Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Diskusjon rundt Apples iMac

Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav lmh1 » man 25.01.2016 10:57

Hei, hvis man sammenlignet Mac Mini vs Intel NUC hvem syns dere er best?

Jeg må nesten gi tommelen opp for Intel NUC i så fall, særlig Intel NUC NUC5I3RYK

Så kan håpe på neste Mac mini blir så liten, og like lett å oppgradere.
Har ikke prøvd hackingtosh på den, men tviler på det er enklere da det er UEFI bios ikke EFI.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav jerry.c.bush » man 25.01.2016 13:48

I 2004 så var Mac mini virkelig noe jeg synes var noe å ha. Pr i dag så havner disse maskinene, dessverre, mellom barken og veden.

Om de blir fysisk mindre ved en ny modell? Nei, det tror jeg ikke.

Hadde jeg selv kjøpt en sånn i dag? Nei, i alle fall ikke av de nyeste modellene.
Det måtte i så fall ha blitt en noen år gammel 4-kjerner og ikke dagens 2 kjerner som heller ikke har dedikert skjermkort.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav lmh1 » man 25.01.2016 14:07

Ja er vel enig i det, Kunne vurdert Mac Pro men den er langt dyrere, og fortjener ikke Apple logen. Er kun for bedrifter, som ikke gidder å å hackingtoshe.

Så da syns jeg mac mini er nærmere en Mac Pro for min del.
Er vel lite aktuelt å kjøpe Mac Pro fra 2007 den trekker mye strøm.

I dag har man sokkel 2011-3 (asus Z9PE-D8WS) som blir nærmeste Mac Pro erstatter.

Så hva bør jeg satse på hvis Mac mini blir for tynt?
Da jeg aldri har finnet et hovedkort som er plug and play for os x el capitan som selv IPXE funger.

Tror hvis apple hadde laget Mac Pro slik i 2007, ville det bestått av:

[*]Corsair HX1000i, 1000W PSU
[*]Crucial DDR4 2133MHz 32GB (4x8GB)
32GB Kit (8GBx4) DDR4 2133 MT/s (PC4-17000) CL15 DR x8 Unbuffered DIMM 288pin
[*]Xeon Cpu?

Litt usikker på resten da ram\PSU støtter vertfall OSX.
Hovedkort\Skjermkort er litt mere vrien å finne noe som man slipper å legge inn drivere i drivere for hovedkortes UEFI bios.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav jerry.c.bush » man 25.01.2016 14:45

Mac Pro er for bedrifter, med Xeon prosessorer og ikke IC. Det krever også helt annet hovedkort med helt annet chipsett enn det som er for mainstream bruk. Og skal man bygge med samme hovedkort og CPU så koster det også skjorta.

Tror ikke Apple kommer til å endre arkitekturen på neste generasjon Mac mini.
De har forsåvidt gjort endringer når det kommer til Macbooken (12"), men jeg tror ikke det kommer til å overføre dette til Mm med det første. Den er først og fremst en erstatning for de som ønsker en iPad med OSX, tastatur og styreflate. Dog er det utrolig hva de har klart å tyne ut av denne maskinen med så svake spesifikasjoner:


Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav Valotunk » man 25.01.2016 14:50

jerry.c.bush skrev:I 2004 så var Mac mini virkelig noe jeg synes var noe å ha. Pr i dag så havner disse maskinene, dessverre, mellom barken og veden.


I 2004..? ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav jerry.c.bush » man 25.01.2016 15:01

I 2004..? ;)

Eller var det i 2005 de ble introdusert? Ble litt usikker nå, men selvsagt så var vel ikke den G4 prosessoren ikke noe særlig å skryte av.
Dog har jeg hatt, og har fortsatt en Mac mini IC 2 Duo 2.0GHz fra ca 2008.. Denne står fortsatt som server hos meg. Før den ble kun server så var den en fantastisk multimediemaskin/server tilkoblet TV, men den ble byttet ut med en Apple TV 2 i 2011 tror jeg det var....

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav Valotunk » man 25.01.2016 16:15

Mener å huske at det var i 2005 Minien ble introdusert. Ikke den helt store regnekraften i modellene fra den tiden, men både størrelse, design og formfaktor var allerede på den tiden smått imponerende.

Jeg hadde selv en Core 2 Duo omtrent fra 2008-2009. I dag har jeg 3 stk. Minier. En 2010 modell med Blu-Ray drev som står tilkoblet TV i stua, en 2011 modell som står som server og en "arbeidshest" i form av en 2012 modell med i7.

Dagens modeller ville vært utelukket for min del med tanke på både ytelse og fraværet av oppgraderingsmuligheter.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav lmh1 » fre 29.01.2016 9:50

os x el capitan vet noen hvor bra den skalerer på cpu\ram og skjermkort?
Da man i teorien kan ha GTX 980 TI.

Da det i teorien finnes: 2x Xeon E7-8870 128 GB DDR4 ram

Bilde

Men det koster å ha ultimate mac maskin.

Per dags dato er vel Supermicro størt på server:
http://avadirect-freedomusainc1.netdna-ssl.com/pictures/750/7957093_4.png

Hvis mac Pro er uaktuelt med tanke på hvor lite man får for pengene.
medlem i 168 måneder
 

Re: Mac Mini håper dere på Intel NUC?

Innleggav jerry.c.bush » lør 30.01.2016 12:56

Her er noen tall, om de sier deg noe:

http://macperformanceguide.com/MacPro20 ... bench.html

https://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

Mac pro 2013, som kommer opp i Benchmarken, har XEON E5-2697 v2 2700 MHz (12 cores)

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Mac mini



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]