Performa 630 video kompatibilitet

Diskusjon rundt eldre Apple-maskiner

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » ons 08.03.2017 10:36

Dersom formålet med øvelsen er å ha operativ infrastruktur rundt distribusjon av filer; er trolig det enkleste å kompilere netatalk for din nyere Mac, evt finne en ferdig kompilert som er enklere å installere. Når det er nevnt finnes det også samba client for MacOS 8.1( uten at jeg husker navnet. )

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » ons 08.03.2017 10:48

Det å kompilere netatalk er en mulig løsning, ikke sjekket den ut på Mac for å være ærlig (har det på Linux boksen). Men skulle tro det går. Men det er vel det man kan kalle videregående vanskelighetsgrad :)

Samba har vel stort sett samme problemet som alle andre protokoller med unntak av AFP. Ingen støtte for resource forks, som gjør de ganske ubruklig. Av erfaring var det ikke spesielt hyggelig å sette opp Samba på eldre Macer heller.

Ser ikke aversjonen mot FTP, det er godt støttet på eldre Macer, tar knapt ressurser og er lett å sette opp på begge sider. Samme problemet som Samba dog, ikke støtte for resource forks, så alt må pakkes ned med f. eks. Stuffit før man sender filene.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » ons 08.03.2017 17:38

Hotline var det beste for filoverføring med MacOS Classic, aldri en ressursgaffel tapt.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » man 13.03.2017 17:16

Litt vanskelig å finne så mye dokumentasjon om Hotline nå i 2017. Men som en storforbruker av Hotline til langt utepå 2000-tallet så kunne det være et alternativ ja.

Mye forandret seg derimot med Mac OS X, man kunne kjøre mer klassisk åpen kildekodeprogrammer skrevet for Linux/BSD/osv. og disse brydde seg sjeldent om resource forks. Og du hadde server på Windows ville den heller ikke ta vare på resource forks. Så færre og færre servere og klienter støttet resource forks med tiden.

Det er også endel "problemer" med å implementere god håndtering av resource forks mellom PPC og Intel arkitektur på Carbon, som mesteparten av slik programvare var skrevet i.

Så om mulig finn en Hotline server som kjører på moderne Mac OS X, OS X, macOS som samtidig har støtte for resource forks og benytt denne. Jeg ville vært veldig overrasket derimot om dette fantes for OS X/macOS. Kanskje bedre hell med Mac OS X med Rosetta støtte.

Litt stress med Hotline husker jeg var at man ikke kunne laste ned mapper :/

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » tir 14.03.2017 1:41

Hørt om hxd( Hotline for unix? ) Siste versjon jeg kjener til heter synhxd( http://synhxd.sf.net ) og skal visstnok fortsatt kompilere uten kryptering.

Heidrun( Cocoa ) og Zombie b13( Carbon ) tok vel begge mapper? Var vel bare den originale Hotline som ikke tok mapper...

Jeg kompilerte akkurat shxd på macos sierra
Kode: Merk alt
./configure
make
./run/hxd&
Kode: Merk alt
# nmap -sS 127.0.0.1

Starting Nmap 7.12 ( https://nmap.org ) at 2017-03-14 01:23 CET
Nmap scan report for 127.0.0.1
Host is up (0.000002s latency).
Not shown: 999 closed ports
PORT     STATE SERVICE
5500/tcp open  hotline
MAC Address: A0:99:9B:0B:E3:7D (Apple)

Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 1.71 seconds
Da er det bare å få lagt inn en Hotline klient som kjører på 8.1, den er trolig uten støtte for mapper.

Evt last ned Nostalgia for å teste med klient fra en MacOS X.

Slik får man tak i de gamle hotline programmene. Installer Nostalgia, log deg på badmoon, last ned hotline software. Kopier med zip over til Performa 630.
Kode: Merk alt
$ ls -lAh *otline*
-rw-r--r--@ 1 user  staff   400K Mar 14 01:52 Hotline_Client_1.2.3_68K.sit
-rw-r--r--@ 1 user  staff   433K Mar 14 01:52 Hotline_Client_1.2.3_PPC.sit
-rw-r--r--@ 1 user  staff   390K Mar 14 01:52 hotline-client-123-68k.sit
-rw-r--r--@ 1 user  staff   423K Mar 14 01:53 hotline-client-123-ppc.sit

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » tir 14.03.2017 14:39

Vel og bra, men støtter disse serverne resource forks? Ellers har du nettopp i praksis gjort det samme som å sette opp en ftp server, filoverføring.

Har brukt hxd og synhxd, noen år siden nå. Kan ikke se/huske at de støtter resource forks, men ikke testet i praksis. Ville vært overrasket om de støttet dette.

Dette må være støttet på både server og klientside.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » tir 14.03.2017 17:48

simen skrev:Kan ikke se/huske at de støtter resource forks, men ikke testet i praksis. Ville vært overrasket om de støttet dette.
De støttet da alltid resource forks; htxf om jeg husker riktig, det som er spesielt er at man må kompilere med disse om man skal ha dem f eks på linux. Det ser ut til at alt funker utenom cipher.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » tir 14.03.2017 17:58

Isåfall veldig kult :) Var ikke klar over at det var resource forks støtte på open source Hotline implementasjonene. Om dette fungerer i praksis så vil jeg si det er den foretrukne løsningen.

Redigert:

Fra TODO listen fra kildekoden til shx:
- [hxd] Mac OS X: Add support for HFS+ resource forks
Mac invisible files
native hfs comments

Men kan samtidig se mye referanser i kildekoden og CHANGES dokumentet, så om man skal ta det bokstavlig kan det bety at dette fungerer på vanlig HFS? Og det sluttet Apple å støtte for en stund siden på nyere OS X/macOS.

Morsomt om du tester dette i praksis.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » tir 14.03.2017 20:37

Kjørte dette fra 1998 hxd 0.0.39 ut 2005, enkelte av patchene er mine, jeg har også gjort en del i netatalk.

Funker med HFS, eksperimentelt med HFS+

Det var mye nytt og udokumentert med HFS+; i motsetting til HFS hvor det meste ble kartlagt og implementert fult ut. Native HFS kommentarer fungerte, tror aldri HFS+ kommentarer ble implementert.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » ons 15.03.2017 10:50

Ikke noe stort problem å miste kommentarer osv. Sålenge alle ressursene som trengs for at program eller programfilene fungerer så er vel det det viktigste.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav ggt667 » ons 15.03.2017 18:12

Forskjell på HFS og HFS+, tipset blir å formattere Performaen sin bootdisk med HFS, ikke HFS+

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Performa 630 video kompatibilitet

Innleggav simen » ons 15.03.2017 18:26

Joda, men servern har jo HFS+ disk.

Mac OS X 10.5 var siste versjon som hadde skrivestøtte for HFS. Nå er det kun read.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Eldre maskiner



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]