Oppgradering feilet, gjenoppretting gir også store problemer

Diskusjon rundt Apples iMac

Oppgradering feilet, gjenoppretting gir også store problemer

Innleggav jacklumber » søn 14.02.2016 15:15

Min iMac:
24-inch, 2008
Prosessor: 2,8 GHz Intel Core 2 Duo
Hukommelse: 4 GB 800 MHz DDR2 SDRAM
Grafikk: ATI Radeon HD 2600 Pro 256 MB
Programvare: OS X 10.9.5 (13F1603)

Time Machine på nettverksdisk fra Seagate

Jeg prøvde i går å oppgradere til nyeste OS på min iMac. Den satte i gang prosessen, men etter en drøy times tid dukket det opp en feilmelding om en fil den ikke fant. Jeg tror denne filen het "elements" med en eller annen endelse jeg ikke husker. Jeg måtte derfor la mac'en restarte og Oppsettassistenten startet. Jeg valgte da å forsøke gjenoppretting fra Time Machine. Dette lot jeg så Mac'en stå å drive med (det tar jo noen timer) og da jeg kom tilbake skulle jeg taste inn passord for iCloud-konto. Mac'en starter så opp og jeg ser at skrivebordet og docken slik jeg kjenner de igjen dukker opp.
Men: Først dukker feilmeldingen "URL-er av typen "afp" støttes ikke" opp med Time Machine-ikonet ved siden av. Mac'en finner altså ikke igjen nettverksdisken min. Men det som kanskje er enda verre er at de programmene jeg prøver å åpne krasjer alle sammen. Til og med Finder til en viss grad, den lar seg ikke åpne ved å trykke ikonet i docken eller ved å trykke på Arkiv og Nytt Finder-vindu. Den eneste måten jeg kan åpne Finder på er via Gå i menyen og velge Dokumenter. Dokumentene mine er der forøvrig. Åpne Systemvalg er det eneste jeg har fått til å fungere.
Så hva kan jeg gjøre for å løse dette?
medlem i 184 måneder
 

Re: Oppgradering feilet, gjenoppretting gir også store probl

Innleggav Grubasek » man 15.02.2016 15:18

Jeg ville ha reinstallert OS X til den versjonen du hadde før du begynte å oppgradere.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Oppgradering feilet, gjenoppretting gir også store probl

Innleggav jacklumber » man 15.02.2016 21:08

Takk for svar.

På en måte trodde jeg det var det jeg gjorde da jeg forsøkte gjenoppretting fra Time Machine, og den er tilbake til den "gamle" OS'en nå, men som sagt fungerer omtrent ingenting som det skal. Mener du at jeg bør "tømme maskinen" helt, få reinstallert en helt clean versjon av tidligere OSX og heller prøve å få inn dokumenter osv fra Time Machine etterpå? I så fall, er det en fremgangsmåte jeg bør følge? Jeg føler meg ganske usikker på dette feltet.
medlem i 184 måneder
 


Re: Oppgradering feilet, gjenoppretting gir også store probl

Innleggav jacklumber » tir 16.02.2016 17:48

Takk for det.
medlem i 184 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron