Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » tir 25.10.2016 12:18

Hei,
Nå kom meldingen om at det er 20% hos Expert straks. Jeg hadde håpet det hadde drøyd til etter at de nye var i burikkhyllene.
Er det noen som har hørt rykter om maskinen som lanseres på torsdag blir vesentlig kvikkere?
Jeg går mest sannsynlig for en 13 tommers, jeg redigerer en del bilder(med ekstern skjerm) og har sett meg ut den med 2,9GHz CPU. Denne har en benchmarks på 8358 ihht «Mactracker».
Hvor mye sprekere vil en tilsvarende bli, om dere tørr å tippe?

Vil bruktprisen på det gamle skallet fall som en stein med en gang den nye lanseringen er over, slik erfaringsmessig?
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav Cybbe » tir 25.10.2016 17:09

Smart av Expert - tømmer lagrene.

Jeg ville ikke gjort det - men det er jo fortsatt en bra deal. Men husk at de gamle modellene uansett vil falle i pris, og ja, bruktprisen vil selvsagt reduseres.

Jeg ville uansett ha ventet til torsdag, så ser du om du syns det er verdt å vente.

For å svare direkte på spørsmålet ditt, så er det neppe store forskjeller i hastighet.

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » ons 26.10.2016 12:45

Takk for svar og linker :-)

Det kan se ut som om det ikke blir altfor mye nytt, men noe blir det og det blir spennende å se.

Ser at Expert allerede kjører ganske lav pris på den jeg har sett meg ut(18000 vs 20500 på eplehuset) og med 20% rabatt bør det vel være et levelig verditap om jeg skulle finn på å oppgradere om ikke så lenge.

Tror dere den nye maskinen også vil gjøre et lite prisbyks eller vil de bare overføres til dagens priser?

Og har Expert slik garanti at om en angrer så kan en returnere varen innen 30 dager selv om den er brukt? mener å ha hørt elkjøp har noe slik....
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav Cybbe » ons 26.10.2016 15:07

Dette vet du i morgen. Ingen vits i å spekulere.

Expert har 30 dagers returperiode:

7. Våre Kundegarantier - Pengene tilbake
"Pengene tilbake" gir deg trygghet med 30 dagers full returrett hos Expert. Husk kvitteringen og at varen må være i samme stand som når du mottok den.

Angrefristen begynner å løpe når varen er mottatt av kunde.

Returretten gjelder ikke varer med abonnement, spill, programvare og hygieneprodukter med brutt forsegling. Som hygieneprodukter regnes blant annet tannpleieprodukter, hud- og kroppspleieprodukter og liknende. Vi tar forbehold om at returretten kan frafalle ved gjentakende misbruk.

https://www.expert.no/kjoepsvilkaar/

For øvrig kan det nevnes at Elkjøp og Lefdal har samme tilbud som Expert torsdag-lørdag, men det krever at du har et Trumf kredittkort (fikk nettopp epost om dette).

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » ons 26.10.2016 15:20

Ja, hva den nye maskinen byr på får vi greie på i morgen.
Vil også norsk pris være tilgjengelig fra i morgen?

Og hvordan er praksisen for denne 30 dagers returrettperioden? Betyr dette at esken må returneres med plast på, eller kan det også bety at du kan bruke maskinen i flere dager, men bestemmer deg for å levere den tilbake og sletter all brukerdata ved å formatere maskinen for så å innstallerer OSX igjen før en tusler til Expert….?
Noen som vet hvordan denne praksisen blir håndtert?
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav Eplemos » ons 26.10.2016 18:59

Kjøpte en Macbook Pro sist gang det var samme tilbud på Expert men endte opp med å returnere den etter noen dager. Null stress å bytte selv om pakken er åpnet og maskinen har vært brukt. Lurer egentlig på hva som skjer med disse maskinene etterpå.

Sitter egentlig litt på gjerdet selv angående ny mac. Bruker maskinen bare til dokumenter og surfing så pro er i utgangspunktet overkill. Men Air er rett og slett for gammel og utdatert mtp design og 12" Macbook er for dyr og dårlig med sine begrensede tilkoblinger.
Hadde vært ypperlig med en 13" standard Macbook i morgen som tar plassen til Air og legger seg litt lavere i pris enn pro. Hvis ikke det skjer så blir det fort den gamle pro modellen fra Expert på meg.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » fre 28.10.2016 10:54

Ja, nå er lanseringen over og jeg ser i kommentarfeltet at det er litt delte meninger, men at mange er skuffet over hva som er innført nytt og priser.

Jeg har nå lagt inn bestilling hos Expert på en 13 tommers med 2,9 CPU, 8 GB ram og 512 GB SSD. Denne koster da 14400, denne koster hos expert Kr. 18.0000 og eplehuset Kr. 20.500,-
Den nye med tilsvarende spec koster hos eplehuset Kr. 21.000, altså kun Kr. 500 i påslag.
I utgangspunktet vil jeg helst vente til den nye utgaven dukker opp me 20% avslag, men jeg står uten laptop nå og fristelsen er stor for å beholde den, men med tanker om at jeg selger den videre når jeg får tak i den nyeste modellen på supertilbud.

Til dere som følger litt med, hvor mye vil dere anslå jeg kommer til å tape på den «gamle» moddellen jeg når gir 14.400 for, ved å beholde den 0,5-1 år?
Hvor mye vil jeg få på bruktmarkedet for den?
Noen som drister seg til en kvalifisert gjetning?
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav Helge Hafstad » fre 28.10.2016 11:29

Anbefaler deg å vurdere hva maskinen koster deg pr år om det skal gi noen mening. Fx selger du 2015-modellen etter 1 år for 10000 så har det kostet deg 4000/år. Kjøper du modellen til 21000 og selger den for 11000 etter 4 år så blir det 2500/år.

Å estimere en riktig bruktpris blir her nøkkelen. finn.no kan gi deg noen holdepunkter der.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

løst- ikke aktuelt lenger

Innleggav mactiss » fre 28.10.2016 13:33

Takk for dine refleksjoner.
Ja, det er sikkert rette måten å vinkle det på. Om regnestykket ditt skulle vise seg å være riktig, blir det utvilsomt se stygt ut over et år ja.

Jeg brukte kanskje litt for mange priser i mitt forrige innlegg slik at det var lett å bli forvirret. Jeg kan ta utgangspunkt i prisene eplehuset operer med, så blir det enklerer å forholde seg til.

Macen jeg har bestilt og lurer på om jeg skal beholde en stund er en 13 tommers, 2.9-CPU, 8 GB ram og 512 GB SSD, den koster i dag Kr. 20.500,- på eplehuset.
Ny tilsvarende modell(lansert i går) har fått enpris på Kr.21.000,- på eplehuset.

Ettersom den nye modellen nå er lansert kan det godt være at den «gamle» maskinen synker som en stein og ned til ca 10.000,- i løpet av et år. Så det som er interesant å spekekulerer i er hvor mye en kan få på bruktmarkedet for den «gamle» modellen som har kostet Kr. 20.5000 om ca et år.

Jeg skjønner at dette blir ren tippining, men misstenkert noen av dere kjenner markedet temmelig godt :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav deleder » fre 28.10.2016 22:29

Dette er så dårlig timing som overhodet mulig. Du kjøper en Macbook som egentlig er mange år gammel. Lever den tilbake/avbestill den ASAP.

I morgen går du inn på Expert og forhåndsbestiller den nye. Det er nå mulig.


Hvis du skal selge denne igjen om noen år har du nå spart mange tusener. Vær så god :)
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav Traktor » lør 29.10.2016 1:41

Kan man benytte seg av DNB rabatten dersom man forhåndsbestiller nå?

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav deleder » lør 29.10.2016 3:18

Ja, du må i butikk for å forhåndsbestille og betale.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » lør 29.10.2016 8:14

Ja, det er er mulig dette er en dårlig deal.
Etter at Expert nå har satt ned prisen ytterligere på de utgående modellene var plutselig den dårligst specet 15" innenfor rekkevidde, så har avbestilt 13" og går for nevnte 15" som går for drøye 15.500. Synes dette virker som en brukbar deal selv om det har kommet nye modeller.
Det er mulig jeg tenker feil, men slik jeg tenker kan nettopp denne gamle 15" på 20% avslag vise seg å bli en billig maskin å eie et år eller to. Når nå den billigste 15"(nye) koster 25.000 vil det være med på å holde liv i bruktprisene på de eldre modellene ....?
medlem i 128 måneder
 

Re: Kjøpe ny MBPR nå eller vente på ny modell?

Innleggav mactiss » man 31.10.2016 10:40

Jeg har bestemt meg for å beholde den strippa versjon av 15 tommern, så vil tiden vise hvor mye jeg får på bruktmarkedet etter hvert.

Jeg gleder frem til å ta i bruk denne macen til bilderedigering i Lightroom, selv om det er den minste CPU og uten eksternt grafikkort.
:-)
medlem i 128 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere