Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Bjornei » man 24.10.2016 10:50

Når skriverdriver ikke oppdateres, hva gjør jeg da? Min gode Canonskriver Pixma MP990 skal ikke kunne brukes med OS 10.11, ser det ut til.

Canon bekrefter at de ikke oppdaterer sin driver. Det går jo an å prøve oppdatering til OS 10.11 sier de, med det mulige resultat at skriveren plutselig er ubrukelig. Antakelig er en sånn situasjon et allment problem for eksternt utstyr. Er det i dette tilfellet bare å resignere og si et foreløpig takk og farvel til enten skriveren eller til et nyere OS? Eller er det noen som har gode forslag til fortsatt samkjøring?
medlem i 196 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Grubasek » man 24.10.2016 12:34

At Canon ikke oppdaterer drivere er en kjent sak. Men det betyr ikke nødvendivis at skriveren ikke vil virke i OS 10.11. Jeg ville ha forsøkt allikevel.
Hvis det ikke går i det hele tatt, bør du vurdere å bytte skrivemerke en gang for alle.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav jonhe » man 24.10.2016 18:32

Har opplevd det samme tidligere. Fikk svar på epost fra Canon at de hadde sluttet å oppdatere driveren til skriveren, så den var det bare å kaste. Nederst i eposten oppfordret de om at vi ikke skulle skrive ut eposten for å spare papir, Canon var så miljøvennlige. Men tydeligvis greit for Canon at skriveren måtte kastes, ikke veldig miljøvennlig vil jeg si. Så enig med Grubasek - bytt skrivermerke!
medlem i 144 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Bjornei » man 24.10.2016 20:44

Takk til Grubasek og Jonhe. Nyttige opplysninger.

Da veit jeg at dette ikke er noe nytt påfunn fra Canons side. Jeg hadde Epson tidligere. Om de der i gården har en annen holdning til service, kjenner jeg ikke til. Kanskje noen har erfaringer med dem som det kan være greit å vite om? Det er vel disse to merkene som gjelder for gode amatørskrivere.

Jeg kaster aldri noe som er brukbart, så da blir det inntil videre Canon Pixma MP990 og OS 10.10.5.
medlem i 196 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Grubasek » tir 25.10.2016 11:02

Jeg har brukt HP-skrivere i årevis og har aldri hatt noen driverproblemer. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Bjornei » tir 25.10.2016 21:03

Jo da, klart det er flere aktuelle enn Canon og Epson. HP er opplagt en mulighet. Takk for innspill. Greit å vite.
medlem i 196 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Morse » ons 26.10.2016 8:34


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Bjornei » søn 30.10.2016 23:09

Takk til deg Morse. Utrulig hva du veit og kan svare på sånn på strak arm!

Jeg har ikke prøvd dette enda, men synes det er flott å ha en slik mulighet i bakhanda (nytt bokmerke)..
medlem i 196 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav kajac2 » søn 30.10.2016 23:40

I følge Apples liste over støttede skrivere pr 6. oktober 2016 for macOS Sierra, El Capitan, Yosemite og Mavericks.

Som du ser på listen skal MP990 være støttet automatisk, også i Sierra :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Bjornei » fre 11.11.2016 12:28

Ja, jeg ser det. Takk for henvisningen, kajac2, veldig nyttig. Ideelt sett burde jeg funnet det sjøl, men sånne ting krever en del søking rundt omkring. Finner ikke og gir opp. Heldigvis er det ikke så ofte jeg har støtt på slike inkompatibilitetsproblem (!).

Akkurat nå holder jeg på med å finne ut av problem i Kontakter. Men det er en annen historie.
medlem i 196 måneder
 

Re: Når skriverdriver ikke oppdateres for nye MacOS

Innleggav Morse » fre 11.11.2016 21:06

Når du oppdaterer systemet, ha skriveren din/skriverne dine tilkoblet og påskrudd. Appleserveren vil som regel "se" disse og evt. tilby deg oppdateringer.

Her kan du (og andre) finne mye fint: https://www.apple.com/support/macbasics/

Og hvorfor ikke ta deg råd til denne? https://itunes.apple.com/us/app/tutor-f ... 9818?mt=12

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere