Quicktime uten lyd

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » fre 03.02.2017 14:06

Hei.

Jeg har søkt på forumet, men finner ikke noe om dette.

Problemet mitt er at jeg ikke får tatt opp lyd (skjermlyd/systemsound) når jeg tar skjermopptak med Quicktime.

Jeg får lyd når jeg bruker den innebygde mikrofonen, men da får jeg bare tatt opp lyd fra omgivelsene og bare en svak lyd fra filmen.

Når jeg har brukt System sound har jeg bare fått en pulserende støy, eller ingen lyd i det hele tatt.

Det er så mange kunnskapsrike folk her inne, så jeg håper at noen kan hjelpe meg.


Macbook pro 15" late 2013 Sierra 10.12.3

EDIT: En oppdatering.
Jeg kan ta lydopptak og film med lyd hvis jeg velger skjermlyd på lyd både inn og ut.
Når jeg da spiller av er lyden forvrengt som om det er lagt ekko på.
Problemet blir jo også at jeg ikke kan høre lyden mens jeg tar opp.
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » lør 04.02.2017 17:51

Ennå en oppdatering.

Jeg får helt perfekt opptak med lyd hvis jeg passer på å ha lyden i quicktime-dialogen på null. Så bruker jeg skjermlyd på innlyd OG på utlyd (system sound).

Aberet er at jeg ikke kan høre på opptaket mens jeg tar det opp.
Det er til å leve med, men hvis noen har tips om hva jeg kan gjøre, så blir jeg veldig glad.

:)
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav rungrona » søn 05.02.2017 12:49

Det kommer litt an på hva du ønsker å gjøre - dersom du skal ta opp fra en applikasjon vile jeg ha testet med Loopback fra Rogue Amoeba, som kan rute lyde fra en applikasjon til en virtuell device, og samtidig monitorere gjennom høyttalerene. Da kan denne velges som kilde i quicktime.

Alternativet er f.eks Audio Hijack fra samme utgiver - da kan du ta opp lyd ved siden av, og redigere disse sammen etterpå.
medlem i 175 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » søn 05.02.2017 20:16

Tusen takk for tips, det skal jeg sjekke ut.
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav iBjorn » man 06.02.2017 5:49


Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » man 06.02.2017 10:34

Tusen takk til deg også, iBjorn!

Jeg har noen oppfølgingsspørsmål.. (Vet ikke om det gikk klart fram at det i hovedsak gjelder film)

Når jeg bruker en av disse app'ene, kan jeg spille inn film med lyd med quicktime og høre på lyden med en av disse?

Eller er de til å bruke istedet for quicktime?

Eller må jeg ta opp lyden separat og redigere den inn i filmen etterpå. Kan jeg gjøre det i quicktime?
(Må ha de inn med teskjeer dessverre)
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav iBjorn » man 06.02.2017 12:15

Hei Marianne 11,

Soundflower er et systemplugin for lyd som benyttes av alle de store skjerminnspillingsprogrammene (Camtasia, ScreenFlow, Screenium og iShowU m.fl.). Innstikket muliggjør opptak av program- og systemlyder på macOS. Jeg vet ikke om dette er løsningen for deg i og med at jeg selv bare har erfaring med slike opptak i de før nevnte programmene, men det er iallfall der jeg selv ville ha begynt dersom jeg befant meg i din situasjon. Det skal ikke være nødvendig å kjøre Soundflower som et program så vidt jeg er klar over (det skal fungere så lenge det er installert og har adgang til systemet). Det er mulig at installeren ber om tilgang til systemet ved installasjon, og det må du i tilfelle godta/akseptere (adminpassord). Ut over det skal det etter hva jeg kan skjønne ikke være verre enn å ta opptak i QuickTime slik du har ønsket hele tiden (ikke noe redigering med klipp og lim av lyd, med andre ord). Når dette er sagt er det enkelte innebygde begrensninger på hva du kan ta skjermopptak av. Du kan ikke bruke de ovenfor nevnte programmene (eller QuickTime) til å ta opp fra Netflix, for eksempel (av åpenbare grunner).

Det finnes for øvrig programvare som er direkte rettet mot opptak av lyd fra system/programmer, som for eksempel Audio Hijack, Piezo og Wiretap Studio.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » man 06.02.2017 13:00

Tusen takk, IBjorn.
Jeg får prøve meg fram. Så blir jeg sikkert litt klokere etterhvert (hender det trengs ;) )

Edit

Jeg installerte Soundflower, men resultatet er det samme. Prøvde med en Youtube film.
Kjørte Uninstaller scriptet, men jeg får ikke fjernet det. Har prøvd omstart 2 ganger.
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav iBjorn » man 06.02.2017 14:10

Dumt (og litt rart) at det ikke løste problemet. På https://support.shinywhitebox.com/hc/en-us/articles/202751790-Uninstalling-Soundflower fant jeg litt mer om avinstallering av Soundflower, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor du vil avinstallere. Oppsto det nye problemer som ikke var der fra før?

Se etter om du har filen Soundflower.kext i mappen /Bibliotek/Extensions. Hvis JA, slett den, ta omstart og sjekk igjen. I mitt bibliotek har jeg filen TelestreamAudio.kext som er Telestream sin egen versjon av Soundflower.

Uansett, det neste steget jeg ville ha forsøkt ville vært å bruke en gratis prøveversjon av for eksempel ScreenFlow (http://www.telestream.net/screenflow/)for å se om det fungerer med et «proft» program. Dersom det heller ikke fungerer er det opplagt noen Gremliner i systemet ditt.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » man 06.02.2017 14:41

Det var den oppskriften jeg fulgte. Og det er ingen soundflower.kext filer i Library.
Har tatt omstart flere ganger.

Men, men.. Tror jeg bare får innfinne meg med at det er tingenes iboende f...skap ;)
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav iBjorn » man 06.02.2017 14:53

Hmm, kanskje det. Er det sånn at du opplever nye problemer etter at du installerte Soundflower (og i såfall hvilke)?

Bilde

Jeg har som du ser Soundflower installert på mitt system (på grunn av TelestreamAudio.kext-filen i biblioteket) og har ingen problemer i forhold til det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav Marianne 11 » man 06.02.2017 15:16

Min tanke var at jeg ikke trengte Soundflower siden jeg ikke hadde noen nytte av den.
(Liker tanken på at det er ryddig)
Har ikke andre problemer enn at jeg ikke får avinstallert den og at den ikke løser problemet med å høre lyd mens jeg spiller inn.
Jeg kan sikkert bare la den være der den er.

I tillegg til Soundflower (2 ch) har jeg Soundflower (64 ch) som valg, ellers ser det likt ut.

Har scannet Mac'en og finner ingen "gremlinger". ;)

Takk for at du prøver å hjelpe, setter veldig pris på det.
-Og jeg lærer noe nytt, så det er ikke helt forgjeves.
medlem i 92 måneder
 

Re: Quicktime uten lyd

Innleggav iBjorn » man 06.02.2017 15:46

Ryddighet er en dyd javisst, men akkurat dette kan du ta med stor ro. ;)

Jeg må medgi at hele denne problemstillingen egentlig virker ganske besynderlig.

Jeg vet at OnyX/Maintenance fra Titanium Software (http://www.titanium.free.fr) kan rense cache-filer for audio-komponenter og enheter, men etter suksessen med Soundflower bør jeg kanskje være litt tilbakeholden med å anbefale flere programmer...

Du har forresten lest dette her, ikke sant?:
https://discussions.apple.com/thread/4908676?tstart=0

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]