Clean install av Sierra

Diskusjon rundt Mac OS

Clean install av Sierra

Innleggav Honday » ons 28.09.2016 14:56

Hei
Må ta en clean install av Sierra, men får ikke slettet Macintosh HD disken. Noen som vet hvorfor?

Det var den enkle måten å spørre. Nå kommer den litt mer utfyllende.
Før helgen oppgraderte jeg til Sierra på min iMac. Det gikk uten problemer og den startet opp og funket som den skulle. Så etter en dag så låste maskinen seg. Fant ut at det var Siri som hadde hengt seg. :rolls eyes:
Jeg restartet maskinen og alt fungerte.
Så neste dag fikk jeg opp en melding på skjermen om at, er litt usikker på hva som sto men det var noe slik, at jeg ikke hadde tilgang eller den kunne ikke finne en fil som het keychain.etellerannet.noe. Eneste mulighet jeg hadde var å trykke ok. Den kom tilbake og tilslutt måtte jeg ta en restart.
Etter det har jeg ikke kommet meg inn på maskinen. Ingen brukere kommer opp, bare en som heter "other". Klikker man på den så må man legge inn et brukernavn og passord.
Så prøvde jeg ved hjelp av cmd+r å rulle den tilbake et par døgn til før dette problemet oppsto. Det gikk ikke. I det han skulle slette startup disken så restartet den. Etter et par forsøk så fant jeg ut at jeg kjører clean install.
Fulgte en oppskrift jeg fant på mac.about.com, laget en usb stck og fulgte den til punkt å prikke. Men når jeg kommer til hvor jeg skal slette "Macintosh HD" så skjer det ingenting og maskinen restarter og jeg er tilbake til start.

Er det noen som kan gi meg noen gode råd?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav Snire » ons 28.09.2016 15:25


Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav Honday » ons 28.09.2016 15:51

Tusen takk for svaret
Det er det samme som jeg har prøvd på, men det stopper opp på punkt 7. Når jeg trykker "slett" så kommer det opp en dialog boks som står oppe et par sekunder, så rebooter mac*en og jeg er tilbake til utgangspunktet.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav BenJ » fre 30.09.2016 12:26

Kan du ikke starte opp fra "Recovery partition" eller Sierra-usb-sticken, og formatere med diskverktøy derfra?
medlem i 173 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav Honday » fre 30.09.2016 12:30

Prøvde det og det gikk ikke.
Ente med å levere den inn. Fikk beskjed i går at Fusion drive måtte byttes. Mer vet jeg ikke nå. :-/

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav Morse » fre 30.09.2016 13:33

Hvor gammel maskin? Går det på garantien?

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Clean install av Sierra

Innleggav Honday » fre 30.09.2016 13:35

Er ikke sikker ennå. :-!
Mai 2014

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere