Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » man 09.11.2015 17:00

Epson har vel aldri skuffet på kvaliteten på type fotoskrivere, dét skal de ha. Nå skal de ha oss med på en ny trend: Dyrere skrivere, men billigere blekk, og formodentlig farvel til patroner som fortsatt inneholder noen brukbare dråper, men som kontroll-chip´en bestemmer at MÅ skiftes:

http://www.epson.no/no/no/viewcon/corpo ... ap=medium1

Blir spennende å se hva "de andre" finner på. Plus ça change, plus c'est la même chose...

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav jerry.c.bush » tir 10.11.2015 0:29

Ja, Epson var jeg så heldig å velge for noen år siden også. Etter å hatt i eie flere Canon printere før det. Jeg har ikke angret et sekund på det.
Den bruker mye mindre blekk og er vannvittig kjapp til å skrive ut, klar med en gang, ingen oppvarming.
Drivere har ikke vært noe problem, de har ordnet seg selv ved evt nyinnstalleringer eller nyinnkjøpte maskiner. Velg skriv ut, velg tilgjengelige skrivere, vent litt, skriv ut. Scanner, automatisk klar.
Alltid oppdatert via Auto oppdateringer på maskinen.
Hærrligt! Blir nok ikke noen flere Canon skrivere for min del.

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav simen » tir 10.11.2015 1:33

kaarenilsen skrev:...jeg kjøpte dessverre en iPad for et par år siden i steden for en Samsung. Så har jeg prøvd å slette noe original programvare på iPad'en. Ikke fa….. om det lar seg gjøre! Apple har tydeligvis lagt inn sperre mot å frigjøre harddiskplass slik at kunden selv kan regjere på sin egen iPad. Det meste av de originale programmene er dilldall jeg overhodet ikke har bruk for. Jeg spurte deretter i et par butikker om dette var tilfellet for Android-baserte maskiner. NIKS! Der styrer man selv...


Dette stemmer ikke. Det å slette mye av programvaren Samsung leverer med sine enheter er heller ikke mulig/så lett. Greit nok at man ikke får slettet de til Apple, det er uheldig, men de ligger ikke i bakgrunnen 24/7 og maser ei heller på deg om å benytte deg av deres tjenester.

Videre når det gjelder printing/skanning. Du har en klient skriver, dette betyr at datamaskinen i skriveren krever hjelp til selve utskriften av datamaskinen/Macen din. Ofte blir ikke driverne for dette vedlikeholdt, dette er fordi de ønsker du skal kjøpe ny. Det hjelper selvfølgelig ikke at Apple er dårlige på bakoverkompatibilitet, men dette er jo både negativt (som i ditt tilfelle) og positivt i andre (stabilitet, sikkerhet, osv.).

Tips er å kjøpe f. eks. en Postscript skriver ved neste anledning, da vil skriveren fungerer så lenge mekanikken holder. Har selv en Xerox laserskriver fra 1998 på jobb som fungerer utmerket uansett OS jeg prøver på den (OS 9, OS X, Windows, Linux).

Når det gjelder skanning så kan du se etter SANE skannere, eller de som støtter å sende til e-post/ftp, da vil du også slippe problemet med at produsenten slutter å støtte enheten etter noen år.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg har alle OS X versjoner liggende, kan brenne en til deg om du er i Porsgrunn en gang. Mitt firma kan også være behjelpelig med å reinstallere og fikse alt slik det var (så godt som mulig) om du er interessert.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » søn 13.12.2015 18:40

Det har nå gått diverse uker siden jeg skrev mitt første innlegg i denne saken. I de ukene har jeg lett frem og lest en rekke innlegg fra HUNDREVIS av folk over den ganske engelskspråklige verden som både er fortvilet og forbannet over at Appe for andre gang på drøyt et år kommer med enda et nytt OS som er enda verre enn Yosemite ang. kompatibilitet, og at Canon og alle andre printerprodusenter gir blaffen i oppdatering av sine drivere for eldre utstyr.
Da er det IKKE bare jeg som har vært maks uheldig som en av dere over skriver, men vi snakker om en holdning hos datagiganter som bare tenker profitt og gir blaffen i om millioner av printere/scannere blir ubrukelige og må kastes! Dette gjøres parallelt med dagens fokus på miljø og klima. Likevel er det tydeligvis greit for flere av dere her sammen med Canon og Apple at miljøet forsøples fordi datagigantene kun tenker profitt og gir blaffen. Miljøsvina innen data burde få seg noen nye lover å forholde seg til. Ikke alle land har samme returordning som Norge har, dessverre, der f.eks. Elkjøp er forpliktet til å ta imot ubrukelige printere. Tok dere den?

