Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Diskuter lyd-programvare. Ikke iTunes, det skal diskuteres i iPod/iTunes kategoriene lengre ned.

Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » lør 18.03.2017 11:42

Hei!
Jeg har et merkelig problem. Ved avspilling av podkast, tv-episode, musikk etc. i iTunes får jeg merkbar romklang/reverb i høyttalerne. Har søkt en del på nettet, men kan ikke finne noe om emnet. Kan noen her hjelpe med forslag til problem evt løsning?

På førehand takk! :-)
medlem i 151 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » man 20.03.2017 20:55

Du beskriver at dette skjer i iTunes - og det er mulig dette er et dumt spørsmål men, har du sjekket at dette KUN skjer i iTunes? Altså har du mulighet til å bruke andre kilder som Spotify el.l., youtubevideoer i en nettleser osv?

Skjer det både på interne høyttalere eller også på headset?

Grunnen til at jeg spør om dette er for å være sikker på at problemet er isolert til software (iTunes) og ikke hardware (lydkort/høyttalere).

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav arntss » tir 21.03.2017 9:15

I iTunes er der også en Equalizer. Har du sjekket om denne kan være aktivert?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » ons 22.03.2017 12:42

Hei!
Equalizer er ikke aktivert, og dette skjer KUN i iTunes. Lastet ned ny versjon av iTunes i dag, og problemet vedvarer. Har en "Late 2012" Mac Mini, og problemet er der uansett om jeg bruker Apple LED Cinema Display-høyttalerne eller Harman Kardon Soundsticks III via hodetelefonutgangen.

Takk for responsen så langt, gutter! Appreciate it!


John
medlem i 151 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » tor 23.03.2017 16:22

Nå vet jeg at jeg pirker, men sånn just for the record.. (siden du ikke skriver så mye om hva du HAR gjort).

Bruk Finder til å gå inn i ditt iTunes-bibilotek. Finn fila til en sang du vet høres rar ut i iTunes, høyreklikk på den og velg å åpne denne i f.eks Quick-Time Player. Høres den fortsatt rar ut? Blir lyden rar om du bruker quick-look også?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » tor 23.03.2017 17:44

Hei, Marius!
Takk for at du vil hjelpe. Avspilling av podcast-fil i Quick-Look OG QuickTime Player er UTEN reverb. Så dette er isolert til iTunes. Skal re-istallere iTunes nå, så får vi se.
Har prøvd å finne evt. plug-ins som kunne forårsake problemet, men har ikke funnet noe. Ellers er alle settinger sjekket i iTunes, og alt der er normalt. Ingen EQ etc aktivert.


Mvh John

Update: Re-installert iTunes etter å ha slettet forrige med AppDelete. Fortsatt samme problem. Det går mot clean install av Sierra.

Clean install av Sierra foretatt. Fremdeles problem med avspilling av audio i iTunes.
medlem i 151 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » fre 24.03.2017 9:36

Dette trigger nysgjerrigheten min. Du tilbakeførte vel ikke data via overføringsassistent? Det du opplever her skal jo ikke gå an..

1. Samme lydfil i annen spiller = ingen problem -> hardware kan derfor ikke være årsak
2. Clean install løser ikke problemet -> I'm lost.

NVRAM lagrer forskjellig typer informasjon - som f.eks lydvolum, kan den ha lagret noe annet tull som bidrar her?
Du kan alltids forsøke å resette NVRAM (https://support.apple.com/no-no/HT204063)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » fre 24.03.2017 13:12

Hei igjen!

Resetting av PRAM (eller NVRAM) var en av de første tingene jeg prøvde. (Jeg jobbet med salg/support av Apple-produkter på 90-tallet, så noe kan jeg fra den tiden.) Brukte ikke overføringsassistent ved clean install av Sierra.
Det jeg sier er at jeg har prøvd ALLE cowboy-triksene i boka, men problemet vedvarer altså. Det er ikke en super-big deal, men litt irriterende er det jo, og ganske mystisk.

Jeg vet ikke om mer jeg kan gjøre annet enn å vurdere ny maskin. Minien min begynner jo å bli en smule "gammel"...
medlem i 151 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » fre 24.03.2017 13:18

JA - det er mystisk. Og det irriterer meg at en ikke kommer til bunns i det. Det er for dumt at ny mac er neste steg, selv om det sikkert er fristende med en helt ny mac. for det er det jo :D

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav JohnSjøstrand » fre 28.04.2017 10:17

Hei!
Problem løst. For ca. 8 år siden lasted jeg ned en demo-versjon av et program som heter Hear. Et slags tillegg til iTunes som skulle forbedre lyden betraktelig, visstnok. Jeg kjørte demo-versjonen, og glemte så hele greia. I går slettet jeg programmet (lå gjemt i Verktøy-mappen) og ut kom da en plugin tilhørende Hear. Denne hadde (på mystisk vis) blitt re-aktivert. og forårsaket altså reverb/romklang på avspilling i iTunes.
Jeg er i dag en lykkeligere mann enn jeg var i forgårs.

Takk til de som klødde seg i hodet over problemet mitt! Dere er bra mennesker. ;-)


Ha en fisefin helg!


Mvh John Sjøstrand
Rødekro, Danmark.
medlem i 151 måneder
 

Re: Reverb (ikke ekko) ved avspilling av media i iTunes

Innleggav mariustidemann » fre 28.04.2017 19:51

Takk for tilbakemelding. Endelig godt at det løste seg og at du delte årsaken med oss som har vridd hjernen litt rundt dette problemet. men dette viser vel også at du ikke har testet lydproblemet på en clean install... ;)
Lykke til videre med en Reverb-free mac :D

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Lyd



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]