iMac skrur seg av og på av seg selv

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Iwar » tir 15.03.2016 22:29

Hei!

Jeg kjøpte nylig en brukt iMac 5K. Den har virket som den skal i en drøy måned, men nylig har den begynt å fryse, og deretter skru seg av og på uten forvarsel. Dette skjer relativt hyppig. Den har også tidvis kommet med noen rare ulyder rett før den har skrudd seg av.

Jeg oppgraderte ram, men har ikke gjort noe annet enn dette.

Her er info om maskinen:

iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2014)
4 GHz Intel Core i7
32 GB 1600 MHz DDR3
Macintosh HD
AMD Radeon R9 M295X 4096 MB

Noen som har noen tips? Bør jeg sende den inn til service? Den ble kjøpt direkte fra apple, og de nekter jo å ta servicetelefoner uten å ta seg betalt for det :(

Her er en link til en video jeg tok da problemet sist oppstod:
https://www.youtube.com/watch?v=ypsVlFXtgMc

Setter stor pris på litt hjelp og tips! Takk på forhånd.
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Nikolay » tir 15.03.2016 22:54

ta ut ekstra RAM og se hvordan den oppfører seg?

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Iwar » tir 15.03.2016 23:09

Nikolay skrev:ta ut ekstra RAM og se hvordan den oppfører seg?

Takk for tips. Tok nettopp ut ny ram og erstattet med de originale. Men synes det er rart om det skal være dette. Kjøpte mac kompatible Crucial 1600mhz DDR3 med riktig antall pins. Men verdt et forsøk uansett :)
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Morse » ons 16.03.2016 7:52

Keep us posted. Det forekommer feilvare i RAM-brikker som i alt annet. Du har uansett reklamasjons/returrett.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Iwar » ons 16.03.2016 11:23

Morse skrev:Keep us posted. Det forekommer feilvare i RAM-brikker som i alt annet. Du har uansett reklamasjons/returrett.

Den har faktisk oppført seg fint etter at jeg satt tilbake de originale RAM-brikkene. Gir det en dag til før jeg evt returnerer dem. Takk for svar!
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav jerry.c.bush » ons 16.03.2016 18:30

Her må du nok dessverre bare krype til korset og kjøpe originale RAM-brikker fra Apple. Dette er et kjent problem på noen av iMacene siste årene. MAskinen vil fryse og få Kernel Panic i tide og utide.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Morse » ons 16.03.2016 21:53

jerry.c.bush, der synes jeg du blir for kategorisk. Når Crucial sier deres brikker er kompatible, så er de det. Har satt inn mangfoldige slike brikker for folk opp gjennom årene, bare hatt én svikt pga. defekt vare, som ble byttet prompte og uten diskusjon. Det er jo stort sett samme produsent(er) ute og går, men forskjellen er at de "originale" har fått Apple-stempelet og en mye høyere prislapp på seg...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Nikolay » tor 17.03.2016 12:07

jerry.c.bush skrev:Her må du nok dessverre bare krype til korset og kjøpe originale RAM-brikker fra Apple.
Apple selger ikke RAM-brikker løst. Det er nok bare snakk om tullete brikke-individer fra Crucial. Reklamer på dem og få nye fra forhandler.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: iMac skrur seg av og på av seg selv

Innleggav Morse » tor 17.03.2016 14:02

Right, Nikolay. Og Apple lager hverken RAM-brikker eller harddisker eller denslags selv. De kjøper dem fra andre, kontrollerer at de er ok, får satt varemerket sitt på/garanterer dem. Skal du ha mer "original-RAM" må du levere inn maskinen og få en godkjent servicetekniker til å sette dem inn, eller du kan kjøpe en oppspekket ny Mac med "original-RAM" til blodpris. Skru opp en ny Mac og se på "originalbrikkene", så ser du at de kommer fra Hynix eller en annen storleverandør. Blir litt som en litt eldre europeisk bil, det være seg Merce eller Opel = startmotor fra Bosch, eller en tilsvarende japaner = startmotor fra Hitachi. Nyere Mac´er har mer og mer begrensede muligheter til å gjøre noe selv, RAM´en er gjerne fastloddet og ferdig med den saken. Der er de fleste best tjent med den feteste konfiggen, så sant behovet tilsier det og lommeboka tillater det. Men kjøper du en Mac med oppgraderingsmuligheter, kjøp den minste konfigurasjonen, og oppgrader selv med brikker fra Crucial (eller Kensington), kjøpt fra Komplett eller annen norsk forhandler. Gjør du oppgraderingen etter boka, og brikkene ikke funker, klager du og får nye. Stort sett bare tull å kjøpe sånt fra utlandet, du må stresse med import og toll for gjerne å spare noen få kroner, og mister ditt norske forbrukervern. It´s that simple.

Case in point: Apple har levert enkelte serier med røtne disker/displays, etc. Ikke lenge siden de leverte iMac´er med røtne disker fra Seagate. I stedet for å stresse med å skifte disken selv, KLAG, og få ting og tang byttet på garantien. Apple virker ofte utilnærmelige mht. klager, men når presset blir tilskrekkelig stort og obvious og at det åpenbart foreligger ugler i potetmosen, er det ikke noe å si på servicen for å holde på sitt gode navn og rykte. Dét skal de ha!

Oh, and one more thing: Ser mange på dette forumet sliter med problemer som ved nærmere eftersyn ofte viser seg å være en reell reklamasjonskandidat. Stol ikke på at dersom du kommer med lua i handa og blir avvist av en sortkledd, ultrakul fjortis i den fine og flotte butikken, så er det bare slik det er, og må hoppe i det sure eplet og gjøre som mannen/gutten sier. En venn av meg ville klage på en åpenbar mangel på en nyinnkjøpt max-spekka MBP, men ekspeditøren så bare en litt tunghørt gammel mann i brun åttitalls-skinnjakke som opptok hans tid, og var mer interessert i å pushe den nyeste iPhone´n.

Jeg kontaktet butikksjefen, fikk avdekket at denne "gamle mannen" faktisk hadde handlet seksten maskiner i årenes løp, og lagt igjen seriøse penger.

Ny maskin ble bragt på døra tidlig neste dag. I rest my case...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron