Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » lør 30.04.2016 0:38

Jeg vet at dette nok ikke rette forumet for dette, men jeg forsøker likevel. ;)

Jeg har et par passive høyttalere som har blitt stående ubrukt noen år pga flere omstendigheter. Dette var tidligere bakhøyttalere i et surround oppsett som etter hvert ble nedprioritert.

Nå har jeg komme frem til at det vil være noe dumt å bare glemme disse høyttalerene helt da de spiller faktisk meget bra, og jeg ser for meg at det må finnes noen fine små forsterkere som kan drive disse og i tillegg kanskje ha innebygget blåtann for trådløs avspilling.

Høyttalerene jeg snakker om er et sett med System Audio sine SA505 og all teknisk info finnes her: http://system-audio.com/wp-content/uplo ... f3f489a005
Jeg skulle gjerne skrytt på meg å klare finne ut av dette selv, men her kommer jeg til kort og må be om assistanse ang hva som kan være passende forsterker til disse.

Når jeg snakker om mini-/microforsterker så snakker jeg altså om noe som tar plass omtrent som en Apple TV4 feks. Jeg har sjekket litt rundt Aliexpress og E-bay, men når jeg begynner lese teknisk info osv så sier det meg dessverre ikke så mye og jeg sliter derfor med å vite hva jeg bør gå for. Det kan jo være at det kan finnes noe å få kjøpt også i Norge til en rimelig penge?

Om noen har noen formeninger om hvilken, hva og/eller hvor så hadde jeg blitt meget happy og takker for alle som evt måtte ha noe å by på av komeptanse eller erfaringer.

Edit: Fant denne som så interessant ut, og kan være såpass enkel oppgave at jeg kan klare det selv uten å "f***e" det til. https://www.youtube.com/watch?v=N3k9lWz48rw
Tenke litt på det og se om jeg hiver meg rundt og gjør dette.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.04.2016 13:17

Unngå for all del T-Amp — disse fikk masse god omtale for noen år siden, men holder ikke mål til å drive ordentlige høyttalere uten kraftig forvrengning.

Derimot har jeg god erfaring med TDA-7498. Dette er en Klasse D-modul, som er mye kraftigere enn T-Amp — opptil 90 W/kanal med kraftig nok strømforsyning (men det blir fort dyrt med annet enn standard-forsyning, som kanskje gir 40—50 W/kanal).

Jeg kjøpte min fra Sure (kinesisk selskap/nettbutikk), som selger både «gjør det selv»-utstyr og ferdig monterte forsterkere. Den ferdig monterte stereoforsterkeren ders er vel på størrelse med iPad mini i flatemål. Fjernkontroll, bluetooth-mottager etc kan kjøpes ekstra til en noenlunde rimelig pris.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » lør 30.04.2016 17:10

Takk så masse for input!

Jeg fant denne på sure-electronic sine sider: http://store3.sure-electronics.com/2-x- ... er-tda7492
Kan dette fungere kanskje? Det eneste man trenger her er vel strømforsyning?
Ser at det står 6 ohm på denne forsteren, mens høyttalerene er 8 ohm. Har det noe å si?

X  - Om dette fungerer kan det være at jeg gjør det samme med System Audio SA510 som tidligere var senterhøyttaleren i system vårt. Da har vi fort flere rom med lyd som lyder godt og tar lite plass. I tillegg så er det jo gjenbruk som er så poppis i dag. Men jeg lurer på hvordan man da kan få stereolyd i senterhøyttaleren? Høyttaleren er info om her: http://system-audio.com/wp-content/uplo ... f3f489a005

Jeg takker på forhånd for all hjelp som noen måtte ha å komme med.

Edit: Etter litt mer studering på sidene til Sure, så kom jeg over denne: http://store3.sure-electronics.com/2-x- ... er-adapter som ser ut til å inkludere alt som trengs i en pakke. Kanskje den kan være riktig valg om man helst ønsker å ikke gjøre noe selv? :-P

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.04.2016 17:39

Det betyr bare at den oppgitte effekten er målt med 6 ohms belastning. Med 8 ohms høyttalere blir effekten en del mindre.

