Problemer etter oppdatering?

Diskusjon rundt Mac OS

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav jan-henrik » ons 22.04.2015 21:16

Jeg har strevd med det som trolig er en bug eller hengende prosess i nesten en uke nå - etter siste Yosemite-oppdatering. Har kjørt Onyx, diskverktøy og fulgt med i Aktivitetsmonitor, uten å se noen utslag på CPU, eller rødfargede/hengende prosesser. Trodde kanskje årsaken kunne være tredjeparts-programvare, og har avinstallert noe, men det gav ikke noe resultat. Noen som har tips til et diagnose-verktøy som kan gi noen hint - og noe sted jeg i så fall kan sende det? Alternativet er vel å levere inn maskinen til Eplehuset. Nå spinner ballen stort sett med en gang jeg prøver å åpne et program, så jeg får ikke brukt maskinen i det hele tatt.

Jeg vet det har vært noen problemer med File Vault - men den er avslått hos meg.
medlem i 107 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Macini » ons 22.04.2015 21:49

Virker som det er mange bugs med siste oppdateringen til Yosemite, sliter selv med Keychain som hele tiden spør etter godkjenning fra andre enheter som bruker Keychain selv om jeg IKKE bruker det.
Siste oppdatering har også sørget for at all epost jeg sletter, legger seg i arkiv istedet for søppelbøtten når jeg sletter.
Har nå reinstallert OS X og jeg bruker KUN programmer fra App Store så det skal være oppdaterte versjoner som skal fungere på Yosemite, så jeg har ikke tro på at feilen ligger der.
Håper virkelig at det kommer en oppdatering som fikser dette FORT!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav frankjs » ons 11.11.2015 10:39

Hei!

Etter oppgradering til El Capital fikk jeg en skikkelig frustrerende opplevelse. Jeg bruker en NAS fra Synology (DS 410) som lager for bildefiler i Lightroom. Alt har fungert smertefritt i flere år men etter oppgraderingen ble det bare kaos. Oppgraderte omtrent samtidig Synology DSM og trodde første problemet lå hos Synology. Men etter en dialog med dem tyder alt på at det er El Capitan som er synderen. Problemet er som følger. Jeg har hatt en filstruktur på NASen hvor jeg har hatt mapper for hvert årstall og under hvert årstall mapper for hver fototur. Så oppdaget jeg plutselig at navnene på undermappene for hvert år har fått totalt intetsigende navn. Det kan legges til at navnene på undermappene også kunne inneholde æ, ø, å samt spesialtegn om det har noen betydning. Uansett, etter å ha mailet litt att og frem med support hos Synology har de konkludert med at oppgraderingen av OS X må ha rotet det til med codepage og at den må endres til riktig variant. Jeg er ikke så god på Mac/OS X at jeg vet hva, eller hvordan, dette gjøres. Noen her som kan gi meg en enkel bruksanvisning på hvordan jeg kan fikse dette?

Skaden er selvfølgelig allerede skjedd så jobben med å rette opp i mappenavnene må jeg nok ta uansett men jeg hadde nå håpet å slippe å oppleve dette ved senere oppgarderinger. Og ikke vet jeg om dette kan rote til enda mer på maskinen?
medlem i 175 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Superhai » ons 11.11.2015 19:57

OSX bruker UTF8 og det må du sette opp på NAS'en. Hva bruker du som fildelingsprotokoll?
medlem i 131 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav frankjs » ons 11.11.2015 20:53

Takk for svar. Hvis du tenker på fildeling under systemvalg i OS X er det faktisk ikke aktivert i det hele tatt. Vet ikke om det har vært aktivert tidligere, aldri tenkt over det. Bruker ikke NASen for tilgang eksternt, kun som en lagringsenkhet over LAN og wifi i hjemmenettverket.
medlem i 175 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Superhai » tor 12.11.2015 3:49

Fildeling i systemvalg er for å dele fra Macen din, og har ingenting med NASen din å gjøre. Jeg går utifra at du kun bruker Samba via en Linux-NAS?
medlem i 131 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav smog » tir 01.12.2015 22:17

Jeg opplever at dock'en henger seg opp. Og at når jeg tar musa over noe, så vises ikke ting. De "markeres" ikke.

