Windows på ekstern HDD

Diskuter andre operativsystemer på Mac. BootCamp og andre virtualiseringsløsninger.

Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » tir 03.01.2017 23:57

Hei,

Jeg har emigrert fullt over til Mac. I forbindelse med ny jobb, hvor arbeidet foregår på Windows, kunne jeg tenke meg å fortsatt ha mulighet til å kjøre windowd på privat PC også.
Om Windows kan kjøre raskt og stabilt fra ekstern HDD vil jeg foretrekke dette, for å slippe å ta av intern ssd på min MBPR.

Jeg ser for meg at ca 500 GB holder.
Forslag til rask disk til å gjøre jobben ? Og hvor raskt vil dette oppleves i forhold til feks gammel snurredisk eller intern ssd? Vil den legge det seg ca midt i mellom i opplevd hastighet ?
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Helge Hafstad » ons 04.01.2017 1:26

Du bør minimum velge en disk med FireWire 800 interface. Så spørs det om du får tak i en slik eller om du har slik port på maskinen din. Thunderbolt 2 er et bedre alternativ og disker med Thunderbolt 3 - som på de nye MBP-ene - har også begynt å komme, bl.a fra Akitio og LaCie. Komplett forhandler sistnevnte. Her er litt om hastighetsforskjeller (forenklet fremstilt):

USB2 - 480 Mbps
USB3 - 5 Gbps
USB 3.1 - 10 Gbps
FireWire 400 - 3 Gbps
FireWire 800 - 6 Gbps
Thunderbolt 1 - 10 Gbps
Thunderbolt 2 - 20 Gbps
Thunderbolt 3 - 40 Gbps
eSATA - 3 eller 6 Gbps

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav kajac2 » ons 04.01.2017 10:05

Firewire 400 har 400 Mbps, ikke 3 Gbps.
Firewire 800 har en teoretisk hastighet på 3200 Mbps, men normalen ligger på ca. 800 Mbps.
medlem i 197 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » ons 04.01.2017 10:20

Hei og takk for at dere deler deres kunnskap!
Jeg har i dag en MBPR mid 2015, men har planer om å oppgradere til den nye MBP etter hvert, så slik sett kan jeg vente med windows innsatllasjon til jeg har en slik en, da jeg forstår at windows kjørt fra en Thunderbolt 3 disk vil være vesentlig raskere.(Mulig jeg prøver bare for moro med den jeg har i dag med en ssd koblet i et usb 3 kabinett, men vi kan ta utgangspunkt i en ny MBP med thunderbolt 3).
Nå sier ikke disse tallene meg så mye, men jeg kan tydelig se at Thunderbolt 3 er desidert kjappest.
Det er sikkert vanskelig å anslå, men er det mulig og si noe om hvor rask nye MBP vil oppleves med Windows via Thunderbolt 3? Er det mulig å sammenligne farten med noe? Vil windows for eksempel kjøre en del raskere enn vanlig snurredisk?( eSATA - 3 eller 6 Gbps: er dette vanlig snurredisk?)
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Valotunk » ons 04.01.2017 10:36

Hvis det er snakk om S-ATA SSD'er så gir Thunderbolt fint liten mening med mindre du kjører 2 eller flere SSD'er i RAID. Det blir en dyr løsning hvor du ikke får utnyttet potensialet til Thunderbolt.

Den absolutt enkleste og billigste løsningen er en S-ATA SSD via USB3. Det fungerer helt utmerket ytelsesmessig.

Styr unna snurredisk for alt det er verdt med mindre du bare har USB2.

Ikke heng deg opp i de teoretiske overføringshastighetene for de forskjellige alternativene. Teori og praksis henger sjelden sammen og så lenge du har USB3 vil begrensingene alltid ligge i diskene og ikke interfacet.
medlem i 198 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » ons 04.01.2017 13:08

Ok, takk for svar!
Om det er billigere og like bra, er det ikke noe som er bedre
Jeg har som sagt i dag en mid 2015 MBPR, og denne har USB3, men jeg skal etter hvert anskaffe meg en ny MBP og denne har vel kun USB C.
Jeg har en (liten-128Gb) Samsung SSD liggende som jeg kjøpte i 2012:
https://www.proshop.no/SSD/Samsung-830- ... GB/2321826
Kanskje jeg da allerede sitter på en nær «optimal løsning»?( selv om jeg gjerne skulle hatt mere Gb)
Har det skjedd mye på hatsighetsfronten for SSD de senere år, slik at jeg har en del å hente på eventuelt å kjøpe en ny?

Om ikke kunne jeg innstallert windows på denne tilkoblet et usb 3 kabinett, også kjøpt meg et usbC kabinett(eventuelt adapter) når jeg etter hvert får meg ny MBP.
Er dette en god løsning, eller har du forslag til et bedre oppsett?

Og, kan jeg bruke windows fra det eksterne kabinettet fra hvilken som hels mac, eller kun på den macen som innstallerte windowsen?
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Valotunk » ons 04.01.2017 15:12

Samsung 830 er en ypperlig SSD. Nye modeller er litt bedre på skrivehastighet men det vil knapt være merkbart i praksis til den bruken du skisserer.

Med mindre du har bruk for større kapasitet så er det bare å kjøre på med den du har.

Benytt et vanlig USB kabinett, og den dagen du trenger USB-C kan du enten bytte kabel/kabinett eller benytte adapter.

Og du kan benytte Windows installasjonen på en hvilken som helst Mac.
medlem i 198 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » ons 04.01.2017 21:53

Supert, takk for svar :-)

Dette høres veldig lovende ut. Jeg tenker jeg prøver med den jeg har, med tanke på størrelse. Hovedpoenget med å ha mulighet til windows er å eventuelt kunne forske litt på fritiden om jeg står fast i noe, eventuelt noen små programmer. Om det skulle bli for liten plass, så får jeg kjøpe en større etterhvert :-!

Da kommer jeg over i den andre fasen, og andre spørsmål dukker opp. Jeg har forstått at å installere windows med Bootcamp skal være greit, så lenge det foregår på intern disk, men at løypa kanskje ikke er like grei når en installerer på ekstern disk.
Jeg har lest litt rundt og litt forskjellig og klarer ikke helt å få tak i hvorvidt dette er kronglete og komplisert.

Er det noen som har gjort en tilsvarende øvelse eller som sitter med kunnskap om dette som dere vil dele?

Jeg har en windows 7 pro, lissens, og jeg antar at første step er å få lastet ned en isofil av denne å lagre lokalt på min MBPR?

Setter stor pris på innspill som kan hjelpe meg :-)
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Grubasek » tor 05.01.2017 12:11


Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » tor 05.01.2017 15:59

Supert :-)

Innholder denne også pro utgaven slik at en får det som alternativ under innstallasjon?


-----

Har sett noen youtube videoer blant annet av Roberto Jorge, som gjør denne øvelsen mot en ekstern thunderbolt disk.
Om jeg forstår dette riktig, utføres dette i Bootcamp, der han oppretter en egen partisjon internt på maskinen som Windows innstallerer på. Antagelig akkurat som en «vanlig» windows Bootcamp, uten at jeg har gjort det før. Derretter kloner han den nyopprettede partisjonen med Windows å legger den til den eksterne thunderbolt disken, for deretter å slette volumet på den interne. Dette så ut til å gå smertefritt, men har også sett at det muligens ikke er like rett frem når en bruker Usb-disk(og ikke thunderbolt disk). Mulig en må tukle litt med noe filer i tillegg.
Uannsett, prøver jeg å innstallere den internt først, og tar det steg for steg.
Takk for tilbakemeldinger så langt :-)

Edit:
Hmmm,

Eller støtter ikke min MBPR innstallasjon av Windows 7?
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Grubasek » tor 05.01.2017 16:01

Hvis du har lisensnummer for Pro-versjonen regner jeg med at det er den du får laste ned. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » tor 05.01.2017 16:10

Fint, takk for det :-)

Mulig jeg må bite i det sure eplet å kjøpe en lissens for win 10, da det kan se ut som om min MBPR mid 2015 er for ny for å kjøre Win 7....?

https://support.apple.com/no-no/HT205016

Om så er tilfelle at jeg må kjøpe meg Win 10 og legger den på interndisken, kan jeg da deaktivere denne lissensen, for så å bruke den opp igjen på en ny maskin når den tid kommer?
medlem i 128 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav Grubasek » tor 05.01.2017 16:15

Der har jeg ikke noe fullgodt svar for jeg bruker bare Windows 10 under Parallels. ;)

Når det gjelder lisenser, og bruk på flere maskiner, finner du kanskje noe her:

http://www.makeuseof.com/tag/ultimate-w ... cense-faq/

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Windows på ekstern HDD

Innleggav mactiss » man 09.01.2017 22:52

Takk for svar.

Jeg har nå installert windows 10 på den interne disken, og dette ser ut til å fungere veldig bra :-)
medlem i 128 måneder
 


Returner til Windows på Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]