Vær også obs på at effekten er målt med 24 volts strømforsyning. Med f.eks. 9 volt vil effekten bli en god del mindre. Strømforsyningen må også levere en god del ampère om resultatet skal bli bra (watt = volt x ampère). Er strømforsyningen for svak, kan ikke forsterkeren levere nok strøm til høyttalerne ved høyt lydvolum (eller ved stor dynamikk i musikken) — resultatet blir forvrengning, som høres ille ut og kan skade høyttalerne. Behøver ikke å bety så mye om du skal lytte på nært hold eller i et lite rom — men sitter du litt unna høyttalerne, og/eller rommet er stort, kreves det fort mer kraft.

Sure pleier å levere strømforsyninger som passer — men som ikke er kraftige nok til å oppnå den oppgitte maks-effekten. Det er ganske mye billigere å kjøpe strømforsyning fra dem (eller andre kinesiske forhandlere), enn å kjøpe en i Norge — selv om man må beregne norsk moms på toppen av pris + frakt. En strømforsyning på 24V/4—5A (som vel er det man må ha for å få maks effekt fra denne forsterkeren) koster fort et firesifret beløp i norsk butikk.

Den Sure-forsterkeren jeg har, er større enn den du linker til. Det ser ikke ut til at den lille har mulighet for fjernkontroll eller BlueTooth, slik som min.

Jeg kjøpte min da den norske kronen var på det sterkeste i forhold til dollar. På grunn av svak kronekurs er visst prisene i praksis nesten doblet nå...

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » lør 30.04.2016 18:04

Takk så mye for svar igjen.

Kan du være snill og se på denne: http://store3.sure-electronics.com/2-x- ... er-adapter
Den ser ut til å inkludere strømadapter, blåtann og fjernkontroll.
Høyttalerene er oppgitt til maxeffekt 90W og mer teknisk info finnes her: http://system-audio.com/wp-content/uplo ... f3f489a005

Takk igjen.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav T.B.Hansen » lør 30.04.2016 20:07

Det er den jeg har — men uten bluetooth. Både bluetooth og fjernkontroll er ekstrautstyr som koster penger.

Med det medfølgende strømadapteret (24V/5A) skal den yte 50 W/kanal ved 6 ohm — 90 W forutsetter kraftigere strømforsyning.

Oppgitt maxeffekt for høyttalerne spiller ingen rolle — tallet viser bare hva høyttalerne tåler konstant over lengre tid. Det er viktigere hvor lett— (eller tung—) drevet høyttaleren er. Høyttaleren din har en følsomhet på 88dB ved 1W/1m (lydstyrken på en signaltone spilt med 1 watts effekt, 1 meter fra høyttaleren) — det er ganske normalt for moderne høyttalere.

Den konstante effekten av vanlig musikk ved normal lydstyrke innendørs er ofte ikke mer enn en watt eller to (88dB er ganske høyt, men altså målt tett inntil høyttaleren; ikke ute i rommet) — men ved topper i musikken kan effekten mangedobles. En volumøkning på 3dB, som vi oppfatter som en liten økning i lydstyrke, krever nemlig en dobling av effekten. Forskjellen på sterkeste og svakeste lydnivå på en pop– eller rockinnspilling kan bety en tidobling av effekten; for klassisk musikk veldig mye mer. Om ikke forsterkern kan levere nok kraft til et sterkt parti i musikken, eller bare en enkelt, kraftig lyd (som et trommeslag), vil lyden bli forvrengt.

TDA7498 vil kunne drive høyttalerne dine brukbart med en 24V/5A strømforsyning — om du spiller med moderat volum i et mindre rom. Skal du spille skikkelig høyt i et stort rom, vil den bli for pinglete. Jeg bruker min til etpar høyttalere med følsomhet på 86dB, og det går fint om jeg ikke forsøker å plage naboene.

PS:
Den første forsterkeren du linket til har altså samme forsterkermoduler som den første (TDA7498), men mindre boks, slik at det ikke er plass til fjernkontroll eller bluetooth-mottager — og den selges antagelig med en mindre strømforsyning. Om den brukes med strømforsyningen som nevnes til den siste forsterkeren (24V/5A), vil den også gi samme effekt: 50 W ved 6 ohm, og litt mindre ved 8 ohm.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » lør 30.04.2016 22:11

Supert T.B.Hansen. Takker for meget gode innspill, dette hjalp meg mye.

Jeg har da bestilt http://store3.sure-electronics.com/2-x- ... er-adapter og siden det var bestilling på over $99,9 så var det gratis express shipping. Da skal den vel være her innen ganske kort tid og får testet ut mine gode SA505 som har stått ubrukt i boden i vel 8 til 9 år nå. Skal først bytte ut anlegget, som står ved TV i dagligstuen, nå i dag som består av HK AVR635, SA1750 og SA SubElectro 200 og en hel drøss med flate og runde kabler i en salig spaghettigryte.
Det vil da forhåpentligvis bli litt mer konevennlig og familiefreden senker seg... :D

Jeg lurer dog på en ting til ang om jeg ønsker å gjøre noe av det samme med høyttaleren som tidligere var senterhøyttaleren. Jeg regner med at denne bare har monolyd som den er i dag? Men jeg vet ikke, og lurer på om feks du T.B.Hansen vet noe om dette og evt hva som skal til utenom bare en forsterker for å få denne til å spille stereolyd?
Den har jo to stk mellomtone/bass og en stk diskanttweeter. Må man evt gjøre noe med fordeling av lyd innvendig? Jeg har trålet google for dette, men det er ikke lett å finne noe om dette så langt.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » tir 10.05.2016 21:38

Forsterkeren ankom i dag og da var stuen ryddet for kabler, store høyttalere, forsterker og annet unødvendig rundt TV området.

Jeg har såvidt fått testet oppsettet og det virker lovende.

En ting som kan sies være et minus er under bruk av blåtann. Her kommer det en slags skurre-/knitrelyd, men ikke mer enn at det funker greit for de fleste i familien.

Har såvidt testet via optisk og der virker det som at denne ulyden ikke er tilstede, så jeg antar at det er støy fra blåtannmodulen når denne er i drift. Da er det Apple TV som er kilden og i stedet for å kjøre lyd via blåtann, så blir det nok å forsøke AirPlay til den i stedet for blåtann når dette er mulig.

Ikke noe problem med lydnivå, den spiller mer enn høyt nok uten å vrenge lyden og fyller uten problem vår stue og kjøkken selv om det er vinkel og dette står i ene enden innerst i et hjørne.

Takk til T.B.Hansen for hjelpen.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » tir 17.05.2016 20:49

Fikk lyst til å nevne at mottakeren for fjernkontroll på forsterkeren også mottar volum opp og ned når jeg blar i menyene på Apple TV med denne sin fjernkontroll. Dette kan være noe plagsomt. Ellers er det ikke noe problem med krefter da den drar mine høyttalere og spiller rikelig høyt nok og lyden er upåklagelig.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Mini-/microforsterker til passive høyttalere

Innleggav arntss » tir 11.10.2016 20:04

En liten oppdatering:

Etter å ha skiftet Apple TV fra 3 til 4 så er problemet med at forsterkeren mottar signal ved bruk av Apple TV fjernkontrollen borte fordi den nye bruker wifi og ikke infrarød som forsterkeren har.

Har også testet forsterkeren på noen gamle, men ubrukte, Cervin Wega V6-f (mindre gulvstående) og det har også funket meget bra.

Ellers så har jeg investert i noen flere forsterkere som koster noe mindre for å teste litt om de har hatt krefter til å drive disse høyttalerene. Det har ikke gått så bra... De er for svake og gir meget lav lyd, samt at lyden på noen av de er grumsete og uten særlig med detaljer i lydbildet.

Det var nok riktig kjøp når jeg gikk for Sure, som T.B. Hansen var så hyggelig å anbefale, og vi koser oss med godlyd med oppsettet.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron