Beste backup-løsning for Mac?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » søn 30.10.2016 10:05

Jeg ser etter en løsning for å ta backup av systemdisken på min Mac. Nå bruker jeg TimeMachine, men jeg bruker dette via en ekstern disk og det fungerer ikke optimalt.

Det beste hadde vært om det fantes noe som kan ta bakcup på natten f.eks og automatisk laste dette opp til en skytjenste og hvor det er enkelt å gjenopprette om noe går galt.

Har kikket litt på Carbon Copy Cloner, noen som har erfaringer med den?
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Jonas.J » søn 30.10.2016 10:30

Carbon Copy Cloner er fantastisk, og jeg må si det er et "must" for alle som har en Mac.
Alle mine maskiner tar backup av hjem-mappen til bestemte klokkeslett en gang pr dag.
Det er ingen ting i veien for at hele disken blir klonet regelmessig, det vil imidlertid ta mye plass. Jeg har flere sky-tjenester som Min Sky, Dropbox, OneDrive, iCloud og Creative Cloud. Det er flere årsaker til dette.
Jeg har faktisk vurdert det samme, å klone hele disken regelmessig og Carbon Copy Cloner er mitt selvsagte valg :)
(I tillegg har jeg selvsagt Time Machine på en ekstern disk)
medlem i 151 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » søn 30.10.2016 13:59

Kan den også laste opp backup`en? Litt av problemet i dag er jo at systemdisken ikke er stor nok til å ta vare på backup fra TM.

Det jeg trenger er å beholde alle programmer og innstillinger om jeg må formatere en gang.
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Jonas.J » søn 30.10.2016 15:29

Du mener om den kan laste opp direkte til en nettadresse?
I så fall, det vet jeg ikke.
Undersøk på brukerforumet til Carbon Copy Cloner eller send dem en mail. Det har jeg gjort et par ganger og faktisk fått personlig svar fra innehaveren!
Jeg har en ekstern disk som inneholder komplette mapper over alle sky-tjenestene. Mappene synkroniseres automatisk til "skyen".
medlem i 151 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Helge Hafstad » søn 30.10.2016 22:40

Vi bruker CCC til backup hjemme på flere maskiner og kjører da dette til en eksterne disker kun for dette formål. Etter min oppfatning er litt av poenget med CCC at man speiler en kopi av interdisken og da har et alternativ til å være oppe og gå umiddelbart dersom den interne disken tar kvelden. Kan ikke helt se at man oppnår dette med en skytjeneste.

Forøvrig er mine erfaringer med CCC bare positive og kan anbefale det som et alternativ nr 2 sammen med Time Machine. Men så lenge backupene oppbevares nær originaldataene så har man egentlig ikke en sikker løsning ved maks uflaks. Der er skylagring absolutt et alternativ i tillegg.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Morse » søn 30.10.2016 23:46

Vel talt igjen, Helge Hafstad! CCC var gratis i mange år, det er derfor jeg med glede betalte for den da utvikleren begynte å kreve det. SuperDuper! er også et verdig alternativ, det er gratis for de helt enkle funksjoner, men koster hvis en vil utnytte alle mulighetene. Omtrent dødt løp mellom SuperDuper! og CCC, litt avhengig av hva man foretrekker. Og ikke glem å sjekke denne mektige saken her:

https://www.econtechnologies.com/chrono ... rview.html

Du har 15 dagers gratis prøvetid på denne...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Helge Hafstad » man 31.10.2016 0:18

Har merket meg denne, Morse, og skal se nærmere på den...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » tor 31.08.2017 19:33

Er det slik at med CCC så kan man starte der man slapp om man får havari? Altså at man enkelt kan gjenopprette hele systemdisken?
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Morse » lør 02.09.2017 11:19

Det stemmer. Jo ferskere klonen er, jo mindre mister du i tilfelle havari. Nå skriver du ikke hva slags Mac du har, men hvis klonen din er tilkoblet med USB, og du starter fra denne, vil alt selvsagt gå mye langsommere. Men i det minste får du et fortsatt produktivt pusterom mens du finner ut av hvordan du skal erstatte den havarerte disken – hvis den VIRKELIG har krasjet. Hvis den har det, er det ikke snakk om gjenoppretting, men om erstatning – altså ut å kjøpe ny disk.

