iMac går varm

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac går varm

Innleggav Hall11 » fre 26.05.2017 18:53

Jeg har en iMac (late 2014) som de siste dagene har begynt å gå varm. Det er så ille at den til tider slår seg av. Jeg installerte et gratisprogram som styrer vifta og jeg får en temperaturoversikt på menylinja. Den viste at gpu-en fort går opp mot 80 grader og vifta går da for fullt. Temperaturen har også gått opp mot 100 grader og maskinen slås da av.

Jeg har sjekket Aktivitetsmonitor, og der er ikke noe der som bruker spesielt mye cpu. Jeg har derfor en sterk mistanke om at maskinen er full av støv. (Jeg har aldri renset den etter at jeg anskaffet den i 2014. Jeg forsøkte å støvsuge ved ventilasjons- og vifte-inntaket. Det hjalp ikke.

Er dere enig i at problemet trolig skyldes støv i maskinen? Hvor kan jeg i så fall få den renset billigst mulig? (Bor i Oslo)
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac går varm

Innleggav Nikolay » lør 27.05.2017 14:09

Støv kan være greia, men jeg vil tippe det er en av viftene som har tatt kvelden og at de andre ikke klarer ta unna.

For støvrens holder det å kjøpe en boks trykkluft fra clas ohlson (den er best av de jeg har prøvd), og blåse inn i viftehullene. Skru også gjerne av lokket til RAM-brikkene og ta en runde inn der.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: iMac går varm

Innleggav Morse » søn 28.05.2017 7:17

Alle datamaskiner er støvsugere. En hardwaretest vil fortelle om en av viftene sliter, evt. har tatt kvelden. https://support.apple.com/no-no/HT201257

Nikolay, har du prøvd trykkluftboksene fra Hama? Koster en hundrings hos Elkjøp/fotobutikker.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac går varm

Innleggav Hall11 » søn 28.05.2017 18:25

Morse: Kjørte hardwaretesten. Resultat: Ingen problemer oppdaget

Nikolay: Dersom man blåser trykkluft inn i ventilene til maskinen, vil ikke dette bare medføre at støvet virvles opp inne i maskinen? Må man ikke åpne den opp for å få renset den skikkelig?

Det var gpu-en som gikk varm iflg programmet jeg installerte. Kom til å tenke på at jeg kjører to skjermer (Apple 27 tommer display) og har gjort det nesten siden maskinen var ny. Dette skaper nok varme i gpu-en. Koblet fra ekstraskjermen, og temperaturen falt nesten umiddelbart. Det rare er imidlertid at den ikke har gått varm på denne måten før - den har f.eks. aldri slått seg av automatisk slik den gjorde for noen dager siden. Og vifta har jeg kun merket når jeg har kjørt ekstra tunge program - i det siste synes det som om vifta har gått på høygir nærmest konstant. (Skrudde imidlertid litt på parameterne i "Fan Control", og nå er ikke viftestøyen særlig plagsom lenger.)

Grafikkortet er til info: AMD Radeon R9 M295X 4096 MB

Oppdatering: Gpu-en synes stadig å være opphetet til tross for at jeg nå kun bruker én skjerm. Temperaturen ligger på rundt 80-85 grader C i normal bruk og vifta går på omtrent 85 % av maks kapasitet. Ganske forstyrrende. Ringer Apple-support i morgen...
Sist endret av Hall11 den man 29.05.2017 0:06, endret 1 gang
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac går varm

Innleggav Morse » søn 28.05.2017 18:41

Hvordan du sjekker innmaten for støv: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac går varm

Innleggav Hall11 » søn 28.05.2017 20:24

Jeg har ti tommeltotter - tror ikke jeg tar sjansen på å gjøre dette selv. Er det ikke noe sted man kan levere maskinen for å få den renset uten at det koster skjorta?
medlem i 225 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]