Photos problemer

Diskusjon rundt Mac OS

Photos problemer

Innleggav Bobrikof » lør 15.08.2015 0:06

Hei,

Er helt oppgitt over hvor mye surr photos lager i bildene mine - enten er det jeg som er helt idiot eller så er det det mest elendige bildeprogrammet jeg har brukt. Sikker det første :P

1. I Photos er det et album som heter "all photos". Jeg regner med at det er er meningen at alle bilder skal ligge her. Det som er merkelig her er at det er flere bilder som mangler. Jeg har importert en mengde bilder fra iphonen min og det er en rekke bilder som ikke vises i dette albummet. De vises i Photostream, men ikke her, selv når de er importert. Det er også helt vilkårlig hvem - det kan være at noen bilder fra samme dag vises, så plutselig mangler det noen.

Når jeg trykker på "photos" som står over album-seksjonen, altså helt øverst, kan jeg se alle bilder, også de som mangler i "all photos", men det gir ingen mening at de ikke vises begge steder når de skal være.

2. I photostream på macen er det omtrent halvparten av bildene som er i photostreamen på iphonen. Hvorfor det? Skal ikke disse to være i sync?

For ordens skyld; jeg bruker ikke icloud library for bilder.

3. I starten skjønte jeg at photostream bare lagrer i 30 dager ettersom bilder begynte å forsvinne fra Photos på macen. Jeg begynte derfor å importere manuelt fra iphonen. Men når jeg nylig plugget i iphonen så stod det at de siste bildene allerede var importert. Jeg har ikke importert dem manuelt. Har de plutselig begynt å importeres automatisk uten at jeg har skrudd på det noe som helst sted? Eller kommer disse til å forsvinne etterhvert også? Blant disse er det også tilfeldig hvem som vises i "all photos" albummet.

Noen som har litt peil på hvordan photos fungerer som kan "enlighten me"? Har lyst til å få litt ordentlig orden på bildene mine, men det er håpløst og sykt irriterende slik det er nå. Nå føles det bare som rot og at jeg plutselig kan miste bilder - tar mest bilder på telefonen så har de jo der, men med noen tusen bilder går jeg ikke rundt og legger merke til at et bilde her og et bilde der blir borte på macen.

Takk på forhånd for all hjelp!!
medlem i 169 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav Stham » lør 15.08.2015 9:11

Kan ikke gi noen råd angående Bilder og iCloud; jeg holder meg langt unna iCloud, rett og slett. Det er nok at iTunes biblioteket uten videre blir neddatert til slik det var før jeg reorganiserte, og at biblioteket på iPhonen får alle mulig merkelige covere.

Jeg tar bildene fra iPhonen og overfører manuelt via kabelen, og min 2011 iMac har også port for bildebrikke, og importerer da Nikon-bildene til Bildeoverføring.

Da er det lett å organisere bildene i Bilder, der jeg lager mapper og undermapper med album. Veldig ryddig, og ingen bilder mistes (tror jeg). Bildene behandler jeg ikke i den rotete og amatørmessige Bilder sitt redigeringsverktøy, og når bildene er behandlet drar jeg bare ei mappe med ønskede bilder inn i Bilder, øverst i programmet, deretter går jeg til Siste import, markerer og går opp i Arkiv og Nytt album, som jeg da legger inn i den aktuelle mappen, som f.eks. vanlige bilder fra august, i en undermappe kalt 08 August...
medlem i 191 måneder
 


Re: Photos problemer

Innleggav LordGreystoke » fre 18.03.2016 22:40

Slenger meg på her. Jeg er heller ikke så imponert over brukervennligheten i Photos. (Synes generelt at det har gått merkbart tilbake med brukervennlighet og intuitive løsninger ved flere software-oppgraderinger i det siste.) Et akutt problem er å overføre alle bildene i en mappe fra Photos på Mac til Photos på iPhone. Av 17 bilder i albumet på min Mac, kommer bare 2 av dem med i det samme albumet på iPhone. Noen som vet hvordan dette kan løses? LG

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav teknoguiden » søn 20.03.2016 16:22

Hvilken metode bruker du for å overføre bildene?
medlem i 142 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav jaknudsen » søn 20.03.2016 16:47

Anbefaler iCloud bildebibliotek på det sterkeste, man får ikke utnyttet potensialet til Photos uten.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav Dorkfish » søn 20.03.2016 17:22

Kan anbefale å drite i hele Photos og istedet fortsette med iPhoto. Det har jeg valgt å gjøre. Null trøbbel!

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav Ove » søn 20.03.2016 18:04

Jeg var fristet til å gjøre det samme som Dorkfish. Syntes det var temmelig frekt av Apple å automatisk konvertere iPhoto-biblioteket til Bilder/Photos, fjerne iPhoto fra Dock og det ene med det andre. Jeg fant igjen nyeste versjon av iPhoto-programmet, som jeg har kopiert og lagret i tilfelle Apple fjerner det fra Programmer-mappen ved framtidig oppdatering av Mac OS X.

Nå har det gått omtrent nøyaktig ett år siden nyeste iPhoto kom (versjon 9.6.1), og den blir aldri mer oppdatert. Før eller senere blir det problemer med den hvis man skal følge med i OS-oppdateringene, hvilket jeg gjør. Hos meg er El Capitan betydelig raskere og mer problemfri enn Yosemite var, for ikke å snakke om Mavericks, som ikke alltid var helt god.
medlem i 230 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav Morse » man 21.03.2016 21:33

Enig i at Apple kunne gjort en MYE bedre forbrukeropplysningsjobb ved nedleggingen av iPhoto og Aperture, og overgangen til Photos/Bilder.

Men nå må vi da i Herrens (eller noen andres) navn snart være ferdige med akkurat dén diskusjonen? Kjeeeedelig! :-( Life goes on... :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav jaknudsen » tir 22.03.2016 8:16

Hvis du synes den diskusjonen er så kjedelig, hvorfor gidder du å både lese og kommentere den?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav Morse » tir 22.03.2016 11:46

Morsomt å se folk som slåss mot vindmøller...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Photos problemer

Innleggav LordGreystoke » tir 22.03.2016 17:52

@teknoguiden: Jeg gjør det på gamlemåten via iTunes. Der markerer jeg hvilke album jeg vil ha kopiert over fra Photos på Mac til Photos på iPhone. Men det fungerer ikke helt etter intensjonen. Jeg får det i hvert fall ikke til! (I motsetning til hvordan det var med iPhoto ;-)) Albumet blir for såvidt kopiert over, men bare en brøkdel av bildene følger med.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]