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Valotunk » søn 13.12.2015 20:09

Beklager å måtte gjenta meg selv, men du og disse hundrevis kan ikke skyte på Apple når produsenter av periferiutstyr svikter.

Apple lager ikke og gir ikke ut nye versjoner av OS X for moro skyld. De gjør det for å forbedre og effektivisere OS X, og for å møte og følge opp konkurransen fra andre operativsystemer og platformer. Apple tjener heller ikke penger direkte på et operativsystem de gir bort gratis, men indirekte ved salg av Mac'er. Du og alle andre som er misfornøyde står helt fritt til å velge noe annet enn Mac dersom det kan gjøre hverdagen lettere.

For å utvikle og forbedre et operativsystem så må det noen ganger gjøres endringer. Noen ganger ganske drastiske endringer. Slike endringer kan i tilfeller gjøre at eldre periferiutstyr og programvare ikke lenger fungerer.

Da er det helt opp til produsenten av periferiutstyret å følge med i utviklingen og oppdatere sitt utstyr og programvare. At Canon er sløve her er ikke akkurat noen hemmelighet.

Apple har som vi gjentatte ganger har påpekt her lagt absolutt alt til rette for at eksempelevis Canon kunne hatt klar ferdig fungerende programvare i det øyeblikket en ny versjon av OS X blir sluppet på markedet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Halion51 » tir 15.12.2015 0:18

Har du sjekket om Canon har lagt ut en ny driver for din MP540?

Brukerens avatar
medlem i 148 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Grubasek » tir 15.12.2015 10:20

@kaarenilsen:

Slutt med sytingen og skaff deg en annen printer! :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Nikolay » lør 27.02.2016 14:00

kaarenilsen skrev:(...) lest en rekke innlegg fra HUNDREVIS av folk over den ganske engelskspråklige verden som både er fortvilet og forbannet over at Appe for andre gang på drøyt et år kommer med enda et nytt OS som er enda verre enn Yosemite ang. kompatibilitet, og at Canon og alle andre printerprodusenter gir blaffen i oppdatering av sine drivere for eldre utstyr.
Det endrer ikke på det faktum at det ene og alene er Canon som har oppgaven, og ikke Apple.
kaarenilsen skrev:Da er det IKKE bare jeg som har vært maks uheldig som en av dere over skriver, men vi snakker om en holdning hos datagiganter som bare tenker profitt og gir blaffen i om millioner av printere/scannere blir ubrukelige og må kastes!
Det vi faktisk har sagt er at dette oppleves av "alle" fordi det er periferiutstyrsprodusentens (les: ikke Apples) ansvar å oppdatere utstyrets programvare.
kaarenilsen skrev:(...) miljøet forsøples fordi datagigantene kun tenker profitt og gir blaffen.
Om dette er grunnen til at du la skrev innlegget ditt, hvorfor nevner du ikke noe om miljø i ditt opprinnelige innlegg?
kaarenilsen skrev: Miljøsvina innen data burde få seg noen nye lover å forholde seg til. Ikke alle land har samme returordning som Norge har, dessverre, der f.eks. Elkjøp er forpliktet til å ta imot ubrukelige printere. Tok dere den?
Dette har vel heller ingen ting med Apple eller Canon et al å gjøre, da returordninger og lokal lovgivning best ligger på forhandlernivå. Uansett er alle tiltak på miljøsiden mer PR enn andre ting. Hva gjelder Apple så regner jeg med du ikke har sett denne siden: http://www.apple.com/no/environment/, eller http://www.epson.no/no/no/viewcon/corpo ... ap=medium1 for Epsons fremskritt på området.

