av Morse » tor 17.03.2016 14:02
Right, Nikolay. Og Apple lager hverken RAM-brikker eller harddisker eller denslags selv. De kjøper dem fra andre, kontrollerer at de er ok, får satt varemerket sitt på/garanterer dem. Skal du ha mer "original-RAM" må du levere inn maskinen og få en godkjent servicetekniker til å sette dem inn, eller du kan kjøpe en oppspekket ny Mac med "original-RAM" til blodpris. Skru opp en ny Mac og se på "originalbrikkene", så ser du at de kommer fra Hynix eller en annen storleverandør. Blir litt som en litt eldre europeisk bil, det være seg Merce eller Opel = startmotor fra Bosch, eller en tilsvarende japaner = startmotor fra Hitachi. Nyere Mac´er har mer og mer begrensede muligheter til å gjøre noe selv, RAM´en er gjerne fastloddet og ferdig med den saken. Der er de fleste best tjent med den feteste konfiggen, så sant behovet tilsier det og lommeboka tillater det. Men kjøper du en Mac med oppgraderingsmuligheter, kjøp den minste konfigurasjonen, og oppgrader selv med brikker fra Crucial (eller Kensington), kjøpt fra Komplett eller annen norsk forhandler. Gjør du oppgraderingen etter boka, og brikkene ikke funker, klager du og får nye. Stort sett bare tull å kjøpe sånt fra utlandet, du må stresse med import og toll for gjerne å spare noen få kroner, og mister ditt norske forbrukervern. It´s that simple.
Case in point: Apple har levert enkelte serier med røtne disker/displays, etc. Ikke lenge siden de leverte iMac´er med røtne disker fra Seagate. I stedet for å stresse med å skifte disken selv, KLAG, og få ting og tang byttet på garantien. Apple virker ofte utilnærmelige mht. klager, men når presset blir tilskrekkelig stort og obvious og at det åpenbart foreligger ugler i potetmosen, er det ikke noe å si på servicen for å holde på sitt gode navn og rykte. Dét skal de ha!
Oh, and one more thing: Ser mange på dette forumet sliter med problemer som ved nærmere eftersyn ofte viser seg å være en reell reklamasjonskandidat. Stol ikke på at dersom du kommer med lua i handa og blir avvist av en sortkledd, ultrakul fjortis i den fine og flotte butikken, så er det bare slik det er, og må hoppe i det sure eplet og gjøre som mannen/gutten sier. En venn av meg ville klage på en åpenbar mangel på en nyinnkjøpt max-spekka MBP, men ekspeditøren så bare en litt tunghørt gammel mann i brun åttitalls-skinnjakke som opptok hans tid, og var mer interessert i å pushe den nyeste iPhone´n.
Jeg kontaktet butikksjefen, fikk avdekket at denne "gamle mannen" faktisk hadde handlet seksten maskiner i årenes løp, og lagt igjen seriøse penger.
Ny maskin ble bragt på døra tidlig neste dag. I rest my case...