Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Diskusjon rundt Apples iMac

Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Norgesannonser » søn 17.04.2016 22:35

Jeg har en iMac 27" 2011 der jeg kunne tenke meg å få en raskere disk. Har snurredisk, og har lyst på SSD. Kunne tenke meg å få satt inn en SSD ekstradisk som da blir systemdisk, og beholde den originale og bruke den til fildisk.

Har selv byttet på mine bærbare, men er litt usikker på om jeg tør å gjøre det på iMacen selv.

Er det noen som enten påtar seg slike oppdrag eller som vet om noen som gjør dette på Sørlandet? Holder til i Arendal, men kan evt. kjøre litt for hente/ levere.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav MCSE » fre 29.04.2016 18:49

Fant dette et lite stykke fra deg:

Pippin:
https://pippin.no/service/

Gi gjerne en tilbakemelding på hva du syntes om service priser osv slik at andre her inne kan får noe ut av dette også :)

Lykke til.
medlem i 165 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Norgesannonser » fre 29.04.2016 19:31

Hei, takk.

Jeg har vært i kontakt med dem. Helt ok pris på arbeidet. Kr 1190,- inkl MVA.

Delene er litt dyrere enn det vil koste å kjøpe det selv.
De skal ha 500,- for den kabelen som går fra hovedkort til SSD (power + SATA). Koster Rundt $20 på macsales.com, var til salgs i Norge for 230,- fra en nettbutikk, men de gikk akkurat tom.

Pippin skal også ha 2390,- for Samsung Evo 500 GB. Den får jeg kjøpt selv for 1390,- inkl MVA. (Men mulig det er forskjellige versjoner EVO? Jeg trenger jo max 6 Gbps )

Men de kan bytte inn SSD man kommer med selv.

Så altså ca 1700,- inkl MVA for arbeid og kable, og man kan komme med SSD selv.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav tiddylicious » søn 01.05.2016 13:55

Personlig vil jeg si det der er en overdreven dyr pris. Det er _meget_ enkelt å gjøre dette selv, uansett om man har gjort slikt før eller ei. Greier du å skru sammen et IKEA bord greier du å bytte disken selv. Alt du trenger er å se gjennom prosessen med å bytte på forhånd. F. eks youtube eller forskjellige nettsider. Det ser mye mer komplisert ut enn det faktisk er. Mitt tips, gjør det selv og bruk pengene på noe bedre.

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Helge Hafstad » søn 01.05.2016 17:48

Det er relativt enkelt å slå inn en spiker også. Helt til man treffer tommelen.

Folk er forskjellig. Ikke alle som egner seg eller absolutt vil skru selv. Godt at noen da overlater det til profesjonelle...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav tiddylicious » man 02.05.2016 0:01

Ser poenget ditt. Det jeg ville få frem er rett og slett at det der er en stiv pris :rolls eyes: Søk på finn, heng opp en lapp, mange studenter og andre som trenger en slant ekstra :-)

Brukerens avatar
medlem i 166 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Morse » man 02.05.2016 1:52

tiddylicious, det er et godt råd. Men en viktig ting er at Pippin har sertifiserte teknikere og er autorisert Service Provider, hvilket innebærer at du får garanti på jobben, se hjemmesiden deres. Enig i at jobben er enkel for "oss som kan det", men å få den utført m/garanti, uten de å-så-lette-å-overse støvkorn/fingeravtrykk på innsiden av glasset etc, er ikke noe for hvemsomhelst.

Norske lønninger, leie av lokaler, utstyr – slikt gjør at ting koster.
Hvis Norgesannonser kan og vil betale for å få jobben gjort av proffer, så er det hans sak.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Norgesannonser » man 02.05.2016 10:59

I mitt tilfelle er det mitt firma som skal betale. Dermed koster jobben ca 1360,- (pris eks. MVA) samt minus skatt. Så ca 1000,- er reell pris inkl deler (men ikke SSD).

Største ulempen er at jeg må være uten maskinen en dag eller så.

Jeg finner heller ikke nødvendig kabel til salgs i Norge lenger. (Hvis noen vet hvor jeg kan kjøpe den, så del gjerne link. ). Har byttet SSDer i Mac Minier og MBPer, men er ikke så lysten på disse støvkornene på innsiden av skjermen på arbeidsmaskinen :-)

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Valotunk » man 02.05.2016 11:14

Jeg synes ikke det var noe å si på prisen på å utføre jobben.

Men prisen de forlanger for Samsung EVO var hinsides :rolls eyes:
medlem i 198 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Morse » man 02.05.2016 13:43

Valotunk, Samsung EVO finnes i forskjellige "tapninger", det kan forklare den tilsynelatende store prisforskjellen. Mht. prisen, så er jo en tusing ofte det man betaler for en times tid på bilverkstedet, ofte bare for feilsøking/overslag for utbedringer.

Norgesannonser: Ang. det å være uten maskin en dags tid, så er det jo ikke slik at det alltid står en mekaniker parat – andre avtaler er gjort, sykdom kan inntreffe, deler skal kanskje skaffes, etc. etc. etc. Vær glad ikke maskinen f.eks. måtte byttes inn under garanti, f.eks., det tar gjerne 2 - 3 uker, det være seg en Applemaskin eller annet!

Hvis du er SÅ avhengig av maskinen (ja, jeg og mange andre er det!) vil jeg minne om nytten av å ha en fersk klone tilgjengelig, samt andre tilgjengelige backups i form av en Time Machine, filer i "skyen", osv.

"Always look on the bright side of life"...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Noen som bytter til SSD iMac 2011 på Sørlandet?

Innleggav Norgesannonser » man 02.05.2016 14:06

Tiden uten maskin er ikke noe problem, bare en ubeleilighet. ;)

Har backup-maskiner, så jeg klarer meg fint en dag uten iMacen. Hadde ikke turt å gjøre meg avhengig av at den ene maskinen alltid skal fungere.

Pippin er imøtekommende de, og jeg har full forståelse for at de ikke sitter og venter på at jeg skal levere maskinen min. De har tross alt løpende business, slik det skal være.

De kan til og med avtale en dag i fremtiden (f.eks 14 dager), slik at jeg kan kjøre til dem med iMacen og de kan ha ryddet sin tid fra f.eks kl 09-12 den dagen, og love at de skal bli ferdig innen ca lunsj. (Forutsatt at de ikke møter noe problemer med maskinen underveis da.)

Så jeg klager på ingen måte ikke. Er i grunnen ganske fornøyd. 8-)

Har forresten alltid Time Machine backups, JottaCloud OG SFTP backup (til egen server utenfor bygningen) av viktige filer. Løper ikke risiko der. Livet er for kort til å kaste bort tid på desperat prøve å finne backup av viktige filer :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere