Installering av 11.3 krasjet, krise

Diskusjon rundt Mac OS

Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav SeaLion » tor 28.09.2017 8:44

Oppdateringen til High Sierra (11.3) stoppet med 30 minutter gjenstående. Cmd-L åpnet ikke loggen. Etter flere timers venting hvor ingenting skjedde, slo jeg av Mac-en (MacBook Pro 15" mid 2012). Ved oppstart fikk jeg kun opp mappa med spørsmålstegnet ...
KRIIIISE

Nå har jeg koblet til en ekstern harddisk (via USB) som jeg har fått installert 10.8 på. Diskverktøy ser interndisken (256 GB SSD) og ved reperasjon ser alt i orden ut. Men OS-et nekter å mounte den.

Så hva gjør jeg nå?

Og selvfølgelig (?) er det filer på interndisken jeg ikke har backup av, så jeg vil helst få mountet den for å få ut mest mulig før jeg eventuelt sletter den i Diskverktøy. Finnes det et åkei tredjepartsprogram som kan fikse denne biffen?

Nå er råe dyr gode ...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav SeaLion » tor 28.09.2017 12:45

Har kjøpt DiskWarrior Pro, prøver det i kveld ...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav kajac2 » tor 28.09.2017 14:07

DiskWarrior kan anbefales. Har reddet meg fra reformatering flere ganger :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Wilford » tor 05.10.2017 11:30

Såvidt jeg kan se støtter ikke DiskWarrior Pro APFS...

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav SeaLion » tor 05.10.2017 13:08

Wilford skrev:Såvidt jeg kan se støtter ikke DiskWarrior Pro APFS...

Det stemmer. Det skal imidlertid komme en 5.1-oppdatering i nær framtid som skal fikse dette. Techtool Pro 9.5 klarte imidlertid brasene.

Ellers: Fikk løst det i går. Fikk reddet alle filene (ca 45 000), reparert disken (256 GB SSD) og installert High Sierra på nytt (cmd+R ved oppstart). Mac-en har 8 GB ram.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Wilford » tor 05.10.2017 16:07

Selv bruker jeg bare Apples verktøy. Men jeg bruker Time Machine på en AirPort Time Capsule 3TB og har derfor alltid til en hver tid, backup av alt uten å løfte en finger.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Grubasek » tor 05.10.2017 16:23

Wilford skrev:Selv bruker jeg bare Apples verktøy. Men jeg bruker Time Machine på en AirPort Time Capsule 3TB og har derfor alltid til en hver tid, backup av alt uten å løfte en finger.


Hva gjør du hvis den disken plutselig ryker?

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Morse » tor 05.10.2017 21:43

Bravo, Grubasek, dette er noe de færreste tenker på. Skjer der "ting", kan ingenting erstatte en klone for å komme seg på bena i løpet av minutter, og med dagens latterlig lave priser på eksterne harddisker er det temmelig nonchalant å ikke sørge for en slik.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav SeaLion » tor 05.10.2017 22:39

Wilford skrev:Selv bruker jeg bare Apples verktøy. Men jeg bruker Time Machine på en AirPort Time Capsule 3TB og har derfor alltid til en hver tid, backup av alt uten å løfte en finger.

I dette tilfellet kunne ikke Apples verktøy gjøre noe som helst, det måtte kraftigere skyts til. Og selv om det kostet noen kroner var det vel verdt det, når man ikke hadde backup.

Så backup, backup, backup.
Selv med en tidsmaskin-disk, så kan selvsagt den også krasje. Og huset kan brenne, så trygg skylagring er heller ikke så dumt ...

Jeg kjøpte forresten også en Air Capsule nå. Pluss en romslig LaCie eksterndisk. Da har jeg flere bein å stå på neste gang.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Wilford » fre 06.10.2017 8:54

Vel jeg har min trofaste NAS server, med speilede disker hvor jeg også automatisk legger kopi av viktige data med appen Sync Folders.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Grubasek » fre 06.10.2017 10:24

@wilford:
Du sa ikke noe om NAS'en din - "I rest my case". Ellers bruker jeg selv ChronoSync som tar backup av Bilder, Dokumenter og Musikk til 3 ulike 2TB disker + TM + iCloud + Dropbox. :-)

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Installering av 11.3 krasjet, krise

Innleggav Wilford » søn 08.10.2017 8:37

Jeg har også en MacMini som kjører Server Appen stående på hele døgnet sammen med NAS serveren. Alt er kablet med Gigabit Switcher og CAT 6 kabler. MacBook Pro er også kablet. Det som er av trådløst har også MAC filtrering som ekstra sikkerhet i tillegg til WPA2 Personal. Men ellers er jeg enig Backup og Backup av Backupens Backup er viktig ;) :) :)

Har drevet med data fra 1982. Og vi hadde et ordtak før som sa.
Skikkelige mannfolk tar aldri backup, men de gråter mye....

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]