Angrerett på Mac

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Angrerett på Mac

Innleggav Evenake » tor 02.09.2010 21:52

Hei!

Hvis man vil benytte seg av angreretten, da trenger man kun selve hoved emballasjen?
Eller må man også ha den brune esken som selve Mac-esken var pakket inn i også?
medlem i 163 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Uluen » tor 02.09.2010 21:56

Hovedemballasjen er nok men husk å pakke skikkelig for om noe skjer med Mac-en under retur kan forhandler nekte deg å bruke angreretten om den var utilstrekkelig emballert for retur.
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Incrediboy » tor 02.09.2010 22:20

Husk angrerett gjelder kun kjøp fra nett. Ved kjøp på Eplehuset over disk har du ingen angrerett. Kjøpt er kjøpt. (elkjøp er såklart unntaket)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Evenake » lør 04.09.2010 17:08

Takk!
Jeg har ringt Apple og arrangert en retur nå.
Men jeg vet ikke helt hva jeg skal klistre på esken?
(Utenom det returnerings nummeret jeg fikk.)
Jeg har jo ingen adresse! Noen som kan hjelpe meg?
medlem i 163 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav svano » lør 04.09.2010 18:29

Da jeg returnerte min mac satte Apple opp en retur med TNT. TNT ringte meg og sendte meg alle papirer jeg trengte på mail. Disse ble jeg bedt om å tape på pakken i en konvolutt og TNT kom og hentet. Jeg betalte ingenting for returen heller (noe jeg faktisk ikke tror Apple er forpliktet til å betale for i forhold til angreretten).

Dette var ca 2.5 år siden, mulig de ikke gjør det sånn nå.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav ask » lør 04.09.2010 19:06

svano skrev:Jeg betalte ingenting for returen heller (noe jeg faktisk ikke tror Apple er forpliktet til å betale for i forhold til angreretten).

Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav svano » lør 04.09.2010 19:14

Ok. Den maskinen det gjaldt var kjøpt med adc, og da må man jo bestille per telefon så det forklarer vel saken.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Sebbai » man 26.09.2016 18:59

Noen som vet om angrerett blir brutt ved oppdatering av min MacBook Pro til nyeste Sierra?

Lurer også på om angrerett skjema sendt per E-post fra komplett vedlagt i ordrebekreftelsen holder? Fikk ikke noe skjema i esken så jeg lurer egentlig på om jeg har 3 måneder angrerett som følge av dette.

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Macini » man 26.09.2016 20:11

Komplett pleier å sende angrettskjema på epost. Jeg pleier å få det i samme epost som bekreftelse på ordren.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Sebbai » man 26.09.2016 20:17

Ok takk, vet du om jeg kan oppdatere til Sierra uten å miste angrerett?
Går vel ann å laste ned El Capitan og utføre en nedgradering på Mac os, er ikke blitt like strengt som med iPhone? (signering fra apple)

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Nikolay » man 26.09.2016 20:21

ask skrev:Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)
Kilde?

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Pixma » man 03.10.2016 16:35

Nikolay skrev:
ask skrev:Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)
Kilde?
Det du siterer er ikke riktig. Hovedregelen ved fjernsalg av varer og tjenester (unntatt finansielle tjenester) er at forbrukeren bærer de direkte kostnadene ved å returnere varene ved bruk av angreretten, jf. angrl. § 25 annet ledd første punktum. Unntaket er der selger ikke har opplyst forbrukeren om at denne skal betale returkostnadene, eventuelt påtatt seg å betale disse etter bestemmelsens annet punktum.

Angrerettloven sondrer i så henseende ikke mellom (uanmodet) telefonsalg og andre typer fjernsalg.
medlem i 139 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav ask » man 06.03.2017 16:45

Pixma skrev:Det du siterer er ikke riktig. Hovedregelen ved fjernsalg av varer og tjenester (unntatt finansielle tjenester) er at forbrukeren bærer de direkte kostnadene ved å returnere varene ved bruk av angreretten, jf. angrl. § 25 annet ledd første punktum. Unntaket er der selger ikke har opplyst forbrukeren om at denne skal betale returkostnadene, eventuelt påtatt seg å betale disse etter bestemmelsens annet punktum.

Angrerettloven sondrer i så henseende ikke mellom (uanmodet) telefonsalg og andre typer fjernsalg.

Begynner å bli noen år siden jeg skrev dette, men jeg tipper jeg baserte det på denne artikkelen, hvor det står følgende:
Vi nevner også at det gjelder andre regler ved telefonsalg. I Angrerettlovens paragraf 14, andre ledd, om telefonsalg, kan vi nemlig lese følgende: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader ...".

Årsaken til at lovgiver har valgt å skille mellom nett- og telefonsalg, ligger sannsynligvis i det faktum at telefonselgeren inntar en langt mer aktiv og pågående selgerrolle enn nettbutikkene.

Men angrerettloven er endret i mellomtiden. Så konklusjonen er nok at du har rett :)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav Gurre » tir 07.03.2017 18:32

ask skrev:
svano skrev:Jeg betalte ingenting for returen heller (noe jeg faktisk ikke tror Apple er forpliktet til å betale for i forhold til angreretten).

Ved nettsalg er det i utgangspunktet kjøper som skal betale porto. Ved telefonsalg er imidlertid selger nødt til å dekke porto-utgifter. (Hvilken logikk som ligger bak dette aner jeg ikke...)


Ved nettsalg er det gjerne du som tar initiativet til kjøpet. Ved telefonsalg blir du mobbet til å kjøpe noe av drevne selgere. Jeg synes portoreglene er på sin plass her.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Angrerett på Mac

Innleggav GeneralCody » tir 07.03.2017 23:44

Sebbai skrev:Ok takk, vet du om jeg kan oppdatere til Sierra uten å miste angrerett?
Går vel ann å laste ned El Capitan og utføre en nedgradering på Mac os, er ikke blitt like strengt som med iPhone? (signering fra apple)


Hvorfor skal du oppdatere operativsystemet på en maskin du skal returnere uansett??

Maskinen skal vel returneres "slik du fikk den" vil jeg tro, så hvis du endrer operativsystem risikerer du vel at angreretten ikke gjelder.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron