Lyst på iMac - søker råd

Diskusjon rundt Apples iMac

Lyst på iMac - søker råd

Innleggav ez » tor 12.01.2017 19:21

Har hatt stasjonær mac for mange år siden og vurderer nå å kjøpe meg en iMac. Er litt lei av den lille skjermen på MacBook-en. Pusler litt med fotoredigering så vurderer den nest største retina-modellen. Hva mener folket?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav Morse » tor 12.01.2017 22:15

Hvis du velter deg i grunker, gå for den nyeste og feteste. Hvis du ikke er stinn av penger, sjekk bruktmarkedet, og se til at du sjekker selgeren grundig, forlanger kjøpskvittering, etc. Og HUSK: De neststørste iMac´ene av nyere dato kommer med fastloddet, ikke-oppgradérbar RAM – så pass på at du går for en modell med ABSOLUTT MINIMUM 8 Gb, og (mye) heller 16 Gb eller mer, hvis du driver med foto/film...

Apples tradisjon med å selge bokser med akkurat-nok-RAM-for-folk-flest, og så tilby ekstra RAM (v/kjøp!) til blodpris er jo velkjent. På de oppgraderbare maskinene kunne en jo omgå dette ved å kjøpe dødsmyebilligere RAM og oppgradere selv, men dette smutthullet er dessverre bare fortsatt åpent hvis du går for en syvogtyvetommer.

Gjør litt research rundt omkring. er du heldig, lander du gjerne en syvogtyvetommer i sin beste alder til en lavere pris enn de grommeste nykommerne...

Men hva mener andre på dette forumet om saken?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav Stham » fre 13.01.2017 11:40

Nå er det bare to størrelser av iMac, så den neste største blir det samme som den minste, dvs. 21,5" – noe jeg synes er stort nok; jeg driver selv veldig mye med RAW-bilder og noe video. Prisen er jo lav, i utgangspunktet kr 14.990 med 8 GB RAM, med mulighet helt opp til 16 GB – bra pris i forhold til min nye MacBook med litt større prosessor enn grunnmodellen, nesten 18.000 kroner.
Min iMac er sent 2011, og jeg skal kjøpe ny når det kommer, antakelig i mars. Problemet med å kjøpe brukt, er jo at den da ... ikke er ny ... med de negative konsekvenser det får etter hvert. F.eks. røk grafikk-kortet på min iMac i sommer. Det var ikke billig å skifte. Dessverre stolte jeg på forhandler i den prosessen som fulgte... Selv om det røk innen garantitiden på fem år, nektet både Apple og forhandler å skifte kortet gratis, ved å finne opp alle mulige unnskyldninger. Samtidig hadde visstnok også noen RAM-brikker røket, noe jeg ble opplyst om var uoriginale brikker ... som altså forhandler hadde satt inn ekstra for meg - mens Apples originale fortsatt var ok... Så mitt råd er: kjøp nytt, bestill med ekstra RAM, om nødvendig - men vent et par måneder så kommer nok en ny iMac – det er snart 500 dager siden den forrige kom...

http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
medlem i 191 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav Morse » fre 13.01.2017 22:51

Det der skulle du aldri funnet deg i, Stham. Og det med RAM berører ikke garantien på maskinen i det hele tatt - fortsatt at maskinen har utbyttbar/oppgraderbar RAM, står det til og med beskrevet i den originale bruksanvisningen (og gjerne på undersiden av foten) hvordan du gjør det. Apple lager ikke RAM (eller harddisker) selv, de kjøper fra de store prodsuentene som holder på med slikt, akkurat som alle andre datamaskinprodusenter. "Original" RAM betyr bare at brikkene har gått gjennom en ekstra godkjenningssjekk hos Apple, og fått på seg et eplesymbol og et solid prispåslag...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav ez » tor 26.01.2017 21:26

Takk for gode råd. Kanskje lurt å vente litt da. Får håpe det ikke tar for lang tid til neste iMac. Har jo egentlig ikke så lyst til å vente særlig lenge. Men vi får se... Høres ut som den største modellen er best å kjøpe. På den annens side, det er MYE penger.

Har faktisk sjekket med komplett data i dag og man får kjøpt tilsvarende pc til en forholdsvis mye lavere pris, ca. 5-6000 kr mindre. Jeg har vært mac-bruker i nærmere 30 år, men det er ikke å fornekte at mulighetene med en PC er større, man kan bygge den ut i større gard over lengre tid. På den annen side betaler man jo apple for god design. Det ser såpass lekkert ut at maskinen kan stå i stua.

Håper dette ikke var å banne i kjærka

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav turimblar » fre 27.01.2017 22:53

Pc er vel også greit, men jeg ville selv sjekket på finn.no.
Der får du den 'beste' rabatten.
medlem i 227 måneder
 

Re: Lyst på iMac - søker råd

Innleggav Gitman » lør 28.01.2017 3:53

Hvel, Mac har alltid vært uhyggelig dyr i forhold til Win.pc, og kanskje mer nå enn noensinne, og helt sikker "mer spec's for the bucks", men i ditt tilfelle er jo spørsmålet om overgangen til Windows, etter 30 år med MacOs, e noe du kan overkomme. Jeg gikk i sin tid fra Amiga, Som var veldig lik Mac, til Windows, som alle sa var så fantastisk, og hatet det fra dag én uansett hvor mye jeg prøvde å like det.
Misforstå meg rett, Windows maskiner er utvilsomt gode maskiner, men det er fremdeles Windows, på godt og ondt, og brukervennligheten er svært forskjellig.
Om du klarer å like det vet du jo ikke før du har prøvd, desverre :)
medlem i 230 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]