Kan jeg slette bildene mine på macen?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav ChristianOpsal » man 31.10.2016 21:38

Når jeg lagrer dem i icloud? Eller er icloud bare en speiling av macen og de andre apple produktenes bilder? :-P
medlem i 104 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav Morse » tir 01.11.2016 4:07

Har du bildene dine i Bilder/Photos?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav ChristianOpsal » tir 01.11.2016 9:16

Ja :-)
medlem i 104 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav Morse » tir 01.11.2016 11:18

Ta først og fremst og sett deg grundig inn i denne, sånn at du virkelig får overblikket over hvordan det hele fungerer. Mange mener at Apple ikke gjorde noen særlig god jobb med overgangen fra iPhoto til Bilder mht. informasjon, og mange er stadig en smule forvirret - noe undertegnede ikke har problemer med å forstå. Skal prøve å grave frem noen flere linker imens – velkommen tilbake med spørsmål når du (forhåpentligvis) har fordøyet denne:
https://support.apple.com/en-us/HT204264

P.S. Til Moderator: Ville vel ikke vært av veien med et eget underforum for iPhoto/Bilder? Stadig mye god forvirring ute og går, og jeg har møtt på mange som har rotet det skikkelig til - enten ved å miste bilder, eller ende med en haug ubegripelig svære arkiver som de ikke finner ut av...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav ChristianOpsal » tir 01.11.2016 19:27

Tusen takk for svar og lenke.

Da prøver jeg med min forståelse etter å ha lest igjennom nettsiden.
Kan jeg slette de etter at de er lastet opp og jeg "kobler fra" icloud på macbooken?
Så kan jeg kun bruke ipader, apple tv og iphoner til å se på bilder?
Det gjør at jeg kan defragmentere macbooken og frigjøre plass...?
Så burde det egentlig finnes en løsning for å kun ha deler av bildene feks bildestrømmen på macbook, men det ser det ikke ut til at det gjør...? :-P :rolls eyes:
medlem i 104 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav vikingbear » ons 02.11.2016 0:03

Uavhengig av om du bruker iCloud bildebiblioteke eller ei, ville jeg sørget for å ha en backup av bildene mine et eller annet sted. Fortrinnsvis på en extern disk.

Vær klar over at når du sletter bildene dine på en enhet som er tilkoblet iCloud bildebibliotek, så slettes de fra biblioteket og alle enhetene.

Jeg oppfatter deg slik at du først vil la alle bildene synkroniseres over fra Macbooken til iCloud bildebibliotek, deretter koble Macbooken fra iCloud bildebibliotek, og så slette bildene fra Macbooken.

Det bør gå bra. Men jeg vil altså sterkt anbefale at du først sørger for en backup på en ekstern disk. Deretter sjekker på iPhone/iPad Evy også på web (iCloud.com) at bildene virkelig har blitt lastet opp til skyen, før du sletter noe på Macbooken.
medlem i 175 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav ChristianOpsal » ons 02.11.2016 9:03

Bra poeng! Hvordan kopiere man egentlig hele bilder mappen i en smell over på en ekstern disk. Må alle bildene merkes? :bitchin:
medlem i 104 måneder
 


Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav teknoguiden » ons 02.11.2016 21:06

Du kan også vurdere å kjøre "optimaliser lagring" på iCloud bildebibliotek på macbooken. Da lagrer den thumbnails og mye brukte bilder osv lokalt, men frigjør plass dersom det trengs (lite plass på hd).

PS! Hvis du med bildestrøm mener de delte albumene, så kan du velge å ha kun dette aktivert under bilder - valg - icloud.
medlem i 142 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav Morse » ons 02.11.2016 22:56


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Kan jeg slette bildene mine på macen?

Innleggav ChristianOpsal » man 14.11.2016 20:38

Takk for alle gode lenker etc så langt. Nå har jeg brukt ca 1 uke på å laste opp ca 12500 bilder til icloud.

1. Når jeg nå sjekker lagring på om denne maskinen så ser jeg at bilder tar 3,94 GB. Altså ser det ut til at optimaliser lagringsfunksjonen fungere. Og isåfall slipper jeg vel å slette bildene på hd nå? Da 4 gb er akseptabelt.Stemmer det?

2. Jeg har har antageligvis en elendig bredbåndskapasitet for opplasting. Og har kun fått lastet opp 50 videosnutter av 560. Jeg vil gjerne ta vare på resten men det virker ikke som om det fungere på "last opp" metoden fra iCloud(antageligvis pga elendig kapasitet). Noen so har tips til løsningen på dette problemet? :bitchin: 8-) :-! :-)
medlem i 104 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]