er borte, kun filer. I enkelte mapper er alle filer borte, i andre filer mangler bare enkelte filer.

Jeg finner ikke filene ved hjelp av Finder eller Spotlight. De ligger heller ikke i ”Papirkurv”. Den eldste sikkerhetskopien på Time Capsule er datert 2014, og filene mangler også der.

Jeg hadde vært uendelig takknemlig hvis noen kunne svart på følgende:

1. Er det mulig å gjenopprette de tapte filene?

2. Hva kan være årsaken(e) til at filene ble borte?

3. Hvordan forhindrer jeg at noe liknende skjer i igjen?


Hilsen
Karen
medlem i 153 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Grubasek » søn 17.01.2016 16:32

Er de også borte fra Dropbox?

3. En måte å forhindre at det skjer igjen, er å manuelt kopiere filene ut på en ekstern disk.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav teknoguiden » søn 17.01.2016 17:32

Dropbox er mer egnet til synkronisering enn backup da synkroniserte filer som blir slettet lokalt kun blir lagret ytterligere 30 dager av Dropbox. Sjekk at de ikke ligger under slettede filer i venstremenyen.

Dersom du aktiverte Time Capsule før filene "forsvant" bør de imidlertid fortsatt ligge der. Brukte du denne metoden:

1. Gå til systemvalg -> Time Machine og sjekk at vis Time Machine i menylinjen er aktivert.

2. Gå til mappen i finder der du mener at filene skulle ha ligget. Klikk på gå til Time Machine ikonet i menyen oppe til høyre og velg "gå til time machine".

3. Bla deg tilbake til en dato du hadde tilgang til filene og gjennopprett dersom du finner dem.

Vet du når du sist hadde tilgang til filene? Du sier at filene ble sikkerhetskopiert til Time Capsule, men er du sikker på at filene ikke var slettet allerede da du aktiverte Time Capsule i 2014? Muligens har du da på et eller annet uheldig vis slettet dem lokalt og så har de blitt borte fra Dropbox 30 dager etter dette.
medlem i 142 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Undrende » søn 17.01.2016 20:40

Tusen takk for svar.

Jeg har forsøkt metodene du beskrev, teknoguiden, men siste sikkerhetskopi på Time Capsule er datert 2014 (når disken blir full, slettes jo de eldste kopiene). Sist jeg brukte en av manglende filene, tror jeg var i 2013. Time Capsule har vært i bruk siden 2009.

Det jeg synes er så rart, er at ingen av dokumentmappene er slettet, kun visse filer. I noen mapper er enkelte filer slettet, i andre mapper er alle filer borte.

Hva har jeg gjort? Med tanke på alle viktige filer som ligger på data'n, blir jeg rett og slett engstelig for at flere kan blir bort.
medlem i 153 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » man 18.01.2016 22:48

Ville prøvd denne: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Har utrettet mirakler før...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav teknoguiden » tir 19.01.2016 21:33

Skjønner godt at du blir urolig. Vanskelig å si sikkert hva som har skjedd, men du bør hvertfall rigge deg så det ikke kan skje med resten av dokumentene. Jeg vil anbefale deg hvertfall en lokal backup og en ekstern. Time Capsule bør normalt være god nok som lokal backup, men har du såpass mye data som skal backes opp at viktige filer slettes fra backup fordi de er for gamle er jo ikke det hensiktsmessig slik oppsettet er nå.

Du kan enten øke backupkapasiteten med flere Time Capsules/harddisker for Time Machine eller velge å utelate mapper du ikke mener er viktige fra den nåværende backupen for å øke kapasiteten. Dette gjør du i systemvalg -> Timemachine.

Som sagt er syncing til Dropbox litt sketchy som skybackup fordi dersom filen forsvinner lokalt forsvinner den også i skyen etter 30 dager. Ved å betale ekstra kan du utvide versjonshistorikken til 1 år, men det virker som det neppe hadde reddet deg i dette tilfellet:
https://www.dropbox.com/help/113

Her kan du enten manuelt arkivere filer til en mappe på Dropbox eller andre skytjenester som du ikke syncer lokalt, eller abonnere på en backuptjeneste som IKKE sletter filer selv om de mangler lokalt. Eksempler på dette er crashplan.com. Som nevnt over her kan du også vurdere å backe opp til en USB-harddisk enten manuelt eller gjennom f.eks. Time Machine. Det vil jo da frigjøre Time Capsule til å backe opp andre maskiner hvis det er det som spiser opp kapasiteten.
medlem i 142 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » tir 19.01.2016 23:36

Og, for n´te gang: En oppdatert klone er uerstattelig hvis hoveddisken kræsjer og man er avhengig av å raskt komme opp og stå igjen. Innkjøp/montering av ny erstatningsdisk, gjenoppretting via Time Machine, etc. tar lett flere dager...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Undrende » fre 29.01.2016 0:27

Hei

Tusen takk for alle svar.

