Treg og gammel iMac

Diskusjon rundt Apples iMac

Treg og gammel iMac

Innleggav VanillaBean » tor 01.09.2016 9:26

Jeg har en iMac 24" fra 2008 (eller 2009?) som har blitt smertefull treg. Jeg har selv kjøpt meg ny 27" iMac, så eldstemann skal få overta den gamle iMacen.

Hvordan gjenoppretter jeg fabrikkinnstillingene? Jeg går ut i fra at dette også vil gjøre maskinen raskere?
medlem i 110 måneder
 

Re: Treg og gammel iMac

Innleggav Orfeus » tor 01.09.2016 9:38

Du må slette disken i Utility og kjøre clean innstal av OS

Brukerens avatar
medlem i 140 måneder
 

Re: Treg og gammel iMac

Innleggav Peter Ross » tor 01.09.2016 14:05

Husk at maskinen din er 8 år gammel. Kravene til HW fra OS og annen programvare er en god del høyere nå enn da du kjøpte din maskin.
En annen sak - om du ikke har gjort det allerede - oppgrader minne til max. Minnebrikkene til din iMac koster veldig lite og gevinsten er veldig stor.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Treg og gammel iMac

Innleggav lazyjacket » tor 01.09.2016 15:35

Ville lagt inn Mavericks, og ikke noe nyere enn det.
medlem i 132 måneder
 

Re: Treg og gammel iMac

Innleggav kajac2 » tor 01.09.2016 23:16

Problemet med å legge inn Mavericks er at det er helt i slutten av supportperioden. Hvis Apple følger tradisjoner, vil Mavericks slutte å få oppdateringer når Os X Sierra lanseres. Og så snart Apple dropper oppdateringer, tar det ikke lang tid før andre begynner å gjøre det også. Jeg bruker selv Mavericks da jeg ikke liker designet til Yosemite/ElCapitan, men jeg vet at jeg etterhvert må bite i det sure eple og oppgradere.

Maskinen din er fra 2008 (2009-modellen kom bare i 21 og 27" utgaver). Den skal kunne kjøre El Capitan uten problemer (til og med Sierra med en liten patch). Jeg har en 2012 MBP hjemme med Mavericks, og samme maskin på jobb med El Capitan, og det er ikke hastighetsforskjeller å snakke om. El Capitan bruker litt mer ram, så det kan være greit å oppgradere til 8 gb for best mulig ytelse ☺
medlem i 197 måneder
 

Re: Treg og gammel iMac

Innleggav spiffers » fre 02.09.2016 23:04

Med mer RAM og en SSD, så vil maskinen være tilnærmet ny. Har selv hatt en 2010 modell som jeg oppgraderte fra i5 til i7, og smekket inn minne og SSD, og det ble en kjempemaskin som jeg angrer på at jeg har solgt.
medlem i 183 måneder
 


Re: Treg og gammel iMac

Innleggav sorttetra » ons 15.02.2017 3:47

Hei
Har samme modell. Jeg byttet ut Ram brikkene og det hjalp godt ☺️
medlem i 142 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]