FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Diskusjon rundt Mac OS

FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav kaarenilsen » ons 06.04.2016 17:14

Jeg har en gammel Mac Book Pro fra 2011. Den ble opprinnelig levert med Lion OS. Den sliter med å kjøre Yosemite som uheldigvis ble installert via oppdatering etter reparasjon. I tillegg har ikke Canon driver for min 4 år gamle printer som er kompatibel med Yosemite, men kun for Lion og Mountain Lion. Jeg har lisens på Lion OS.
Hvordan går jeg frem skritt for skritt om jeg vil slette disken og installere Lion? Kan noen skrive ned punkt for punkt hvordan jeg gjør dette? Jeg er helt blankt på Mac utover å bruke diverse programmer. Må nok ha dette inn med teskjeia!
Kåre Nilsen, Sarpsborg

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav Grubasek » ons 06.04.2016 19:58

Du trenger din orginale Lion CD, og du finner flere opplysninger her:

https://support.apple.com/en-gb/HT204904

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav vikingbear » fre 08.04.2016 13:48

Lion var vel den første versjonen av OSX som ikke ble levert på CD. De som oppgraderte fra tidligere OS må enten bruke Recovery funksjonen slik det er beskrevet i linken her, eller ha en Lion USB stick som Apple lot deg lage med et eget lite progtram du lastet ned.

Nå finnes det også en metode for å lage en bootable USB stick ved å følge bruksanvisningen her:
https://support.apple.com/en-us/HT201372
eller lastened et program som gjør det for deg her:
http://diskmakerx.com/

Dersom du bare skal gjøre en ny installasjon av Lion, er det enkleste å holde command/R nede mens du starter, og så bruke recovery funksjonen for å installere OSX på nytt. Mener bestemt at du kan installere en eldre versjon av OSX også.

Dersom du vil slette hele harddisken, må du ha en bootable USB stick eller en CD plate dersom maskinen ble levert med det.

Jeg skulle legge inn OSX på en MBP fra 2011 etter å ha erstattet den gamle HDen med en ny SSD og laget meg en bootable stick. Fikke den imidlertid ikke til å fungere, så vi endte opp med først å installere Sbow Leopard fra en CD vi hadde liggende, og så oppgradere til Lion derfra
medlem i 175 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav kajac2 » fre 08.04.2016 14:19

Når det gjelder Canon-driver, har du sett mitt svar her? viewtopic.php?f=117&t=298624&start=15

Uansett, Lion ble kun distribuert via Mac App Store, og er ikke tilgjengelig der, med mindre du har kjøpt/lastet ned lion fra før.

Har du ikke kjøpt det fra Mac App Store, kan du kjøpe det herfra: http://www.apple.com/no/shop/product/D6 ... /os-x-lion

Hvis du HAR kjøpt Lion, kan du åpne Mac App Store, velge ikonet Kjøp i verktøylinjen. Her vil alle dine Mac App Store-kjøp vises, også de som ikke er installert. Velg OS X Lion og trykk på Last Ned.

Når filen er lastet ned, følger du denne steg-for-steg-guiden for å lage en installasjons-minnepenn: http://osxdaily.com/2011/07/08/make-a-b ... ash-drive/
NB! Du trenger en 8 GB eller større minnepenn til dette.

Jeg vil anbefale å ta en ren installasjon med formattering av harddisk. Dette er alltid greit ved nedgradering av operativsystem.
medlem i 197 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav hansk_e » fre 08.04.2016 21:09

Bruker du internett gjenoppretting vil den installere OSet maskinen kom med.

1.
Om du holder Kommando-R når du starter maskine, kan du velge å slette hele disken fra utillities. Så kan du starte den på nytt.

eller

2.
Hold Kommando-Tilvalg-R når du starter maskinen. Dette skal ta den direkte til internett gjenoppretting

Kan lese mere her https://support.apple.com/no-no/HT204904
medlem i 146 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav kaarenilsen » lør 30.04.2016 11:56

Takk for svarene, men det er tydelig at jeg er helt blank på Mac OS, for jeg skjønner ikke helt de forklaringene som dere har gitt. Dere legger inn forutsetninger jeg ikke har.

Jeg har kjøpt en original Lion USB-pinne på eBay fra USA.
- Da kan jeg vel ikke oppdatere fra interenett, eller...???
- Hva er "tilvalgstasten"? På mitt tastatur står det ikke noe slikt skrevet på noen tast. Derimot fn, ctrl, cmd og alt. Er "tilvalg" noen av disse?
- En av dere nevner bruk av "utilities". Hva er dette?

Som dere skjønner, er jeg fullstendig blank på Mac. Med windows stakk man inn en cd og fulgte enkle beskjeder på skjermen, stort sett klikke OK, uansett program man skulle installere. Derfor synes dette vanskelig for meg.

Kan noen gi med en sånn forklaring for idioter (dummies) og spa det inn med T-skjei for meg, punkt for punkt? Må nesten ha det slik om jeg skal få det til.
Hilsen
Kåre

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav Grubasek » lør 30.04.2016 12:22

"Tilvang" er det samme som Alt-tasten. Utilities = Verktøy (eller Diskverktøy).

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav vikingbear » søn 01.05.2016 14:33

Du har en Lion USB stick. Da er det ganske enkelt.

1. Sett Lion USB sticken i en USB inngang på maskinen
2. Skru av maskinen
3. Start maskinen på nytt og hold inne "ALT" tasten mens maskinen starter opp. Du får da opp to, kanskje tre valg for hvor du vil starte fra. Bruk piltastene og marker USB Sticken som oppstartsvolum og klikk "Eneter". Maskinen starter da opp fra USB Sticken.
4. Du får så opp fire ulike valg, tror jeg. Du skal først velge "Diskverktøy".
5. Så markerer du den interne harddisken på maskinen din og velger "Slett"
6. Gi hardisken et navn, feks Macintosh HD.
7. Pass på at OSX Extended (journalført) og GUID partisjonskart er valgt
8. Så stopper du HELT OPP og trekker pusten. Når du nå trykker "SLETT" forsvinner alle data fra den interne HDen din. Alt som du nå ikke har backup av, blir derfor borte for alltid. Før du går videre, må du være 100% sikker på at du aldri kommer til å ville ha tilgang til noe av den informasjonen som ligger på den interne HDen i maskinen
9. Gjenta pkt 8 :-P
10. Trykk "SLETT"
11. Lukk Diskverktøy og velg så "installere OSX 10.7 LION
12. Deretter er det bare å følge instruksjonene på skjermen.
medlem i 175 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav Morse » man 02.05.2016 15:19

Og husk at iLife og iWork ikke følger automatisk med, de må installeres separat.

Og så, når ALT er på plass, huske å kjøre programvareoppdatering på hele greia. :-) :-) :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav kaarenilsen » søn 22.05.2016 18:00

Takk vikingbear!

Nå gjenstår bare å finne ut hvordan jeg skal få skrevet ut den oppskrifta di på papir før jeg følger oppskrifta di. Canon-skrivern min vil ikke kommunisere med Mac OS. Canon lager ikke drivere ifølge andre her til gamle skrivere fra 2012. Så da må jeg ta med oppskrifta til noen bekjente, eller skrive det for hand før "action" begynner.

Men takk igjen for all hjelp.

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 

Re: FRA Yosemite TIL Lion OS, Hvordan installere Lion?

Innleggav kaarenilsen » lør 09.07.2016 9:31

Vikingbear; -stor takk til deg for din punktvise prosedyre for installering av Lion OS. Den der hjalp perfekt! Og min gamle Mac Book Pro fra 2011 fungerer nå mye kjappere og mer stabilt uten at jeg må sitte og vente på at dette fargehjulet skal spinne seg ferdig. Maskinen er nesten som ny og har kanskje flere leveår igjen med mindre harddisken kræsjer. Takk så mye igjen!

Hilsen
Kåre Nilsen

Brukerens avatar
medlem i 171 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere