Problem ved oppstart Imac 27

Diskusjon rundt Apples iMac

Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav galla » tor 18.02.2016 12:32

Har en Imac 27 (midten av 2011)
Prosessor 3,4 GHz Intel core i7
Hukommelse 16 GB 1333 MHz DDR3
Grafikk AMD Radeon HD 6970M 2048 MB

Maskinen starter med eplelogo og laster inn ca 30% og da blir skjermen helt hvit. Har testet en del ting

Shift tasten og safe modus kommer loadbaren til ca 90 %

Måldiskmodus og kobling med thunderwire til min andre Imac så fikk jeg testet hardisken og den fungerer helt utmerket. Fikk også reddet ut alt av filer på denne måten.

Trakk ut strømledningen lenge og startet på ny, Nullstilte NVRAM. uten noen endring

Brukte Cmd R og testet diagnostikk på min egen maskin uten tilkobling til den andre uten hell. Så lastet inn El Capitan på nytt. Det virket og maskinen startet uten problemer. Men i morges var problemet tilbake.

Kjørte Apple Hardware test (den enkle utgaven) og fant ingenting galt så prøvde jeg utvidet test og enda ingen feilmeldinger.

Så kan det være skjermkortet som er gåent?? eller holder på og ryke?

Fant denne https://support.apple.com/no-no/HT203787

Så vurderer og levere inn min Imac for jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre
medlem i 209 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » tor 18.02.2016 17:15

Starter maskinen i Sikker modus/Safe mode? (Hold nede shifttasten ved oppstart til du ser at progress bar´en kommer krypende). Og alt periferiutstyr unntatt nettverk og mus/tastatur er frakoblet? Prøvd å kjøre den siste combooppdateringen?

http://apple.stackexchange.com/question ... lar-update

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav galla » tor 18.02.2016 19:30

Som det står i den første posten så stopper det på ca 90 % når jeg prøver og starte i safe modus (Shift)

"combooppdatering" Har prøvd det også tidligere har bare glemt og skrive det i post 1
medlem i 209 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » tor 18.02.2016 20:36

Sorry, fikk ikke den med meg, my bad. Har du en ekstern disk du kan starte fra, så vi kan eliminere disktrøbbel? Ta uansett kontakt med Apple snarest for mulig erstatning. Mulig saksbehandlingen kan gå kjappere hvis du oppgir serienummeret right away.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav jag » tor 18.02.2016 22:39

Jeg har et lignende problem med min MBP tidlig 2011.
Ringte Apple Support og fikk god veiledning der.
Ble anbefalt å levere inn til Eplehuset for å reparere maskinen.

Det er et kjent problem med min modell, og skjermkortet.
Anbefaler at du kontakter Apple Support så snart du kan, ha serienummer klart.

/Jan
medlem i 185 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Helge Hafstad » fre 19.02.2016 1:23

Så kan det være skjermkortet som er gåent?? eller holder på og ryke?


Hadde samme situasjon på tilsvarende modell for 1 mnd siden. Der ble alt fra bytte av RAM til div oppstartskombinasjoner og media forsøkt. Gikk til slutt til Eplehuset der skjermkort ble byttet som reklamasjon.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » fre 19.02.2016 4:01

I den anledning: En venn hadde trøbbel med en MBP Mid-2012. Byttet harddisk selv, ingen forandring. Gikk til autorisert forhandler i et kjøpesenter utenfor Stavanger med forespørsel om mulig harddiskkabelfeil, og ble kontant avvist fordi "han hadde skrudd i maskinen"! Gikk så til Eplehuset i Stavanger, hvor samme scene dessverre utspant seg, denne gang med tilbud om reparasjon mot betaling.

Utrustet med litt dokumentasjon fra nettet om problemet og en påminnelse fra undertegnede om at hverken bytting av harddisk eller RAM bryter noen garanti på denne maskinen (står faktisk beskrevet i manualen) returnerte så kunden til Eplehuset, problemet ble avdekket og den defekte harddiskkabelen byttet gratis på utvidet garanti.

In short, ladies and gentlemen: Take no shit!

Sånt minner om Monty Python-sketsjen der John Cleese kommer for å klage over sin nyinnkjøpte, døde papegøye, the Norwegian Blue...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav strukt » fre 19.02.2016 12:48

Mange tror at det å skru i egen maskin bryter garantien, det er faktisk ikke sant.

Derimot, ødelegger du noe mens du skrur i maskinen, bryter du garantien.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » fre 19.02.2016 13:59

strukt, dette var en litt farlig generalisering! Jeg anbefaler å lese manualen grundig før man begynner å skru. Å skifte RAM og harddisk på enkelte maskiner er helt "innafor", men før du f.eks. bestemmer deg for å "åpne opp" en av de nyere bærbare, eller en "recent" iMac hvor du trenger en "pizzakutter" for å "komme til" – besinn Eder!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav strukt » fre 19.02.2016 14:00

Naturligvis mente jeg maskiner man kan åpne selv uten spesialverktøy. Beklager, skulle ha presisert det mer nøye.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » fre 19.02.2016 23:48

Apple har gjort det vanskeligere og vanskeligere å "tukle med" produktene deres, like de fleste produsenter av "ting". Rart å tenke på at jeg engang hadde en bil hvor jeg kunne skifte lyspærer og tennplugger og denslags selv...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav strukt » lør 20.02.2016 0:36

Ja det er sant det.

Er vel mest 13" MBP du kan bytte litt på selv nå til dags. Resten har pentalobe skruer og lim...

Av det som er nytt vel og merke, eldre maskiner kan en jo fortsatt skru litt på.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav galla » lør 20.02.2016 17:22

Nå har jeg levert inn min Imac27 på Tellit så får jeg svar i løpet av neste uke.

Takk for alle svar i denne tråden :)
medlem i 209 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav Morse » lør 20.02.2016 22:58

Tellit??? Fortell endelig hvor DET går...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem ved oppstart Imac 27

Innleggav galla » tor 03.03.2016 19:51

Tellit.no er den nærmeste forhandleren jeg har i nærheten av meg.

Det var skjermkortet som var gåent og nytt er nå installert uten kostnad, Så vi har det godt i Norge med 5 års reklamasjonsrett
medlem i 209 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]