Apple Photos - Venter spent!

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Morse » tor 14.05.2015 21:19

Anbefaler denne artikkelen på det sterkeste:

http://9to5mac.com/2015/05/07/how-to-sh ... uplicates/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iBoy » lør 16.05.2015 22:12

@ el-nico:
Du skriver at du bruker fortsatt Aperture til redigering. Hvordan gjør du dette i praksis? Eksporterer du bare jpg tilbake til Bilder, eller har du funnet en måte å importere råfiler med redigeringsinfo?

Selv har jeg anskaffet med Lightroom 6, men savner Aperture veldig. Har ikke helt bestemt meg om jeg vil forlate det ennå.
medlem i 244 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav el-nico » søn 17.05.2015 10:05

@iBoy:
Nei, jeg har ikke knekt noen koder der ;)
Når jeg er ferdig med redigeringen ender bildene opp i .jpg-format i Bilder.

Jeg har gitt, og kommer til å gi, Affinity Photo Beta en skikkelig sjanse, men jeg ser ikke helt at det kan konkurrere med Aperture. Men så har jeg jo også brukt Aperture i ganske lang tid, og føler meg særdeles komfortabel med det.

Bilder jeg tar med iPhone/iPad flyr opp til Bilder av seg selv, men bilder jeg tar med mitt Nikon importeres i egen mappe før jeg justerer med capture nx2. Mange muligheter med nx2 også, og jeg gjør mer og mer med det programmet. Fra nx2 går det ofte til Aperture eller Pixelmator, alt avhengig av hva jeg vil. Men det er som oftest Aperture som får den siste touchen ....
(Jeg husker jeg syntes Lightroom var hakket vassere enn Aperture, men gikk da all-inn Apple-løsningen ;))
medlem i 177 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav fritzdeblanc » søn 13.12.2015 14:48

Selv om jeg fulgte gode råd fra forumet, har jeg slitt med å eksportere bilder i full størrelse. I dag fant jeg svar på en engelsk apple-side https://discussions.apple.com/thread/73 ... hText=full
I Bilder-menyen velg Arkiv -> eksporter (her kan du enten velge eksporter uendret original (det vil si ikke-redigert original) eller eksporter 1 bilde) -> JPEG-kvalitet: velg maksimum _og_ Størrelse: velg full størrelse -> Eksporter. Nå kan du velge hvor du vil legge bildet; på skrivebordet eller i en egen mappe.
medlem i 99 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Halion51 » tir 15.12.2015 0:29

Hei, er det noen som vet om en enklere måte å få redigert bilder i f. eks Photoshop uten først å måtte dra bildet fra programmet "Bilder" ut i en annen mappe eller på skrivebordet først?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Stham » tir 15.12.2015 12:00

Jeg tar bilder i RAW-format, og jobber alltid med dem først i Photoshop, og legger de ferdige bildene inn i Bilder først når de er slik jeg vil ha dem.
Jeg importerer derfor ikke bildene inn i Bilder først, men bruker Mac'ens bildeimporteringsprogram "Bildeoverføring"; bildene legger seg da under Bilder i Finder. Jeg drar dem da derfra og inn i ei mappe og er klar til å begynne bildebehandlingen.
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Morse » tir 15.12.2015 18:31


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav Halion51 » tor 17.12.2015 11:01

Ja, jeg tar også de fleste bildene mine i RAW. Men siden jeg også finner fram fra biblioteket bilder som jeg ønsker å jobbe med og bildebehandle fra kartoteket så finner jeg den veien tungvint. Jeg snakker nå om eldre bilder. i dag så passer jeg på å lagre i en ekstra mappe til de er ferdig bildebehandlet får ikke å måtte gå veien om programmet "bilder".

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: Apple Photos - Venter spent!

Innleggav iRoger » lør 23.04.2016 19:03

Hei, har lest alle svar i denne tråden, forstår dette er den store "Bilder" tråden her inne, men har ikke funnet svar på mitt spm.

Jeg fikk Bilder-appen på min iMac når jeg oppdaterte OSX. Alt har fungert helt fint og Bilder gjør susen for mitt bruk. Maskinen overførte selv alle bilder automatisk fra iPhoto til mitt nye Bilder-bibliotek, jeg foretok meg ikke noe. Men ser nå at iPhoto-biblioteket ligger på maskinen fortsatt, med sine 144gb, i tillegg til Bilder-biblioteket på 122gb.

1) Hvorfor er det forskjell i størrelsen på de to ?
2) Er det virkelig dobbeltlagring her, eller leser de to bibliotekene de samme bildene??
2) Hvordan kvitte seg med iPhoto uten å fø**e opp ?

Bilde
Bilde

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Forrige

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]