Ny HD i iMac 24

Diskusjon rundt Apples iMac

Ny HD i iMac 24

Innleggav RonnyS » søn 28.05.2017 12:22

Hei

Jeg tror jeg skal hjelpe en kamerat med å bytte HD på hans gamle iMac.
iMacen er en 24" /2.4 GHZ/1GB/320GB/SD/AP/BT. Modell no A1225 fra 2007

Han får opp følgende feilmelding 4HDD/11/40000004:SATA(0.0), og han har forsøkt å legge inn OS på nytt fra platene som fulgte med maskinen da han kjøpte den.
Men samme hva han gjør, så starter ikke maskinen helt opp, og denne feilmeldingen kommer. 4HDD/11/40000004:SATA(0.0)

Selv mener jeg at han skal ha en ny 3,5" HD av snurretype eller SSD?
Han har komplett backup av alle dokumenter han trenger, og originale CD/DVD-plater som fulgte med maskinen.
Nå har han en 320GB HD, og det holder i massevis til hans bruk. Maskinen brukes stort sett til regnskap og selvangivelser. Noen få bilder, men ikke noe som redigeres. Kun for å spare og se på.

Såvidt jeg skjønner trenger han en ny harddisk?
Han besøkte Elkjøp, da det var der han kjøpte denne for mange år siden. Riktignok besøkte han ikke samme forhandler, da denne er nedlagt.
Her fikk han tilbud på en 2,5" HD, med et ombyggingskit. Han fikk og beskjed om at programmene på gammel HD måtte klones over til ny HD. Det kostet noen 1000-lapper å få gjort hos dem. + bytte av HD som også kostet ganske mye.

Er dette en vanlig måte å gjøre tingene på? Eller skyldes det kunnskapsmangel eller at de ikke har 3.5" inne? Eller grådighet?
Han har ikke hatt maskinen med til butikken. Kun fortalt dem om feilmeldingen som kommer opp.

Når/om ny 3.5" er satt inn, så skal det vel bare legges inn OS fra CD/DVD som fulgte med, og så hente inn de dokumentene han trenger fra back-up?

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav Johnny Gleden » søn 28.05.2017 13:10

Hei

Nå er det vel vanlig å sette inn SSD når harddisker feiler isteden for gamle HD snurredisker om det ikke er veldig viktig med stor lagringsplass over å få en betydelig raskere maskin med SSD.
I så måte var vel selgeren ikke grisk......
Bare et godt råd i så fall.
Selv på en gammel maskin er det merkbart stor forskjell med en SSD og litt mere hukommelse om det er lite hukommelse installert i maskin.
Det med kloningen kan du ordne selv...om disken da ikke har reist til himmelen dit alle disker ender før eller siden og dermed er ødelagt

Når det er sagt så ta å installer systemet på disken før du setter den inn i maskin ( uansett hva du ender opp med (snurredisk/SSD ). Bruk en dock/kabinett eller adapter og ledning. Det er en såpass jobb med å bytte disk i en iMac at det å finne ut at disken ikke fungere helt ok, eller at det oppstår problemer å installerer OS er det lettere å hanskes med sånne problemer før du hiver deg på sugekopper og skrutrekkeren. Da kan du fort spare deg for å skru opp maskin flere ganger.
Følg en guid for riktig maskin her så går det lettere
....https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_24%22
medlem i 119 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav RonnyS » søn 28.05.2017 13:15

Takk for gode tips.
Jeg tenkte ikke på å installere OS'et før disken settes i maskinen, men det er jo helt klart veldig fornuftig.
Og jeg regner med at det blir SSD.

Men hvorfor 2.5 fremfor 3.5?

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav Grubasek » søn 28.05.2017 14:10

Såvidt jeg vet så lages det ikke SDD'er i 3,5" størrelse.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav RonnyS » søn 28.05.2017 14:14

Det har du kanskje rett i ...

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav Morse » søn 28.05.2017 15:12

Det stemmer. Adapter må til.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav RonnyS » man 21.08.2017 20:09

Da er ny disk satt i maskinen. Rask og greit egentlig.
Alt gikk greit, og Mac OS X disc 1 er satt inn i maskinen som begynte å snurre.
Svart på endel spørsmål, men når vi kommer til "Velg installeringsmål" så kommer ingen alternativer inn.
Hva er galt da?

Ronny S
medlem i 232 måneder
 

Re: Ny HD i iMac 24

Innleggav Valotunk » man 21.08.2017 20:52

Disken må nok formatteres for bruk med Mac.

Start programmet Diskverktøy fra installasjons disken og formatter derfra.
medlem i 198 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]