På en YouTube video vil ikke jeg kunne spole, da den tingen ikke dukker opp eller markeres.

Vedlagt er video for å skjønne mitt problem bedre:

medlem i 99 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav KidAndres » man 10.10.2016 4:40

Oppdaterte Macbook Pro-en min til macOS Sierra i går. Eneste problemet jeg har støtt på så langt er et lite et, men dog irriterende: Når maskinen går i dvale så skrur den av internett-tilkoblingen min og når jeg logger meg inn igjen så må den koble opp på ny.

Sykt irriterende. Noen som har støtt på dette problemet? Tok en sjekk på Google og fant at det visstnok er et "vanlig" problem etter oppdatering og fant også en smørbrødliste på hvordan fikse det, men den smørbrødlisten var både lang og komplisert...

Noen som har peiling på om dette evt. blir fikset fra Apple med en oppdatering?

Brukerens avatar
medlem i 128 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Morse » man 10.10.2016 6:57

Er maskinen din på kablet eller trådløst nett?

http://osxdaily.com/2016/09/22/fix-wi-f ... os-sierra/

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav KidAndres » man 10.10.2016 11:26

Aldri koblet den opp mot nett med kabling - alltid trådløst...

Linken din var forresten den smørbrødlisten jeg siktet til over. Jeg har ikke ekstern HD eller noe annen fom for backup nå (iCloud eneste), er derfor litt skeptisk ifht. å gjennomføre det over.

Du har sikkert mer peiling enn meg... 100% trygt? Ser jo ut som en enkel løsning

Brukerens avatar
medlem i 128 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Morse » tir 11.10.2016 16:49

Uansett: Så billige eksterne harddisker er nå, ta deg først og fremst råd til en som du bruker som Time Machine eller som klone. Her er et lite knippe: https://www.komplett.no/category/10088/ ... %20Ekstern

Liten vits i å ha bare skylagring hvis nettet trøbler...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav trippelj » man 24.10.2016 21:45

Fikk problemer med macen etter oppdatering til Sierra. Etter selve installeringen fikk jeg problemer. Maskinen kom ikke videre i selve oppstarten. Restart hjalp ikke og måtte starte opp i recovery. Der valgte jeg å reinstallere OS. Det er fullt mulig at det var der det gikk skeis.

Har noen opplevd tilsvarende og er det noen vei ut av dette uten å måtte reinstallere OS?

Maskinen fungerer nå, men harddisken er full og jeg savner programmene mine.
medlem i 89 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Morse » ons 26.10.2016 8:53

Ang. eventuelle problemer med Sierra:

http://osxdaily.com/2016/09/24/troubles ... -problems/

Og ang. aller siste oppdatering:

http://osxdaily.com/2016/10/24/macos-si ... X+Daily%29

Og se til å skaffe deg en ekstern harddisk og flytte over noen plasskrevende filer, husk at du alltid bør ha 20 % ledig plass på arbeidsdisken din. Ser at mange drasser rundt på meningsløst store billed- og musikkbiblioteker som med fordel kunne vært flyttet over på noe annet. Så billige som harddiskene er nå, er de høyst overkommelige for de aller fleste.

Husk også at harddisker slites ved bruk, en god tommelfingerregel er å skifte dem etter fem års bruk eller deromkring, som er gjennomsnitts levetid for en standard disk. Mange glemmer dette, og lærer dessverre dette "the hard way"...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Baresorgen » fre 28.10.2016 19:04

MacOS Sierra 10.12.1 tok min iMac ser det ut til... Tror ikke at HDD er utslitt, men det virker som skjermkortet kræsjer.

:-(

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Problemer etter oppdatering?

Innleggav Morse » lør 29.10.2016 18:09

Baresorgen, kan du forklare litt nærmere om hva du opplever?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron