Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier.no,

Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier.no,

Innleggav missnickie » fre 01.09.2017 1:28

Hei,

For et par uker siden bestilte jeg nytt batteri til min mac air mid 2012 fra pcbatterier.no , jeg byttet batteriet selv. Her om dagen eksploderte (tok fyr) magsafe 2 laderen min. Jeg trodde først det var laderen det var noe feil med. Men nå som jeg har vært å kjøpt ny lader, kan jeg ikke lade mer enn til 30-40% før laderen/adapteret er glovarm. Hva kan dette skyldes? Er det noe feil med batteriet jeg har kjøpt eller kan det være noe annet med selve mac`n ?
medlem i 137 måneder
 

Re: Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier

Innleggav kajac2 » fre 01.09.2017 9:13

Er helt vanlig at laderen blir glovarm under lading. Gjerne så varm at det er ubehagelig å ta i den. Når det gjelder MagSafe-kontakten er det også ganske vanlig at de kan kortslutte i pluggen, som igjen kan føre til at de tar fyr. Bare søk etter "MacSafe Fire" på Google.

Skal jeg gjette, er det ingenting som er galt med verken laderen eller Macen din :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier

Innleggav Morse » lør 02.09.2017 12:54

I den forbindelse, last ned denne: http://www.coconut-flavour.com/coconutbattery/

Den forteller deg en hel haug om hvordan det står til med batteriet ditt. Dertil: Hvis du får "rare" resultater, kjør en SMC reset etter alle kunstens regler, og sjekk igjen: https://support.apple.com/no-no/HT201295

Og sjekk at MagSafe-kontaktene er rene og fri for fremmedlegemer/støvansamlinger.

Viktig tilleggsspørsmål: Du skriver : «Her om dagen eksploderte (tok fyr) magsafe 2 laderen min. Jeg trodde først det var laderen det var noe feil med. Men nå som jeg har vært å kjøpt ny lader, kan jeg ikke lade mer enn til 30-40% før laderen/adapteret er glovarm».

Det er forskjell på at noe eksploderer, og at det tar fyr. Kan du beskrive dette nærmere? Var det selve laderen som "tok fyr" eller noe? Eller skjedde det noe med selve ledningen eller dens tilslutninger/kontakter?

Var laderen du hadde og den nye du kjøpte garantert originalvare, eller kanskje en fake?

Håper du kan skaffe klarhet i dette, slik at du kan få videre råd.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier

Innleggav missnickie » ons 06.09.2017 15:59

Hei,

de fra pcbatterier.no har nå sendt meg et nytt batteri, slik at jeg kan sjekke at det ikke er batteriet det er noe feil med. Jeg har nå satt inn det nye batteriet og plugget i laderen. Men det tok ikke mange minuttene før magsafe laderen ble varm, dette gjelder også øvre del av macn, det vil si området over f1,f2, f3, f4 osv tastene hele veien bortover til esc knappen. Magsafekontakten blir også veldig varm, samt området der magsafekontakten plugges inn i mac`n. Jeg har nå tatt ut magsafe kontakten i frykt for at det samme skal skje en gang til. Hva kan dette være? Kan det være noe galt med "strømlederen", er ikke teknisk god, men regner med at det er noe som må lede strømmen fra laderen til batteriet.

Mer presist, så tok vel ikke laderen fyr, men det var en slags "eksplosjon" hvor det kom gnistning eller flammer, også luktet det brent. Laderen har brennmerker/er sotete, og det falt av noen deler. Laderen er originalvare.
medlem i 137 måneder
 

Re: Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier

Innleggav jaknudsen » tor 07.09.2017 10:26

Har du mulighet til å prøve laderen med en annen Mac?

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Lader eksploderte etter bytte av batteri fra pcbatterier

Innleggav kajac2 » tor 07.09.2017 10:52

missnickie skrev:Mer presist, så tok vel ikke laderen fyr, men det var en slags "eksplosjon" hvor det kom gnistning eller flammer, også luktet det brent. Laderen har brennmerker/er sotete, og det falt av noen deler. Laderen er originalvare.


Hvilken del av laderen tok fyr? Magsafe-pluggen eller selve ladereheten?
medlem i 197 måneder
 


Returner til MacBook Air



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron