Diverse spørsmål

Diskusjon rundt Mac OS

Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » ons 23.11.2016 0:00

Hei

Ny maskin og mye ukjent, når man går rett fra forhistorisk OS til Sierra. Starter like gjerne en samletråd for spørsmål som dukker opp.

Er det noe sted å stille inn for rare ting som bare dukker opp av seg selv? Det er forskjellig jeg må slå av her (har Apple ansatt en gjeng PC-folk?), uten at jeg noengang har slått det på.

Jeg fant ut hvordan jeg fikk slått av Facetime, som sørget for at det plutselig hylte en telefon her, selv om jeg har satt telefonen på stille… Og selv om Facetime vitterlig ikke var på. Den slo seg på helt selv, når det ringte!
Som sagt fikk jeg slått den av omsider, men er det andre overraskelser som kan ligge her og lure uten at jeg vet det?

Jeg ser for eksempel i dette Bilder-programmet, at det har tenkt å søke etter ansikter når jeg ikke har det i bruk, uten at det (i hvert fall samme sted) kan slås av. Er det mange programmer som holder på sånn med prosesser jeg ikke vet noe om? Som bare ligger der fra starten av?

Denne maskinen har også stavekontroll, som tydeligvis ikke er norsk. Finnes det noen "overordnet" plass å slå dette av, eller må det gjøres i hvert program?

Og hvordan kan jeg få Finder til å opprette et nytt vindu når jeg har ett oppe og klikker på en mappe på skrivebordet, istedenfor en fane som skjuler den andre? (Vet jeg kan dra dem fra hverandre, men det er jo unødig ekstraarbeid.)
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Grubasek » ons 23.11.2016 11:58

Fra gammel maskin med Windows, eller?

I Finder's Valg-meny, Generelt kan du slå av valget for å opprette mapper istedenfor vinduer.

I Systemvalg, Tastatur, Tekst kan du selv bestemme hvilket språk stavekontrollen skal bruke globalt.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » ons 23.11.2016 13:29

Nei, jeg har brukt kun Mac nå i mange år, men å gå over til dette nye systemet minner mye om å låne en PC… "Forhistorisk" er altså ganske så gammelt. (Derav ny maskin, altså.)

Du svarer på litt andre ting enn jeg har spurt om, men takk for det likevel.

Jeg spør ikke etter å bytte språk, jeg spør etter om det er ett felles sted å slå den av, eller om dette må gjøres i hvert enkelt program. Men hvis det går an å velge språk for hele, så kan jeg kanskje slå det av samme sted? (Nå sitter jeg på en gammel, så jeg får ikke sjekket det her. På denne maskinen er i hvert fall ingen av delene der.)

Jeg spør heller ikke om å opprette mapper istedenfor vinduer. Jeg spør hvor jeg får slått på at det skal opprettes egne vinduer, istedenfor faner. Det er kanskje også samme sted som du har svart? Jeg har allerede lett der du peker, men fant det ikke. Mulig jeg har oversett det da? (På denne gamle ser jeg valget finnes, men den gjør det uten at jeg har krysset det av, faktisk.)

Det viktigste spørsmålet var for øvrig om det er noe sted man kan se (og slå av) skjulte ting som maskinen holder på med uten at jeg har bedt den om det. Jeg vet om den aktivitetsmonitoren, men der ser det ut for at jeg bare må avslutte, ikke stille inn for ting? Jeg vil tro at det finnes en samlet oversikt over det noe sted? (Slik det har vært for eksempel med programmer som starter automatisk.) Noen som har funnet ut av dette?

Tar ellers gjerne imot tips på sider som er gode på tips og triks. Denne hjelpfunksjonen har hittil ikke hatt et eneste svar på det jeg faktisk lurte på, og på nett synes jeg det er vanskelig å finne fram i mengden.
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Grubasek » ons 23.11.2016 13:40

Du misforstår kanskje litt ang språk. Jeg har bare en "ny" maskin å referere til.

Du snakker om å bytte språk; det er ikke i Tastatur-menyen, men i Språk-menyen.

Jeg snakker om TASTATUR i Systemvalg. Der er det skilleark som heter TEKST, og der kan du velge stavekontroll under listevalget Stavekontroll, eller du kan slå den av.

Finder: Cmd-dobbeltklikk vil åpne i ny mappe; hvis valget jeg nevnte tidligere er avslått.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » ons 23.11.2016 13:54

Jeg fant det med stavekontrollen nå, på motsatt sted av det du sier. Det er riktignok på den gamle, men da vet jeg at om det ikke er der, så skal jeg sjekke det andre stedet på den nye. :-)

Dette med mapper/faner ser ut til å være en bug. Jeg faktisk har tatt vekk krysset for at den skal åpne i faner istedenfor mapper i Finder, men den fortsetter med det likevel…
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Morse » fre 25.11.2016 3:33

Vedder på at du (og mange, maaange andre) kunne ha nytte og glede av denne her: https://itunes.apple.com/us/app/tutor-f ... 9818?mt=12

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » fre 25.11.2016 9:16

Hva er det for noe?
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Morse » fre 25.11.2016 11:57

Det står beskrevet i linken hva det er for noe...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » fre 25.11.2016 17:34

Javel, da er jeg nok for dum til å forstå, for jeg skjønte det altså ikke. Men takk for forsøket.
medlem i 156 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Grubasek » fre 25.11.2016 17:52

Det er en lenke til et program som kan kjøpes i App Store. Det inneholder en samling undervisningsvideoer om Mac OS. :-D

Det er ikke sikkert du føler du har noe nytte av det, men linken var nok lagt ut i beste mening. ;)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Morse » lør 26.11.2016 14:01

Ja, jeg er av den formening at mange kunne ha nytte av denne. Men noe mange overser, er at MacOS har et avsindig omfattende oppslagsverk i Hjelp-menyen, tilpasset en mengde nasjonaliteter – i tillegg til at de fleste programmer har sin egen dedikerte hjelpemeny.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Grubasek » lør 26.11.2016 14:04

Ja, Morse; og så er det dessverre sånn at for mange er det "enklere" å be andre om hjelp enn f.eks. å bruke Hjelp-menyene osv. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Morse » søn 27.11.2016 5:50

Grubasek, det er ikke alltid så enkelt for alle. :-P Jeg fikk en telefon fra en kar som hadde satt inn en lyd-CD i Mac´en, og fått opp et spørsmål om iTunes skulle legge over musikken i iTunesbiblioteket. Hans engstelige anliggende: Ville dette "tømme" CD-en slik at han ikke lenger kunne spille den på sitt vanlige musikkanlegg? Og dette var en kar i en høyt betrodd ingeniørstilling... :rolls eyes: :rolls eyes: :rolls eyes:

Seriøst: Miamaria, bare fortsett å spørre, det er derfor vi har dette forumet. Og husk at de eneste virkelig dumme spørsmålene er de som aldri blir stillet! Det er utrolig mange som aldri har oppdaget Hjelp-menyens muligheter. Kanskje Siri vil kunne endre på dette med tid og stunder?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Helge Hafstad » søn 27.11.2016 18:12

Husker jeg fikk et spørsmål en gang pr telefon om man kunne bruke en StyleWriter II på en LC III. Kom litt til kort der...:-/

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Diverse spørsmål

Innleggav Miamaria » søn 27.11.2016 19:49

Jeg prøver som regel – også nå – hjelp-funksjonen først, men det er sjelden jeg finner noe der som er relevant for det jeg faktisk lurer på. Det er jo også helt sikkert jeg som er for dum som ikke klarer å finne fram i det fenomenale systemet, men det er nå bare sånn det er. Jeg kan trøste dere med at om det er veldig slitsomt for dere at ikke jeg finner fram, så er det verre for meg.

Ellers er jeg selvfølgelig fortsatt interessert dersom noen vet svaret på dette med programmer som er på uten at de ser ut til å være på, og andre skjulte prosesser. Skal man diskutere andre ting, så kan man jo vurdere å starte sin egen tråd på det.
medlem i 156 måneder
 

Neste

Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron