8 eller X?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

8 eller X?

Innleggav DADDY » fre 15.09.2017 14:30

Hva skal jeg velge? Fulgte ikke med på lanseringen og finner heller noen særlig info her inne.

Noen gode tips?

EDIT: Ut fra den sammenligningen hos Apple blir det nok X, men trenger jeg det?

Face-Lock fungerer neppe på kona før hun har fått ordnet håret om morgenen.

God helg.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav kajac2 » fre 15.09.2017 22:18

Spesifikasjonsmessig er iPhone X essensielt sett en iPhone 8 Plus med litt mindre skjerm, uten rammer, og uten fingeravtrykkscanner. Om det er verd 2100 kr ekstra er opp til deg å bestemme.

Personlig hadde jeg heller gått for iPhone 8 av et par grunner. Den ene er at iPhone X har så mye nytt at det garantert kommer til å være en del barnesykdommer, spesielt relatert til FaceID og den nye OLED-skjermen. iPhone 8 bruker godt utprøvd teknologi, og vil nok være langt mer pålitelig. Og ikke minst mye billigere. Ytelsesmessig er de identiske. iPhone X ser utvilsomt mest spennende ut, men "busslommen" irriterer meg litt, og det vil sikkert være en del kluss med apper som mister informasjon pga. de avrundete hjørnene og "busslommen". Jeg foretrekker å gå for det som er veltestet :)
medlem i 197 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Valotunk » fre 15.09.2017 23:40

kajac2 skrev:Spesifikasjonsmessig er iPhone X essensielt sett en iPhone 8 Plus med litt mindre skjerm, uten rammer, og uten fingeravtrykkscanner.


En liten korreksjon; iPhone X har større skjerm enn iPhone 8 Plus :)

Ellers er jeg ikke helt uenig i resten av innlegget ditt. iPhone X ser spennende ut, men fytti for en pris... Beholder nok min iPhone 7 en stund til tenker jeg siden iPhone 8 i praksis ikke har så veldig mye nytt å by på enn trådløs lading. Noe jeg helt fint klarer meg uten.
medlem i 198 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Halion51 » lør 16.09.2017 0:43

Hei,

så et sted at det ble diskutert om det ville lønne seg å kjøpe X i utlandet, f.eks USA og om man i så fall kunne spare noen kroner. Konklusjonen var at om man tok med garanti/toll etc i beregningen så ble forskjellen svært liten, men det jeg lurer på er; kan man i det hele tatt bruke en iPhone som er kjøpt i USA i Norge? Tenker da på SIM kort etc?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav kajac2 » lør 16.09.2017 19:15

Ja, det burde gå greit å bruke en US iPhone i Norge. Den første generasjons iPhone ble jo ikke solgt her i landet, og måtte bestilles fra USA igjennom uoffisielle kanaler. Men husker at mange brukte dem i Norge likevel.

De bruker vel litt andre frekvenser der borte, så sjekk at din telefonileverandør benytter seg av de frekvensene som også benyttes i USA.

Ellers har det sirkulert et bilde i sosiale medier for tiden som påstår det er billigere å reise til USA i to dager, og kjøpe med seg iPhone X enn det er å kjøpe den i Europa. Skulle ikke forundre meg om dette er riktig.
medlem i 197 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Halion51 » søn 17.09.2017 2:12

Er vel litt spesielt interessert siden kona er fra USA, så vi er der minst en gang i året, Så dette med SIM kort betyr ingen ting? Hva med telefonnummeret mitt og abbonementet jeg har her i Norge?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav DADDY » søn 17.09.2017 19:23

Takk, her var det mange gode svar/argumenter.

Jeg er noe forvirret, tviler opplåsing via trynet, men X blir det nok.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav gvalstad » søn 17.09.2017 20:03

Halion51 skrev:Så dette med SIM kort betyr ingen ting? Hva med telefonnummeret mitt og abbonementet jeg har her i Norge?


Sjekk hvilken modell som selges i Norge og kjøp samme i USA. Da unngår du trøbbel.
Les mer her:
https://support.apple.com/no-no/HT201296

iPhone 8 og X kommer nok på listen snart.

Telefonnummer og abb beholder du så klart.
medlem i 190 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Halion51 » man 18.09.2017 0:09

Hei igjen,

Tusen takk for alle svar så langt! ;-)

Har ingen erfaring med dette. Mitt neste spm blir da; Når/hvordan kan jeg sjekke hvilken modell som selges i Norge. Jeg skal reise nå i Oktober og blir borte til 1. uke i November. Dette er vel da for tidleg i forhold til at denne blir til salgs i Norge? Og, dersom en forutsetter at den samme modellen kan kjøpes, hva gjør jeg får å få dette til å virke?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Helge Hafstad » man 18.09.2017 14:39

Fikk nettopp en erstatningstelefon på garanti for iPhone 7 kjøpt i USA. Dette var heldigvis innenfor ett år etter kjøpsdato, men hadde antageligvis vært mer ille ute om det gikk mot 2 år - eller 5 år som gjelder for reklamasjon her på berget.

Dette er et ganske viktig moment å ta med når man skal handle slikt «billig» i utlandet. Ser at andre nevner det, men synes at noen hundrelapper spart er et dårlig valg mot en god del tusenlapper i risiko.

Her var det guttungen som skulle spere noen kroner og med litt flaks for ham så gikk det bra. Selv hadde jeg ikke tatt risikoen..:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav kajac2 » man 18.09.2017 15:45

I USA koster en iPhone X omtrent det samme som en iPhone 8 (ikke plus) i Norge. Så jeg forstår at det er fristende når det er en prisforskjell på over 3000 kr.

Edit: Jeg har sjekket, og det er faktisk mulig å reise tur-retur NewYork med én natts overnatting, til samme pris som det koster å kjøpe den direkte i Norge. Så hvis jeg skulle til USA uansett, så er jeg ikke i tvil, jeg hadde kjøpt den der borte, og heller evt. forsikret den. Forsikringsbeløpet blir nok mindre enn den 3000 kr prisforskjellen.
medlem i 197 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Halion51 » tir 19.09.2017 13:14

Ser den, og vi skal kjøpe 2 telefoner........ ;-) Men, jeg fikk vel ikke egentlig svar på mine spm, så om noen vet hadde jeg vært takknemlig for svar!

------------
Mitt neste spm blir da; Når/hvordan kan jeg sjekke hvilken modell som selges i Norge. Jeg skal reise nå i Oktober og blir borte til 1. uke i November. Dette er vel da for tidleg i forhold til at denne blir til salgs i Norge? Og, dersom en forutsetter at den samme modellen kan kjøpes, hva gjør jeg får å få dette til å virke?

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav kajac2 » tir 19.09.2017 15:26

iPhone x lanseres samtidig i USA som i Norge. Dvs. 3. November 2017

Når det gjelder modell kommer iPhone X i to utgaver, A1865 og A1901

A1865 støtter CDMA, A1901 gjør ikke det.

Foreløpig er det såvidt jeg vet ingen operatører i norge som støtter CDMA, men det kan jo selvfølgelig endre seg i framtiden. Men slik det er nå, et det ett fett hvilken av dem du kjøper. Begge to vil fungere i Norge.

Husk å kjøp en ulåst utgave :)

Edit: Kilde: https://www.apple.com/iphone-x/specs/
medlem i 197 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Halion51 » ons 20.09.2017 0:13

Tusen Takk! ;)

Brukerens avatar
medlem i 147 måneder
 

Re: 8 eller X?

Innleggav Morse » tor 21.09.2017 17:16


Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Neste

Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]