Jeg har gått gjennom de fleste dokumentmappene, og funnet ut at de dypt savnede filene trolig "forsvant" i 2011-2012. Min Time Capsule har vært i drift siden 2009, og filene har derfor vært lagret på denne disken. Problemet er at filene forlengst er skrevet over (usikker på terminologien her, altså ;) ) av nye sikkerhetskopier. Er det for sent å prøve å gjenopprette de tapte filene fra Time Capsule´n? Vil f.eks. Ibas kunne hjelpe meg?

Jeg har uansett lært. Nå er planen å kjøpe en Seagate Backup Plus som er ferdig formatert for Mac. På denne eksterne harddisken ønsker jeg ikke jeg ikke å ta hyppige automatiske sikkerhetskopier (slik jeg gjør med Time Capsule), men en "manuell" kopi av viktige filer med jevnlige mellomrom. Er det en god mulighet?

Jeg er totalt uvitende og dermed hjelpeløs når det gjelder data og elektronikk. Spør derfor dere om gode råd.

Takker og bukker.
medlem i 153 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Grubasek » fre 29.01.2016 11:00

Sist jeg var i kontankt med IBAS (flere år siden) kostet det nesten 3000,- kr bare å få disken gjennomsøkt for feil. Å få disken reparert og filer gjenopprettet, ville ha kostet ca 10.000,- kr. Kjenner ikke prisene idag, men du kan nok regne med at det vil bli ganske dyrt, og det er ikke sikkert de klarer å redde filene dine allikevel.

Din plan med Seagate osv er en grei ide. Selv bruker jeg CarboCopy Cloner til "manuell" backup, i tillegg til TimeMachine (til hver sine disker). :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » lør 30.01.2016 2:07

Har brukt diverse recoveryprogrammer, DataRescue, FileSalvage, osv, med varierende resultater. Denne her ga faktisk meget bra resultater – at a price: http://www.techrepublic.com/article/rec ... 7381246460

Your mileage may vary, som det heter... Den beste løsningen for å unngå slik elendighet er igjen backup, backup – og backup. Som virker. Den sunt og riktig paranoide har TimeMachine, samt en fersk klone for å komme kjapt på bena etter det dessverre ikke utenkelige som heter krasj på hoveddisken og andre kalamiteter, samt en (kryptert) kopi av ens dødsviktigitgste filer på både to og tre cloud-tjenester...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » søn 31.01.2016 3:17


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Ove » man 15.02.2016 18:37

Til siste lenke fra Morse, hvor jeg gikk videre til Microsoft:
https://preview.onedrive.com/bonus/
This storage promotion is now over.

— Til kloning kjenner jeg til to bra alternativer, ett av dem er Carbon Copy Cloner, som du finner her: https://bombich.com/

Det andre er SuperDuper!, som jeg har brukt i mer enn ti år: http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/ ... ption.html
— Kan faktisk brukes gratis, men så nyttig at jeg valgte å betale, da får man tilleggsfunksjoner.
medlem i 230 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » man 15.02.2016 23:20

Ove, tilbudet gikk ut kun timer etter at jeg postet den. Du var mao. akkurat for sen. :-(

Übrigens – CarbonCopyCloner og SuperDuper! er begge gode som gull! Og det er definitivt paranoia av det sunne slaget å ha en kryptert (!) kopi av sine viktigste dokumenter på både en og to eller tre skytjenester i tillegg...

Tilbake til Undrende: Har du for sikkerhets skyld prøvd å søke med noen av disse?

http://apps.tempel.org/FindAnyFile/

http://www.macupdate.com/app/mac/11076/easyfind

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Undrende » søn 13.03.2016 17:39

Hei igjen

Jeg lastet ned og installerte Disk Drill, men ettersom programmet ikke kunne finne mine tapte filer, ønsker jeg å avinstallere det. Til tross for at jeg har slettet Disk Drill under både "Programmer" og "Bibliotek", begynner programmet å søke gjennom mine filer hver gang jeg skrur på iMac'en. Jeg trykker på programsymbolet på statuslinjen, velger "Temporarily stop S.M.A.R.T monitoring" og dermed forsvinner symbolet. Neste gang iMac'en skurs på, skjer det samme igjen.

Hvordan blir jeg kvitt Disk Drill?
medlem i 153 måneder
 

Re: Tapte filer

Innleggav Morse » søn 13.03.2016 18:10

Bruk denne her: http://freemacsoft.net/appcleaner/

Du har sikkert også en mappe i brukerbiblioteket ditt > Application support som heter "DiskDrill"

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]