Vil ikke starte

Diskusjon rundt Apples iMac

Vil ikke starte

Innleggav torefi » tor 12.01.2017 9:50

Har en iMac som ikke lenger vil starte. Oppstartsbaren kommer bare litt over halvveis, så stopper den opp. Der har den stått hele natta.

Det beynte med at eg fikk beskjed om at det var problemer med icloud-IDen, og eg måtte legge inn passordet på nytt. Etter det gikk alt i sirup, for å si det svært så mildt. Det tok ett minutt å fjerne ei fil fra skrivebordet, fx. Har utført Diskverktøy->Førstehjelp. Ingen melding om problemer. Fjerna cache-filer ol vha Disc-Cleaner. Intet hjalp. Så fikk jeg ordna problemet med Apple-ID, og alt fungerte normalt igjen. Men så dukka det opp problemer etter hvert: Ny forspørsel om passord til icloud, feil på indeksen i Mail osv. Og
nå vil kommer den overhodet ikke igang etter å ha vært avslått.

Opplysninger om Mac:
iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)
Prosessor:
Minne: 16 GB 1867 MHz DDR3
macOS Sierra ver. 10.12.2 (16C67)

Noen som har tips?
medlem i 195 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav Morse » fre 13.01.2017 23:56

Prøv først med litt god, gammeldags voodoo: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Og send oss en epikrise... :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav mariustidemann » fre 13.01.2017 23:58

Vel, dersom du holder inne +V under oppstart fram til det kommer svart bakgrunn med hvit tekst, og så slipper +V så vil du kunne se hva maskina sliter med.. tipper det vil peke seg ut noe tekst der. prøv å se om det dukker opp noe der du kan poste i tråden, slik at vi har litt mer å gå på.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav Morse » søn 15.01.2017 17:26


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav mariustidemann » tir 24.01.2017 11:36

Tipper både jeg og Morse er spent på hvordan det går med din maskin. Det er alltid fint med tilbakemeldinger på hvordan ting har gått. Det kan hjelpe andre som sliter med lignende problem. Er det noe framskritt mtp ditt problem?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav torefi » tir 24.01.2017 17:58

Det endte med at eg måtte ta den til Eplehuset i Tromsø. De fikk den heller ikke til å starte, og måtte formatere disken og installere OS på nytt. Etter det overførte eg dokumenter, programmer og anna vha Overføringsassistent. Det gikk for så vidt greit, men nå jobber eg litt med å finne iTunes-biblioteket. Dvs, eg har funnet det, men vet ikke riktig hvordan eg skal få det importert til ny iTunes.

TAKK for gode innspill!
medlem i 195 måneder
 

Re: Vil ikke starte

Innleggav Valotunk » tir 24.01.2017 19:16

Du har fått svar i den andre tråden din ;)
medlem i 198 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]