Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav oyvindrobak » søn 02.07.2017 11:07

Hei,

Eg har problem med Mackeeper, som vart installert som ufriviljug "vedlegg" til eit speledåseprogram eg skulle laste ned i går. Eg installerte altså ikkje Mackeeper med vilje, men det vart tydelegvis med... Eg har lese litt ulike tips til korleis eg kan avinstallere det, men problemet er at eg ikkje opna det før eg drog det i boskorga... på dei fleste sidene står det at eg skal opne programmet og så lukke det, og så gå vidare inn på biblioteket og sjå om filene er sletta der. Det med å opne/lukke programmet har eg dimed ikkje fått gjort, men eg har sett etter filene i biblioteket, og der finn eg dei ikkje. Eg finn heller ikkje Mackeeper når eg søkjer etter det på Spotlight. Likevel kjem det stadig vekk opp advarslar frå Mackeeper på Safari. Eg har tømt loggen, og det hjelper ikkje...

Eg takkar så mykje på førehand for all hjelp eg måtte få.
Sist endret av oyvindrobak den søn 02.07.2017 18:05, endret 1 gang
medlem i 204 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav magnusalex » søn 02.07.2017 12:04

Ta backup av alt innhold og installer MacOS på nytt. Eneste måte du kan bli kvitt rubbel og bit på. Bonus er at du får ryddet opp i mye annet :)

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » søn 02.07.2017 12:09


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav oyvindrobak » søn 02.07.2017 13:06

Det funkar diverre ikkje med den oppskrifta, fordi eg alt hadde sletta programmet (ikonet) før eg rakk å opne det.
medlem i 204 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav VegA » man 03.07.2017 13:50

Kanskje du kan innstallere det påny, for å så følge oppskriften.....
medlem i 169 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » man 03.07.2017 20:50

Gå til brukerbiblioteket ditt og åpne mappen "Application support". Der finner du sikkert en mappe som heter "MacKeeper". Kast denne, tøm papirkurven og ta en omstart. Se om du ikke er kvitt styggedommen nå.

Fortell oss om du kommer i mål...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » fre 07.07.2017 1:35

Sliter du ennå?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav oyvindrobak » lør 08.07.2017 17:47

Hei og takk for hjelpa så langt.

Det burde ha verka, og eg har funne dei filene på ~/library og sletta dei (om der ikkje er fleire eg ikkje veit kvar er). Eg trudde eg var kvitt problemet, men i dag dukka det opp mackeeper-sider på nettet att, samt ei anna side som har dukka opp etter dette...

Er det noko å gjere, eller må ein berre installere operativsystemet på nytt? og i så fall, vert desse mackeeper-filene og rusket med om ein lagar kopi av det ein vil ta vare på?

Venleg helsing, og på førehand takk
medlem i 204 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » lør 08.07.2017 23:07

Her må vi sortere søpla: Det at MacKeeper dukker opp på nettsider betyr ikke at du har svineriet på maskinen, bare at du er offer for pågående snikreklame. "Krake søker make", heter det, og visse nettsider er flinke til å linke deg videre til MacKeeper, pengespill, dissende damegreier og oppskrifter på hvordan du blir millionær over natten. Slike ting kan du stort sett stenge ut med riktige kombinasjon av adblockers og tracker/cookie-blockers. Det er nesten blitt som å finne den rette kombinasjonen av antibiotika mot hissige infeksjoner! Men søk med Spotlight etter MacKeeper, og velg "Vis i Finder" hvis den finner noe, kast hva du måtte oppdage. Etter dette skulle det være bevisst søppelsortering som gjelder. Reinstallering av systemet i et slikt tilfelle er overkill, du får en svær jobb med å reinstallere ting og tang i tillegg, pluss å få på plass musikk og dokumenter og bilder – og velger du gjenoppreting fra en Time Machine, f.eks, risikerer du å reinfisere hele greia, og du er like langt. Ta heller på deg skarpskytterbrillene og gå på målrettet jakt, og ta med deg i aftenbønnen at de som markedsfører dette programmet måtte falle og pådra seg århundrets lårhalsbrudd...

Oh, and one more thing – skaff deg denne: https://www.ghostery.com/products/

Du vil bli overrasket over hvor mange lysende spionøyne som følger oss stakkars surfere fra skogkanten...

Fortell om hvordan det går videre!

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Overkill » fre 11.05.2018 10:18

Men ER Mackeeper et slemt program?
Jeg har lenge levd i denne forvissning. Og da jeg fikk inn en kar som hadde problemer med sin 2011 macbook pro, så jeg at han hadde Mackeeper. Dette må slettes, tenkte jeg. Men først backup og så oppgradering fra Snow Leopard via El Capitan til High Sierra. SÅ leste jeg Macworlds guide før jeg igjen googlet om det faktisk er malware.

Da fant jeg denne artikkelen: https://www.cultofmac.com/170522/is-mac ... ly-a-scam/

Her fremgår at mange brukere hater programmet, mens de profesjonelle ikke er så negative.

Så hva er dommen?
medlem i 213 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » fre 11.05.2018 19:16

Dommen er å holde seg langt unna. Riktignok har programmet enkelte nyttige funksjoner, men disse er gratis tilgjengelige i diverse andre applikasjoner, og Mackeepers aggressive markedsføring er bare usmakelig. En annen oppkomling i samme gate heter ScanGuard...

Folk må bare lære seg å bruke det organet som sitter øverst på kroppen, rett under øverste del av hodeskallen...

Installer Malwarebytes og blokkér annonser ( SELVSAGT i den utstrekning du selv bestemmer).

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » man 14.05.2018 3:09

Update: Glemte å si, Overkill, at artikkelen du linket til er seks år gammel. Etter diverse rettsaker og erstatningssaker og tilbakebetalinger er MacKeeper for lengst overtatt av Kromtech, et amerikansk selskap, som riktignok har pyntet en del på programmet, men reklamerer med enda mer pågåenhet. Do yourselves a favor: Stay away.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Overkill » man 14.05.2018 15:20

Takker. Da fjerner vi det. Malwarebytes er allerede installert på min maskin. Men han karen jeg hjelper skal få tilbud om det også :)
medlem i 213 måneder
 


Re: Problem med Mackeeper etter å ha "sletta" det

Innleggav Morse » fre 18.05.2018 18:00


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Programvare



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]