Jeg skjønner du er arg og har lyst på noen å skylde på for dine plager, men du er helt på feil jorde i denne problemstillingen. Du løser problemet ved å kjøpe billigprinter som må byttes annethvert år (med tilhørende laber kvalitet på deler, utskrifter og programvare). Vi andre betaler heller tre ganger mer for printeren og setter oss inn i hvordan "data"-verdenen fungerer.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » lør 27.02.2016 18:05

Til Nikolay: Et helhjertet "Amen"! :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav jerry.c.bush » søn 28.02.2016 0:30

Jeg må bare legge til at i tillegg til å blåse ut galler og blærer eller hva det nå heter på Norsk, så ignorerer trådstarter alle forsøk på løsninger i tråden.
-Rest in pieces me does!-

Brukerens avatar
medlem i 157 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » ons 06.04.2016 17:27

Til Hallon51:
I jobben min der jeg sluttet og ble pensjonist for 3 år siden, brukte jeg flere printere, både lasere, fargelaser og blekkskrivere. Min dårligste erfaring var med en A3+ HP blekkskriver! Svindyr og skapte problemer kun etter et halvår da den begynte å lage en synlig stripe tvers over alt vi skrev ut. Den ble kassert etter knappe tre år. Alle svart-hvit laserkskrivere fra HP på jobb har aldri gitt problemer. Privat har jeg hatt Epson for mange år siden. Kostbart å kjøpe originalt blekk og papir, var heller ikke imponert over utskriftene. Min beste erfaring har vært med Canons blekkskrivere, men som tråden her påpeker, så bør man helst ha en Windowsbasert PC til utskrifter, og den kan gjerne være gammel som PC betraktet så lenge den skriver ut. For Mac og Canon hører opplagt ikke sammen, særlig når Apple lanserte to OS (Yosemite og Capitan) på omtrent knappe to år. Så forbrukerne er og blir nyttige idioter for storkapitalen, dessverre, og i Amerika har de knapt hørt om forbrukermakt og forbrukerlover/-rettigheter. Sånn er det dessverre. Shit happens.

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Morse » tor 07.04.2016 6:56

Snipp, snapp snute?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kajac2 » tor 07.04.2016 14:24

Har du prøvd med denne driveren her?
http://www.canon-europe.com/support/con ... anguage=EN

Ved lanseringen av Mountain Lion endret Apple sin driverstruktur, slik at kun 64-bit drivere var støttet. Dette ødela for en del enheter som bare hadde 32-bit drivere, deriblant grafikkortet Intel GMA 950. Dette er grunnen til at Mountain Lion ikke støtter dette grafikkortet; fordi driveren er i 32-bit, og verken Apple eller Intel er interessert i å lage nye drivere til et så gammelt grafikkort.

Dette gjelder nok også for skriveren din. Driverene på CDen som fulgte med, er nok i 32-bit, og vil ikke fungere. Canon har på sin hjemmeside to drivere til denne skriveren: En 32-bit driver for 10.5 og 10.6, og en 64-bit for 10.7, 10.8 og 10.9. Alle drivere som fungerer i OS X 10.8 skal i teorien fungere med 10.10 og 10.11. Derfor skal driveren jeg har linket til over, i teorien fungere for deg. Jeg mistenker at du har installert feil driver, nemlig den driveren du brukte med Snow Leopard.

Skulle ikke det fungere, ta en titt på denne videoen: https://www.youtube.com/watch?v=kKacJamHVVw eller noen av de andre som dukker opp der.

Et google-søk avslører at det er flere som har opplevd det samme som deg, men i de fleste tilfellene har det løst deg. Selv har jeg aldri vært borti en USB-skriver som ikke er støttet i OSX.
medlem i 197 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav kaarenilsen » lør 30.04.2016 12:05

Hmmm...det ble stille her etter mitt siste innlegg om Apple's rigide styring av hva man får lov til eller ikke på Apple-produkter. Mon tro hvorfor???

Mac-maskiner er utmerket for folk som bare vil gjøre jobben og ellers slavisk følger Apple's styring og policy der man alltid må oppgradere enten man vil eller ikke. Men for andre som har en tanke en smule utenom Apple's "mainstream policy", er det opplagt full stopp. Big Brother Apple er sjefen. Basta!

Brukerens avatar
medlem i 172 måneder
 

Re: Yosemite og skriver-/scannerdrivere

Innleggav Grubasek » lør 30.04.2016 12:16

Ja, så va' de' på'an igjen....... :-P

Du gir ikke opp, kaarenilsen. Hva er det du egentlig vil oppnå? Krangle for krangelens skyld? :-(

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]