Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Tada » tor 12.10.2017 11:55

Ved flytting i sommer mistet jeg muligheten for å sende epost fra min broadparkadresse i Macens epost system. Mottar fortsatt post greit, og sending går også fint fra iPad. Men finner ikke ut av hvordan og hvilke settinger som trengs på Mac-en for å kunne sende. Får meldingen "Kan ikke koble til kontoen "Mail.broadpark.no" ".
Får spørsmål om passord, men ved riktig passord er svaret at dette ikke stemmer.
Veldig upraktisk etter mange år med prikkfri levering.
Lite fristet til å skifte til iCloud-adressen ettersom den andre er så innarbeidet.
medlem i 145 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Morse » tor 12.10.2017 16:21

Supporten på Broadpark skal vel kunne hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Tada » tor 12.10.2017 17:08

Hadde lang runde med dem for ei stund siden. Den som da satt ved telefonen, meldte seg litt ut når det var et annet mail-program og viste bare til at jeg burde bruke Broadparks egen Webmail.
Upraktisk ettersom jeg ellers er veldig fornøyd med Macens mailprogram, og har brukt det i mange år.
medlem i 145 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav rungrona » tor 12.10.2017 19:12

det burde ikke være noe problem dersom utgående server er satt opp med autentisering.

Server: mail.broadpark.no
Port: 587
Bruk SSL/TLS: Ja
Brukernavn: første del av epost (fram til @)

Problemet er sannsynligvis at du ikke lenger benytter nextgentel for internett - så lenge du er i det nettverket trenger man ikke autentisering på smtp, og kan benytte port 25 uten SSL.

Alternativet er å sette opp utgående server til internett-tilbyderen sin server, men beholde mailadressen.
medlem i 175 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Morse » tor 12.10.2017 19:13

Sånne svar skal en rett og slett ikke godta. Husker en annen leverandør som unnskyldte seg at de "ikke hadde så god greie på Mac". Jeg svarte at "ja, men så se til å få det, da!" Og i dag hender det faktisk rett som det er at flere i supporten deres faktisk har fått det...

Ville du godtatt at en ekspeditør på Polet sa at han/hun ikke hadde så veldig god greie på vin? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Tada » ons 18.10.2017 11:47

Etter ganske mange timer med forsøk er konklusjonen som følger:
1. NextGenTel har praktisk talt null support for bruk av eposten deres i andre mailprogram enn deres egen webmail. Den brukerveiledningen som ligger på deres hjemmesider fungerte ikke, i hvert all ikke for meg, hverken til iMac eller til iPad, hovedsakelig fordi en allerede i første bilde blir bedt om å oppgi passord. Jeg har prøvd x antall ganger med mitt gamle passord som brukes for å åpne webmail, prøvd to ganger med nye passord satt av NextGenTel, og også med passord som jeg bruker for å komme inn på Min side. Det kommer bare beskjed om at konto eller passord ikke kan verifiseres. Og så er det stopp, altså etter aller første bilde i bruksanvisningen.
NextGT kan ikke hjelpe med hvilket passord det er snakk om.
Oppstilling som oppgitt av rungrona gir bare beskjed om at adr. er avvist av tjener.
2. Jeg har prøvd å deaktivere broadpark-kontoen på iMac, og legge inn en ny konto. Hjalp ikke. Konsulenten hos NextGT anbefalte å slette kontoen, og så starte på nytt. Fortsatt samme stopp fordi konto/passord ikke ble verifisert. I tillegg mistet jeg naturligvis alt som lå på broadparkkontoen, av mottatte og sendte mailer, utenom det jeg hadde lastet over til iMacen. Altså et elendig råd.
3. En broadpark-epost er tydeligvis ikke noe klokt valg, med mindre man baserer seg på å bruke deres egen webmail...
medlem i 145 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav rungrona » ons 18.10.2017 19:30

Da får vi feilsøke litt mere:

for å teste SMTP autentiseringen kan man gjøre dette i Terminal - her er en test jeg gjorde hos meg, det jeg har skrevet inn er uthevet:

unknown:~ rune$ nc mail.broadpark.no 25
220 osl1cloudm2 cmsmtp ESMTP server ready
ehlo broadpark.no
250-osl1cloudm2 hello [90.149.179.144], pleased to meet you
250-HELP
250-AUTH LOGIN PLAIN
250-SIZE 209715200
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8BITMIME
250-STARTTLS
250 OK
auth login
334 VXNlcm5hbWU6
mailadresse@broadpark.no
334 UGFzc3dvcmQ6
PASSORDET
235 2.7.0 ... authentication succeeded
quit
221 2.0.0 osl1cloudm2 cmsmtp closing connection
unknown:~ rune$


Forklaring (i eksempelet har jeg byttet ut brukernavn og passord :) ):

nc benyttes for å koble seg manuelt til mailserveren
EHLO <domene> benyttes for å initiere "samtalen"
AUTH LOGIN er kommandoen for å starte innlogingen. Serveren svarer "UGFzc3dvcmQ6", som er base64 kode for "Username:". Etter å skrive inn brukernavn (jeg testet både med og uten @broadpark.no), svarer serveren "UGFzc3dvcmQ6", som er base64 kode for "Password:". Etter å skrive inn passord svarer serveren med suksess i mitt eksempel.

Forsøk denne prosessen, så vet vi ihvertfall at det ikke er noe galt med selve innloggingen.
medlem i 175 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Tada » fre 20.10.2017 14:37

Takk for god oppfølging. Terminal er nokså langt utenfor min komfortsone, så jeg får se om jeg prøver.
Løsningen er nå å bruke webmailen, samtidig som jeg vurderer skifte av epostadresse...
medlem i 145 måneder
 

Re: Utgående epost fra Broadpark.no på iMac

Innleggav Morse » fre 20.10.2017 21:40

Forslag: Lag deg en G-mailadresse og sett opp denne slik at den tar inn din nåværende adresse. Så kan du siden informere dine kontakter om endringen, evt. bare legge inn en signatur i G-mail som opplyser om dette.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]