Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Diskusjon rundt Apples iMac

Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Josefine.solhaug93@gmail.com » tor 12.05.2016 13:32

Hei. Vurderer å kjøpe meg en IMAC for hjemmebruk.
Jeg er "hobby fotograf" som bruker å få mine bilder ut og opp på vegger. Jeg har også smått på vei og kommer i framtiden til å redigere videoer!
Så er det store spørsmålet, hvordan maskin skal jeg kjøpe? Å hva skal den inneholde? Hvor stor? Hvor rask? Vill ikke betale unødvendigt mye om man kan spare på noe! Tar hjertelig i mot tips og råd :) å
medlem i 94 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Morse » tor 12.05.2016 15:29


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Haakon » tor 12.05.2016 19:33

Jeg har en 27", og den synes unødvendig stor, kunne klart meg med en 24 eller 21,5"
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Morse » tor 12.05.2016 23:45

Bare husk at du ikke kan oppgradere RAM på de mindre modellene, kun på 27 ". Skal du ha mye RAM på de mindre, må du bestille dem med det, og det lar seg ikke endre siden.

Skal du drive med foto, og særlig video, trenger du jo all den RAM´en du kan dytte inn.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Ttiger » fre 13.05.2016 10:51

Hvis jeg var deg, vil jeg ha kjøpt den billigst imac retina, og som Morse: sier kjøp ram ikke hos apple men billigst på nett, putt i maks.
Flott maskin som du kan ha i mange år.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav Norgesannonser » fre 13.05.2016 23:15

Jeg har to stk 27" (iMac + skjerm), og kunne gjerne hatt større. Liker å sitte på litt avstand. Mer behagelig for øynene. :-)

SSD/ Fusion drive gjør maskinen mye raskere å jobbe med.

Brukerens avatar
medlem i 178 måneder
 

Re: Hvilken IMAC skal jeg kjøpe?

Innleggav hanharal » lør 14.05.2016 12:23

Hvis du vil ha 27" skjerm så ville jeg gått for:

27" iMac Retina 5k-skjerm med lavest CPU og 8 Gb RAM. Gå for Fusion Drive med størrelse på 1-3 Tb avhengig av ditt behov. Trenger du mer RAM så kjøper du f.eks. en 8Gb-brikke fra tredjepart og setter inn i maskinen.

Hvis du vil ha 21,5" skjerm så ville jeg gått for:

21,5" iMac Retina 4k-skjerm oppgrader til 16Gb RAM, 1-2 Tb Fusion drive.

Begrunnelse:

Skjerm: Som fotograf er skjermen din viktigste verktøy. Jeg mener større skjerm er bedre enn en mindre skjerm siden du kan se mere på skjermen samtidig. På 21,5" kan du kjøpe den gamle skjermtypen men det anbefaler jeg ikke. 4k eller 5k retina-skjerm er så mye bedre og vil gi deg mulighet til å se så mye mer av bildet på pixel-nivå.

CPU: CPUene i iMac er nok til å håndtere alt du gjør med fotografier. Det er kun ved batch-prosessering av mange bilder du vil tjene på å ha raskere CPU. Pengene du sparer her kan du bruke på større disk eller mer RAM

RAM: 8Gb er nok hvis du driver med JPEG og enkel billedbruk. Bruker du mye RAW og/eller driver avansert bildebehandling i Photoshop kan det hende at 16Gb vil hjelpe. Hvis du kjøper 21,5" kan du ikke oppgradere i etterkant og du bør vurdere å få for 16Gb for å sikre deg. Kjøper du 27" så kjøp med 8Gb. Hvis du ser at du trenger mere kan du kjøpe dette i etterkant.

Disk: Ikke kjøp standardutgavene med kun harddisk. Hvis du har et stort bildebibliotek så ville jeg gått for 1-3 Tb Fusion Drive. Fusion drive er fantastisk og gir deg i stor grad SSD-ytelse med kapasiteten og prisen til en harddisk. Hvor stor Fusion Drive du bør kjøpe er avhengig av hvor mange bilder du har tenkt å lagre.

Backup: Sørg for at du har backup-løsninger. Det aller beste er et NAS men dette kan bli dyrt og for komplisert for deg. Bruk Time Machine med en stor ekstern harddisk og kjøp deg en backup-skytjeneste i tillegg. Crashplan, Backblace, Jotta osv. Med en skytjeneste som backup nr. 2 er du beskyttet mot tyveri og brann som en lokal backup kan bli rammet av.
medlem i 158 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron