Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0GHz

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0GHz

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 17:06

Håper noen av dere her inne som har peiling kan hjelpe meg.
Jeg har i dag en MB Pro 15" early 2011 som lever på siste vers...
Nå ser jeg at jeg kan få 13" early 2015 til 10990,- på Power i morgen.
Er de 5000,- mellom denne og nye 13" (minste versjon) verdt forskjellen?
Jeg bruker ikke spesielt mye tung programvarer, litt bildebehandling på lavt hobbynivå i Lightroom, ellers brukes den til skole og surfring...

Noen som har noen tanker? Jeg vil nødig bruke de 5000,- ekstra, men vil heller ikke bli misfornøyd...

Takker for alle svar:)
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav Grubasek » tor 18.05.2017 17:59

Hvordan vet du at den synger på siste vers? Har den noen gang blitt oppgradert med mere minne og/eller en SSD?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 18:29

Grubasek skrev:Hvordan vet du at den synger på siste vers? Har den noen gang blitt oppgradert med mere minne og/eller en SSD?


Nei, den har ikke det. Men den henger relativt ofte, programmer avsluttes og badeballen kommer fra hele tiden. Jeg har formatert og reinstallert flere ganger, men etter et par måneder er jeg tilbake hvor alt henger og badeballen spinner(eller den henger ofte den å...).
Jeg ser ikke at en oppgradering med SSD og minne for flere tusenlapper kan bli en god løsning på sikt.
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav Nikolay » tor 18.05.2017 19:06

Det er absolutt en god løsning på sikt! To tusen kroner for å ha maskinen to-tre år til i stedet for å betale 11000 nå er definitivt en bedre løsning. Spesielt til din bruk.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 19:10

Nikolay skrev:Det er absolutt en god løsning på sikt! To tusen kroner for å ha maskinen to-tre år til i stedet for å betale 11000 nå er definitivt en bedre løsning. Spesielt til din bruk.


Ja vel, okei. Jeg er åpen for forslag jeg og hvert fall hvis dere mener det er en god løsning.
Men hvordan går jeg frem for å finne ut hvilken SSD jeg kan bruke og minne? Og ikke minst gjøre jobben. Men hva er det egentlig som gjør at maskinen henger og bærer seg selv etter flere clean-install osv?
Og hva med batteriet? Har kapasitet på maks 45 min ved lite bruk...
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav iRemote » tor 18.05.2017 21:25

Hei Jollz!

Det er relativt lett å skifte komponenter i de litt eldre modellene av laptoper fra Apple.

Hvordan går du frem for å skifte komponenter?
Dersom du har et verktøysett for fin elektronikk og litt tålmodighet burde det gå greit! Dersom du ikke skulle ha slikt verktøysett kan det kjøpes på Clas Ohlson for ca. 250 kroner.

iFixit.com har detaljerte oppskrifter på hvordan du går frem for å bytte, og kan i enkelte tilfeller selge deg utstyr/komponenter.

Hvilken SSD?
Du skriver at du ikke vet hvilken SSD disk du skal velge. Jeg må gjerne bli gjort oppmerksom på evt. feil jeg gjør her, men den fysiske harddisken kan byttes med en intern ssd. Denne typen ssd er ca. 2.5 tommer, og er å finne som intern lagring/ssd/harddisk på f.eks komplett.no.

Kan anbefale en samsung evo 850 på 250 GB, denne har jeg selv byttet i både en iMac og en macbook pro, det er en enorm forskjell!

Hvilket minne?

Hva gjelder oppgradering av minne ser jeg av årsmodellen din at du må ha DD3 minne, her burde f.eks. Crucial 4GB DDR3L-1333 SODIMM passe.

Hva med batteriet?
Du skriver at batteriet ikke tåler samme bruk som tidligere før den blir strømtørst. Du kan laste ned coconutbattery. Der vil du kunne få oversikt over tilstanden på batteriet ditt sammenlignet med andre maskiner som har brukt appen, hvor mange ladesykluser maskinen har hatt mm. Apple operer med en batterikapasitet på opptil 90% innen de første 1000 ladesyklusene, etter dette faller kapasiteten dramatisk. Eplehuset opererer med 500.

I det tilfelle du har oversteget ladesyklusene, og batteriet som du selv sier bare holder 45 minutter ved vanlig bruk, kan det være greit å kjøpe nytt, og bytte dette. Relativt enkel operasjon, se på ifixit.com som nevnt ovenfor. Du kan kjøpe batteri på ebay dersom du finner en selger som ser ut som han selger OEM (originale varer). Lite forbehold om at kjøp av batterier fra kina osv. kan gi tvilsomme resultater med tanke på eksplosjonsfare. Har selv kjøpt batteri av en selger, og det gikk fint. Ellers er det flere nettbutikker i USA som selger originale apple deler, men ettersom Macen din er relativt "gammel" vil jeg ikke tro at restlageret for den type batterier er særlig stort uten å kunne si noe sikkert.

For "litt dyre" deler og/eller type ssder og ram for nettopp din maskin kan du kikke her: http://www.crucial.com/usa/en/compatibl ... ly-2011%29

Lykke til! :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 22:15

iRemote skrev:Hei Jollz!

Det er relativt lett å skifte komponenter i de litt eldre modellene av laptoper fra Apple.

Hvordan går du frem for å skifte komponenter?
Dersom du har et verktøysett for fin elektronikk og litt tålmodighet burde det gå greit! Dersom du ikke skulle ha slikt verktøysett kan det kjøpes på Clas Ohlson for ca. 250 kroner.

iFixit.com har detaljerte oppskrifter på hvordan du går frem for å bytte, og kan i enkelte tilfeller selge deg utstyr/komponenter.

Hvilken SSD?
Du skriver at du ikke vet hvilken SSD disk du skal velge. Jeg må gjerne bli gjort oppmerksom på evt. feil jeg gjør her, men den fysiske harddisken kan byttes med en intern ssd. Denne typen ssd er ca. 2.5 tommer, og er å finne som intern lagring/ssd/harddisk på f.eks komplett.no.

Kan anbefale en samsung evo 850 på 250 GB, denne har jeg selv byttet i både en iMac og en macbook pro, det er en enorm forskjell!

Hvilket minne?

Hva gjelder oppgradering av minne ser jeg av årsmodellen din at du må ha DD3 minne, her burde f.eks. Crucial 4GB DDR3L-1333 SODIMM passe.

Hva med batteriet?
Du skriver at batteriet ikke tåler samme bruk som tidligere før den blir strømtørst. Du kan laste ned coconutbattery. Der vil du kunne få oversikt over tilstanden på batteriet ditt sammenlignet med andre maskiner som har brukt appen, hvor mange ladesykluser maskinen har hatt mm. Apple operer med en batterikapasitet på opptil 90% innen de første 1000 ladesyklusene, etter dette faller kapasiteten dramatisk. Eplehuset opererer med 500.

I det tilfelle du har oversteget ladesyklusene, og batteriet som du selv sier bare holder 45 minutter ved vanlig bruk, kan det være greit å kjøpe nytt, og bytte dette. Relativt enkel operasjon, se på ifixit.com som nevnt ovenfor. Du kan kjøpe batteri på ebay dersom du finner en selger som ser ut som han selger OEM (originale varer). Lite forbehold om at kjøp av batterier fra kina osv. kan gi tvilsomme resultater med tanke på eksplosjonsfare. Har selv kjøpt batteri av en selger, og det gikk fint. Ellers er det flere nettbutikker i USA som selger originale apple deler, men ettersom Macen din er relativt "gammel" vil jeg ikke tro at restlageret for den type batterier er særlig stort uten å kunne si noe sikkert.

For "litt dyre" deler og/eller type ssder og ram for nettopp din maskin kan du kikke her: http://www.crucial.com/usa/en/compatibl ... ly-2011%29

Lykke til! :bitchin:


Tusen takk for utrolig godt og utfyllende svar!! Det settes pris på:-)
Er du også av den oppfatning av at jeg vil få en veldig mye bedre Mac bare ved å gjøre disse tingene også? Altså SSD og RAM? I stedet for å betale 11 000,- for en tidlig 2015 13"?
Men hva er det egentlig som gjør at maskinen blir treig, henger og badeballen spoler til alle tider? Jeg har jo tatt cleaninstall flere ganger..
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav Grubasek » tor 18.05.2017 22:48

Sitat: "Men hva er det egentlig som gjør at maskinen blir treig, henger og badeballen spoler til alle tider? Jeg har jo tatt cleaninstall flere ganger.."

Det kan muligens komme av for liten diskplass. Har du mindre enn 10% ledig diskplass, kan du få problemer.

Rådet fra Jollz er absolutt å anbefale! :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 23:12

Grubasek skrev:Sitat: "Men hva er det egentlig som gjør at maskinen blir treig, henger og badeballen spoler til alle tider? Jeg har jo tatt cleaninstall flere ganger.."

Det kan muligens komme av for liten diskplass. Har du mindre enn 10% ledig diskplass, kan du få problemer.

Rådet fra Jollz er absolutt å anbefale! :-)


Jeg har bare brukt 60 gig av disken på 500 så det bør ikke være det heller.
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav iRemote » tor 18.05.2017 23:19

Bare hyggelig!

Det blir for det meste spekulasjon fra min side, anskaffelse av ny mac til fordel for en gammel oppgradert en må sees i sammenheng med bruken. Bedriver du hva mange vil karakterisere som "vanlig bruk" - nettsurfing, word, små lite CPU-krevende apper - så vil maskinen få en ny giv med oppgraderte komponenter, og da spesielt en SSD.

Om jeg skal dra et eksempel fra min egen opplevelse med oppgradering så kjører jeg selv en iMac fra 2008, og den brukte fine 1 minutt og 20 sekunder på å åpne chrome før jeg byttet fra fysisk harddisk til SSD - nå bruker den 1-2 sekunder. Rammen gir ett lite hopp i ytelse den også, men det har jeg ikke skiftet enda.

Etter å ha kikket på ebay går nytt batteri fra mellom 300 til 800 kroner. Ny SSD kommer på 1000 kroner i snitt. Om vi skal regne litt rundt sitter du med en omkostning på 1500 kroner for en potensielt bra maskin som kan leve en del år til. Videre er maskinen du sikter til fra 2015, og følgelig allerede 1,5 år "gammel".

Jeg ser det slik at du potensielt kan "gamble" rundt 1500 kroner på å bytte deler, og med stor sannsynlighet få en ganske bra maskin igjen! Jeg har i løpet av de siste årene gått over til å bytte deler i egne maskiner og for venner og familie. Resultatet er overveiende den at en står igjen med en bedre maskin med en del år igjen på baken.

Skulle du mot formodning fortsatt få problemer med treg maskin, kan du selge komponentene på finn.no, og da kun ha tapt noen hundrelapper.

Hva gjelder ditt spørsmål om badeball, og at den er treig vil jeg (igjen et lite forbehold om spekulasjon) tilskrive harddisken. Selv om en "clean installerer" systemet, så vil fortsatt harddisken ha vært i bruk over en så lang periode at denne er "utslitt". Du kan sjekke aktivitetsmonitor programmet som ligger i "verktøy"-mappen. Der kan du se om tregheten kan tilskrives høy bruk av CPUen, er det tilfelle, kan det være feil med CPUen, og da vil det ikke nødvendigvis gi noen nevneverdig effekt å skifte harddisk.



NB!
Dersom du går i gang med bytte av harddisk vil jeg anbefale deg å laste ned et program som heter Carbon Copy cloner. Lag en kopi av harddisken på macen og lagre denne på en partisjon på en ekstern harddisk, eller på en minnepenn som er stor nok. Ikke bruk time machine, det er verdiløst fant jeg ut en gang uhellet var ute, og jeg hadde slettet alt på macen.

Se noen youtube tutorials. Det hele kan virke litt uoversiktlig i starten, men prosedyren er som følger. Lag en kopi av harddisken på ekstern harddisk. Slå av maskinen. Bytt harddisk. Slå på maskinen og hold nede "alt" knappen på tastaturet. Koble inn minnepennen eller den ekstern harddisken hvor kopien ligger. Denne vil da dukke opp som en egen "disk" når du har holdt inn alt. Prosessen videre ser du på youtube..

Fortrinnsvis er at du bruker originale cder for Mac OS X for installasjon av systemet.
Ha original cdene tilgjengelig for reinstallering av Mac OS X, disse cdene er de gråe cdene som fulgte med macen i sin tid. Disse kan du bruke dersom det over ikke går som backup.


Backup
Som alltid anbefaler jeg å backe opp alt på eksterne harddisker og/eller i skyen. Både google drive og dropbox er gode aktører!

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » tor 18.05.2017 23:42

iRemote skrev:Bare hyggelig!

Hva gjelder ditt spørsmål om badeball, og at den er treig vil jeg (igjen et lite forbehold om spekulasjon) tilskrive harddisken. Selv om en "clean installerer" systemet, så vil fortsatt harddisken ha vært i bruk over en så lang periode at denne er "utslitt". Du kan sjekke aktivitetsmonitor programmet som ligger i "verktøy"-mappen. Der kan du se om tregheten kan tilskrives høy bruk av CPUen, er det tilfelle, kan det være feil med CPUen, og da vil det ikke nødvendigvis gi noen nevneverdig effekt å skifte harddisk.


Kjempemessig, tusen takk for utrolig god hjelp!! Dette frister veldig fremfor å kjøpe seg en ny mac hvis jeg kan få så mye ut av det. Men hva defineres som høy bruk av CPU`en? Og hva med oppgradering av macen jeg har i dag med tanke på OS å sånne ting?

Nå ser jeg at Elkjøp har kampanje på den sammen macen(13") som jeg referer til i morgen til 8999,-
Fortsatt vært oppgradering å beholde den i noen år mtp at den allerde er blitt noen år?
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav iRemote » fre 19.05.2017 8:26

Null problem! Hyggelig å få god respons på svar på innlegg! :)

Høy bruk på CPUen tenker jeg ligger på rundt 60-70 % på bruker-delen når du kun kjører nettleser eller tekstbehandlingsprogram. Da ligger den høyere enn den burde normalt. Til sammenligning er min iMac på 5-10% når jeg skriver dette, og kjører Chrome, word og en del flere programmer i bakgrunnen.

Hva gjelder oppgradering av OSet tolker jeg det som at du lurer på hvordan du kan oppgradere til nye OS Apple lanserer. Jeg ser at Sierra kun støtter macer fra ~2010. Dette blir ren gjetning fra min side, men basert på tidligere versjoner så vil macen din bli med på "siste runde" av nytt OS som muligens kommer etter WWDC i sommer. Jeg har enda ikke oppgradert til Sierra på min MBA 2014 da jeg ikke ser behovet. Få nye funksjoner, og de som er nye ser jeg ikke nytten av. Her er jo smaken delt som baken, men om utviklingen har fortsatt slik den har gjort siden lanseringen av Mountain Lion vil de små forbedringene ha liten faktisk betydning for din day-to-day opplevelse. Om du bytter til 2015 modellen vil du potensielt ha 5 OS oppgraderinger igjen slik jeg ser det, og dersom OS-lanseringer fortsetter slik det har gjort de siste årene.

Det er nok en god pris uten at jeg har sjekket noe mer rundt den. Det positive er at du står igjen med flere legacyporter på maskinen fremfor kun usb C som på de nye MBP-maskinene.

Hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt å byttet komponenter i maskinen dersom den fungerer greit ellers (skjerm, vifte, tastatur osv.). Men igjen, har du penger som brenner i lomma er det du selv som må se ann økonomien og behovet for en evt. "halv-ny" maskin. :-)

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » fre 19.05.2017 9:25

iRemote skrev:Null problem! Hyggelig å få god respons på svar på innlegg! :)

Høy bruk på CPUen tenker jeg ligger på rundt 60-70 % på bruker-delen når du kun kjører nettleser eller tekstbehandlingsprogram. Da ligger den høyere enn den burde normalt. Til sammenligning er min iMac på 5-10% når jeg skriver dette, og kjører Chrome, word og en del flere programmer i bakgrunnen.

Hva gjelder oppgradering av OSet tolker jeg det som at du lurer på hvordan du kan oppgradere til nye OS Apple lanserer. Jeg ser at Sierra kun støtter macer fra ~2010. Dette blir ren gjetning fra min side, men basert på tidligere versjoner så vil macen din bli med på "siste runde" av nytt OS som muligens kommer etter WWDC i sommer. Jeg har enda ikke oppgradert til Sierra på min MBA 2014 da jeg ikke ser behovet. Få nye funksjoner, og de som er nye ser jeg ikke nytten av. Her er jo smaken delt som baken, men om utviklingen har fortsatt slik den har gjort siden lanseringen av Mountain Lion vil de små forbedringene ha liten faktisk betydning for din day-to-day opplevelse. Om du bytter til 2015 modellen vil du potensielt ha 5 OS oppgraderinger igjen slik jeg ser det, og dersom OS-lanseringer fortsetter slik det har gjort de siste årene.

Det er nok en god pris uten at jeg har sjekket noe mer rundt den. Det positive er at du står igjen med flere legacyporter på maskinen fremfor kun usb C som på de nye MBP-maskinene.

Hadde jeg vært deg, ville jeg forsøkt å byttet komponenter i maskinen dersom den fungerer greit ellers (skjerm, vifte, tastatur osv.). Men igjen, har du penger som brenner i lomma er det du selv som må se ann økonomien og behovet for en evt. "halv-ny" maskin. :-)


Ok, da ser det ut til at det bør være i orden med CPU`en siden det nede i venstre hjørne av aktivitetsmonitoren står
System: 2,06 %
Bruker 1,57 %
Inaktiv 96,37 %
Denne går jo seff opp og ned, men regner med det er den jeg skal se på? Eller er det i kolonnen til høyre for prosessnavn? altså i "% CPU"? For den går opp til ca 30% når jeg scroller på Komplett.no
Under Prossesnavn i det stor vinduet går det jo flere hundre småting jeg ikke vet hva er, men det er vel vanlig?

Jeg tror jeg kommer til å bestille meg ny Ram og SSD, og satse på at det gjør jobben. Det sparer meg for ganske mange tusen og siden alternativet er som du sier en "halvny" mac så er det vel verdt det.
Vedr. Ram... Jeg ble sittende en stund i går og lese og ser at Apple selv(naturlig nok) bare går gode for at denne kun tåler 2x4Gb ram.. Men i mange av de største macfora fra USA osv. leser jeg at den fint tar 2x8Gb og at det virkelig gjør en forskjell.. Er det ikke bare å gå for det da? eller er ikke de ekstra 700,- verdt det?

Er evt. disse gode alternativer?
SSD:
https://www.komplett.no/product/828769/ ... gb-25-ssd#
https://www.komplett.no/product/895977/ ... gb-25-ssd#
Ram:
https://www.komplett.no/product/749643/ ... gb-sodimm#
https://www.komplett.no/product/772731/ ... odimm-mac#
https://www.komplett.no/product/657909/ ... gb-sodimm#
medlem i 170 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav iRemote » fre 19.05.2017 9:48

Ja, det burde være normal CPU-bruk. Det er riktig at det er en del prosesser som driver å går, og at prosessbruken varierer en hel del. Riktig det med 30% bruk på nettleser, samme hos meg.

Ok, rammen er ikke helt nødvendig enda å oppgradere om du vil spare penger, men 700 kroner er en liten kostnad. Den teoretiske maksen Apple har satt er på 2-4 GB slik du viser til. Likevel kan de fleste macer ta 2-4 gb mer enn hva Apple definerer som maks. Mulig den tar 2x8, men da blir spørsmålet om den benytter seg av all ram, eller om den kun kan benytte seg av 12 gb ram selv om det er 16 gb installert om du skjønner hva jeg mener. Kanskje vil det da være smartere med 1 8 gb brikke, og beholde en 4gb brikke om du har det fra før. Dette kan jeg dessverre ikke nok om til å gi særlig konkret råd om. Ser dog at prisforskjellen ikke er stor, og at du kan kjøpe til en brikke ekstra om du ser behovet for det (pluss frakt). Ergo; les litt på ulike fora om macen klarer å utnytte alle de ekstra gigabytene med ram, eller om de bare ligger der latent.

Begge SSDer burde passe, har som sagt selv evo 850 og den passer flott, crucial er også bra merke. Les litt reviews osv. på tek-nettsider.

Hva gjelder mac vet jeg at crucial brikkene burde passe, det burde vel de to andre også gjøre. Utover dette vet jeg ikke noe spesielt om forskjellene på brikkene til å si noe sikkert.

Fant forresten en video med bytte av HD på din maskin til deg her: https://www.youtube.com/watch?v=GFY2FZ59a7A

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Macbook Pro 13" early2015 eller nye Macbook Pro 13" 2.0G

Innleggav jollz » fre 19.05.2017 10:47

iRemote skrev:Ja, det burde være normal CPU-bruk. Det er riktig at det er en del prosesser som driver å går, og at prosessbruken varierer en hel del. Riktig det med 30% bruk på nettleser, samme hos meg.

Ok, rammen er ikke helt nødvendig enda å oppgradere om du vil spare penger, men 700 kroner er en liten kostnad. Den teoretiske maksen Apple har satt er på 2-4 GB slik du viser til. Likevel kan de fleste macer ta 2-4 gb mer enn hva Apple definerer som maks. Mulig den tar 2x8, men da blir spørsmålet om den benytter seg av all ram, eller om den kun kan benytte seg av 12 gb ram selv om det er 16 gb installert om du skjønner hva jeg mener. Kanskje vil det da være smartere med 1 8 gb brikke, og beholde en 4gb brikke om du har det fra før. Dette kan jeg dessverre ikke nok om til å gi særlig konkret råd om. Ser dog at prisforskjellen ikke er stor, og at du kan kjøpe til en brikke ekstra om du ser behovet for det (pluss frakt). Ergo; les litt på ulike fora om macen klarer å utnytte alle de ekstra gigabytene med ram, eller om de bare ligger der latent.

Begge SSDer burde passe, har som sagt selv evo 850 og den passer flott, crucial er også bra merke. Les litt reviews osv. på tek-nettsider.

Hva gjelder mac vet jeg at crucial brikkene burde passe, det burde vel de to andre også gjøre. Utover dette vet jeg ikke noe spesielt om forskjellene på brikkene til å si noe sikkert.

Fant forresten en video med bytte av HD på din maskin til deg her: https://www.youtube.com/watch?v=GFY2FZ59a7A


Ok, da går jeg til innkjøp av litt nytt utstyr:) Tusen takk for fantastisk hjelp, utrolig fint at dere med kunnskap deler med oss uten;-) I dag har jeg El Capitan på macen. er det noe du anbefaler meg og fortsette med? eller bør jeg oppgradere/degradere?
Gir deg en tilbakemelding på hvordan resultatet blir.
medlem i 170 måneder
 

Neste

Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]