Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Diskusjon rundt Mac OS

Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav vidarski » fre 12.02.2016 22:52

Har kopiert over OS X Mavericks installeringsfiler til en bootable usb, og alt funker (verifisert programvare via apple) inntil jeg får et vindu der jeg skal velge hvor jeg vil installere.

Både "Install"- og "Back"-knappen lyser opp når den trykkes men når jeg trykker "Install" skjer ingenting.

Noen som vet hva problemet kan være?

PS: Jeg ønsker ikke installere El Capitan fordi den ikke er kompatibel med en del plugins jeg bruker.
medlem i 165 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav Morse » lør 13.02.2016 1:06

Flere opplysninger, takk! Hvilket MacOS X har du fra før? Skal du opp- eller nedgradere? Har du backup av alt du trenger, så du evt. kan slette disken før du installerer?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav vidarski » lør 13.02.2016 15:13

Ah - står i signaturen min men den ble tydeligvis ikke med..!

Specs:
17'' macbook pro late 2011, 2,4GHz i7, 16 GB 1333 MHz DDR3, (OS 10.8.5, Mountain Lion) nyeste firmware.

Så det er en oppgradering som skal til!

Jeg har timemachine-backup (har "verified" den så den skal være ok), men ikke klonet disken.
medlem i 165 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav Morse » søn 14.02.2016 0:36

Har du prøvd å legge installeringsfilen for Mavericks i mappen "Programmer" og kjøre den derfra? (Går ut fra at du har kjørt alle tilgjengelige oppdateringer for Mountain Lion på forhånd, siden det er 10.8.5). Hvis du starter fra installasjonspinnen, ta gjerne en pause i installasjonsoppsettet og velg Diskverktøy og kjør førstehjelp for å sjekke at kysten ser klar ut før du går videre med installasjonen.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav vidarski » søn 14.02.2016 0:56

Nei, har ikke prøvd å kjøre direkte fra program-mappa. MEN jeg fikk det akkurat til, ved å bruke et program som heter Diskmaker! Det var vanvittig enkelt, programmet fant selv installasjonsfilen og gjorde alt som skulle til for å få laget boot-usbe-disken. Har ikke sjekket om alt funker enda, men det ser sån ut! Oppdaterer til nyeste versjon av Mavericks nå.

Til andre som evt har samme problem, ville jeg forsøkt Diskmaker.... Uansett, tusen takk for svar!
medlem i 165 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav Morse » søn 14.02.2016 13:02

Fint å høre om en lykkelig løsning! Diskmaker X er en genial ting - og så er den aldeles gratis! Selv om vi har "gammalmåten" med å gjenopprette installasjonen til en USB-pinne ved hjelp av Diskverktøy, tar Diskmaker enkeltheten til nye høyder og vil nok gjøre prosessen mer spiselig for svært mange. Har selv fulgt oppfordringen om en donasjon: http://diskmakerx.com/donations/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav T.B.Hansen » søn 14.02.2016 15:34

Hvorfor ikke kjøre oppgraderingen sånn som den skal kjøres? Riktig metode virker, der hjemmelagde løsninger skaper problemer.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Install-knappen funker ikke OS X Mavericks

Innleggav Morse » søn 14.02.2016 17:13

Enkelhet. Se mine kommentarer over. Og hvilke problemer er det så denne "hjemmelagde løsningen" skaper, forresten?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron