Anbefaling skjerm?

Anbefaling skjerm?

Innleggav Ovit82 » ons 03.05.2017 10:47

Det er på tide å sette opp hjemmekontor for mac, når jeg sjekker komplett så er det 169 skjermer tilgjengelig for øyeblikket som støtter display port (og 29 som har miniDP9). Er det noen anbefaling på hva som gir verdi for pengene?
Bruken er til business kun, altså excel, power point og mail så skarpe farger er ikke nødvendig men høy oppløsning hjelper (spesielt på excel).

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm?

Innleggav Nikolay » ons 03.05.2017 11:13

Til din bruk vil jeg si https://www.komplett.no/product/844525/ ... c-u28e590d er god. Den er fysisk stor nok til at du kan bruke oppløsningen for det den er verdt så du kan ma masse informasjon på skjermen (selv om fullstendig 1 til 1-oppløsning er litt i overkant smått) og den har greit med tilkoblinger. Setter Picture-By-Picture vil den klare å vise 1920*2160 på ene halvdelen mens du har noe annet på andre halvdelen. Jeg var veldig skeptisk til denne, da den bruker TN-panel, men ble veldig positivt overrasket. Eneste aberet med den for min del er at den ikke har høydejustering, men det er vel kanskje for spesielt interesserte.

Jeg bruker den også til litt Overwatch, og den funker til en og annen spill-dyst, men den er hovedsakelig brukt til kontor. Bruker den både med PC og med en MacBook Retina (via HDMI), samt en Nintendo Switch via HDMI. 1080p er også strålende på denne om enheten ikke viser mer.

Estetisk er det vel andre skjermer som er bedre, da denne har litt feit ramme og en litt stygg fot, men foten kan i hvert fall romme et bortskjøvet tastatur når man skal bruke pulten til andre ting.

Den er anbefalt hovedsakelig på pris og personlig erfaring, det finnes sikkert andre 4K-skjermer som har bedre panel og flere tilkoblinger og sånt, men totalinntrykk er meget godt for denne bruken.
Før jeg fikk denne hadde jeg en Philips 27" 2560*1440 som jeg var veldig fornøyd med, men da den konka ble det en måned eller to med testing, prøving, feiling og retur av diverse skjermer før jeg landet på denne.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm?

Innleggav Ovit82 » tir 09.05.2017 14:13

Takk for bra svar! Ser jeg må ta en grundig vurdering her ja. 4K skjerm kan absolutt være noe men plutselig innså jeg jo at baksiden også har noe å si. Skjermen vil stå ut mot rommet så jeg vil jo helst ikke ha masse ledninger stikkende ut. aller helst en skjerm hvor ledningene går ned og baksiden ser "ren" ut. Blir jo fort et kompromiss mellom pris-kvalitet-design men det finner vi ut av.

Har du noen erfaring på hvilke tilkobling som er best? Eller burde jeg finne en hub som kan kobles til med kun thunderbolt og så gå videre til skjerm/USB osv?

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm?

Innleggav Nikolay » fre 12.05.2017 15:12

Belkin sin Thunderbolt dock er vel de facto standard i butikkene, og jeg vet ikke om jeg hadde giddet bruke masse tid på å finne noe annet når de alle gjør stort sett det samme. Disse dockene er dog veldig dyre, og jeg er i tvil om hvor nødvendig det er å bruke såpass med penger for å gjøre ting litt penere. Uansett blir det samme mengde ledninger stikkende inn i skjermen på baksiden, og min skjerm har ledningssamler på baksiden.

Hvilken maskin har du? Om det er thunderbolt på maskina, og "pretty is paramount" så er jo Apples Thunderbolt Display den som gir minst ledninger (mot diverse andre ulemper for noen).

Jeg ville gått for funksjon over form på skjermen, og så funnet en løsning på hvordan skjule ledninger osv. best "utenfor" skjerm-problemstillingen.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm?

Innleggav Ovit82 » man 10.07.2017 15:11

Ps. kommer tilbake med endelig valg her. Endte på Samsung curved:
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/ ... /p-569382/

Designet på baksiden avgjorde faktisk litt. Og når jeg har kjørt opp split screen med excel og mail på den nye skjermen så er det mer enn nok pixler for min del så det ble helt riktig for meg.

Avventer dock til jeg oppgraderer til ny mac med USB-C for både meg og fruen ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Anbefaling skjerm?

Innleggav Nikolay » tir 11.07.2017 15:57

Wow, den ledningsløsningen var smooth!

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til Annen maskinvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]