i den forbindelse: Det er ganske utrolig at ikke flere har fått med seg at stipulert gjennomsnittslevealder for en snurredisk er fem år. Vi aksepterer alle at hvis bilbatteriet tar kvelden etter fem år, er det ikke noe å skrive hjem om. Men når en jevnlig brukt harddisk gjør det samme, ja, da er det ikke måte på ramaskrik og forvirring. :rolls eyes:

Og en påminnelse til alle dere somvelger å erstatte den gamle snurredisken med en SSD: IKKE fyll den opp mer enn 75-80 prosent! Gjør man det, forkorter man gjerne levetiden (som i utgangspunktet er lengre enn den på en snurredisk) dramatisk...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » søn 03.09.2017 21:17

Jeg har nå en hackintosh, med en SSD som systemdisk. Som jeg prøver å ikke ha altfor full. ;)

Det spiller ikke så stor rolle om disken går i stykker eller om maskina bare går i "vranglås", det viktigste er at jeg vet at jeg kan komme raskt tilbake til slik maskinen var.

For jeg trodde eeegentlig at det bare er TimeMachine som har en slik backup? At CCC "kun" tar vare på alle filene, men at man f.eks må legge inn programmer etc på nytt etter krasj?

Akkurat nå går kopien inn på hardisk nr 2 i maskinen, som stort sett brukes til å lagre backup.
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Morse » man 04.09.2017 11:49

CCC kopierer absolutt alt du trenger, inklusive programmene og deres preferansefiler. Som programmet sier, du lager rett og slett en KLONE av systemdisken din. Skjer det noe dramatisk galt med systemdisken, og du må erstatte den, kloner du bare innholdet tilbake. Stort enklere blir det ikke.
Og til alle som vurderer å bytte ut sin interne 3.5" disk med en SSD: Ta en titt på Seagates Firecuda-serie. Ikke fullt så raske som en ren SSD, men plenty lagerplass til en MEGET behagelig pris... Eksempel:
https://www.komplett.no/product/898977/ ... b-35-sshd#

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » man 04.09.2017 11:53

Takk igjen Morse!

Et siste spørsmål (tror jeg)

CCC krypterer jo ikke filene eller pakker de sammen virker det som, de tar rett og slett bare å kopierer alle filene over. Betyr det at metoden for å gjenopprette er å dra filene tilbake til systemdisken fra CCC-kopien rett og slett? That´s it?

Ofte ser jeg at slike programmer har en egen måte å gjøre dette på, og at man må åpne programmer for å kjøre gjenoppretting derfra for å i det hele tatt kunne bruke filene, men det virker ikke som om det er slik det fungerer her?
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Morse » man 04.09.2017 15:48

Les bruksanvisningen, den er rik og meget omfattende. I tilfelle brannalarm og død og dom og nyinnsatt disk (ELLER hvis du har kludret systemdisken alvorlig til og ikke helt forstår deg på den lenger) kobler du bare til din forhåpentligvis ferske klone, tar en omstart mens du holder nede alt-tasten, velger klonen som startdisk, og går til CCC og velger at den skal klone din klonedisk (hva du nå har døpt den som) til den nyinnsatte disken. Så tar du deg en kopp te eller noe annet godt og lar prosessen gå sin gang – tiden det vil ta, avhenger selvsagt av hvor mye data du har.

Hvis du verdsetter dine data – og hvem gjør vel ikke det – er dette programmet en av de beste investeringer du kan gjøre i denne sammenheng.

P.S. Bare fortsett å spørre om du lurer på noe – de eneste dumme spørsmålene er de som aldri blir stilt, vet du. :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav King-Nothing » man 04.09.2017 20:30

Nei, nå får det holde, skal klare å finne ut av resten selv. :D

Så at det var litt artikler om dette på hjemmesiden deres, men noen ganger er det også greit å få litt info fra de som faktisk har brukt det.

Takk igjen!
medlem i 189 måneder
 

Re: Beste backup-løsning for Mac?

Innleggav Helge Hafstad » tir 05.09.2017 14:17

Kloning fra CCC-kopien er greit, men du kan også begynne med å installere systemet på nytt og velge CCC-kopien når du blir spurt om du vil gjenopprette fra en annen Mac eller TimeMachine-backup.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron