Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » lør 18.03.2017 11:42

Hei!
Jeg har et merkelig problem. Ved avspilling av podkast, tv-episode, musikk etc. i iTunes får jeg merkbar romklang/reverb i høyttalerne. Har søkt en del på nettet, men kan ikke finne noe om emnet. Kan noen her hjelpe med forslag til problem evt løsning?

På førehand takk! :-)
medlem i 67 måneder

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » man 20.03.2017 20:55

Du beskriver at dette skjer i iTunes - og det er mulig dette er et dumt spørsmål men, har du sjekket at dette KUN skjer i iTunes? Altså har du mulighet til å bruke andre kilder som Spotify el.l., youtubevideoer i en nettleser osv?

Skjer det både på interne høyttalere eller også på headset?

Grunnen til at jeg spør om dette er for å være sikker på at problemet er isolert til software (iTunes) og ikke hardware (lydkort/høyttalere).

Brukerens avatar
medlem i 127 måneder

Innleggav arntss » tir 21.03.2017 9:15

I iTunes er der også en Equalizer. Har du sjekket om denne kan være aktivert?

Brukerens avatar
medlem i 120 måneder

Innleggav JohnSjøstrand » ons 22.03.2017 12:42

Hei!
Equalizer er ikke aktivert, og dette skjer KUN i iTunes. Lastet ned ny versjon av iTunes i dag, og problemet vedvarer. Har en "Late 2012" Mac Mini, og problemet er der uansett om jeg bruker Apple LED Cinema Display-høyttalerne eller Harman Kardon Soundsticks III via hodetelefonutgangen.

Takk for responsen så langt, gutter! Appreciate it!

John
medlem i 67 måneder

Innleggav mariustidemann » tor 23.03.2017 16:22

Nå vet jeg at jeg pirker, men sånn just for the record.. (siden du ikke skriver så mye om hva du HAR gjort).

Bruk Finder til å gå inn i ditt iTunes-bibilotek. Finn fila til en sang du vet høres rar ut i iTunes, høyreklikk på den og velg å åpne denne i f.eks Quick-Time Player. Høres den fortsatt rar ut? Blir lyden rar om du bruker quick-look også?

Brukerens avatar
medlem i 127 måneder

Innleggav JohnSjøstrand » tor 23.03.2017 17:44

Hei, Marius!
Takk for at du vil hjelpe. Avspilling av podcast-fil i Quick-Look OG QuickTime Player er UTEN reverb. Så dette er isolert til iTunes. Skal re-istallere iTunes nå, så får vi se.
Har prøvd å finne evt. plug-ins som kunne forårsake problemet, men har ikke funnet noe. Ellers er alle settinger sjekket i iTunes, og alt der er normalt. Ingen EQ etc aktivert.

Mvh John

Update: Re-installert iTunes etter å ha slettet forrige med AppDelete. Fortsatt samme problem. Det går mot clean install av Sierra.

Clean install av Sierra foretatt. Fremdeles problem med avspilling av audio i iTunes.
medlem i 67 måneder

Innleggav mariustidemann » fre 24.03.2017 9:36

Dette trigger nysgjerrigheten min. Du tilbakeførte vel ikke data via overføringsassistent? Det du opplever her skal jo ikke gå an..

1. Samme lydfil i annen spiller = ingen problem -> hardware kan derfor ikke være årsak
2. Clean install løser ikke problemet -> I'm lost.

NVRAM lagrer forskjellig typer informasjon - som f.eks lydvolum, kan den ha lagret noe annet tull som bidrar her?
Du kan alltids forsøke å resette NVRAM (https://support.apple.com/no-no/HT204063)

Brukerens avatar
medlem i 127 måneder

Innleggav JohnSjøstrand » fre 24.03.2017 13:12

Hei igjen!

Resetting av PRAM (eller NVRAM) var en av de første tingene jeg prøvde. (Jeg jobbet med salg/support av Apple-produkter på 90-tallet, så noe kan jeg fra den tiden.) Brukte ikke overføringsassistent ved clean install av Sierra.
Det jeg sier er at jeg har prøvd ALLE cowboy-triksene i boka, men problemet vedvarer altså. Det er ikke en super-big deal, men litt irriterende er det jo, og ganske mystisk.

Jeg vet ikke om mer jeg kan gjøre annet enn å vurdere ny maskin. Minien min begynner jo å bli en smule "gammel"...
medlem i 67 måneder

Innleggav mariustidemann » fre 24.03.2017 13:18

JA - det er mystisk. Og det irriterer meg at en ikke kommer til bunns i det. Det er for dumt at ny mac er neste steg, selv om det sikkert er fristende med en helt ny mac. for det er det jo :D

Brukerens avatar
medlem i 127 måneder

Returner til Lyd

Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]