iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav cobsen » tor 12.10.2017 11:19

Hei,

Har en mid 2011 iMac 27". Monterte i januar en Samsung Evo SSD i tillegg til den originale disken. OSX installert på SSD , ingen problemer. Alt fungert knirkefritt frem til nå nylig, altså noen måneder, da kræsja det i form av mange rare farger på skjermen, og forsøk på restart ente i grå skjerm. Tok ut SSDn og fikk ikke kontakt med den når jeg kobla den i ett adapter, konkluderte da med at disken var defekt. Sende inn til komplett og fikk en ny. Monterte nydisken igår, installert OSX som sist, ingen problem. Men idag tidlige kræsja den igjen, som sist og går i grått ved oppstart. ... har ikke foreløpig tatt ut igjen disken, for begynner å tvile på at det er disken som er problemet, kanskje ikke sistgant heller ?... når jeg rebootet får kontakt med disken gjennom diskverktøyet.

Noen som har gode forslag??
- reelt hardisk problem to ganger?? (samsung evo skal da vel være bra??
- mac'n som støter fra seg samsung disken som ei dårlig nyre??
- har lest noe om at tull med det lillebatteriet inni der kan lage krøll? Verd å forsøke ett bytte?
- annen hardware feil? Hvordan finne ut?
- ... har googla litt, kan det være trøbbel at jeg ikke har noe tempsensor på den nye disken
??




Tanker og forslag mottas med enorm takk !

T
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav MacFresh » fre 13.10.2017 11:27

Tilfeldig at jeg fant innlegget ditt nå, har ikke vært innom forumet her på lange tider...

Jeg fikk også satt inn en lik SSD som deg for en tid tilbake. Har ikke lagt OS på den, bruker den bare som en vanlig HD. Fungert fint til nå, men har de siste ukene plutselig fått skjermklikk i form av en mengde fargede dotter. Ikke plagsomt hele tida, men av og til.

Kjørte en restart i går, går i grå som du sier, men kjører da helt ned (knappen inne i 5 sec). Starter på nytt igjen og funker fint da.

Har snakket med Eplehuset om dette kan være skjermkortet, han lanserte en løsning som vil koste minst 8 laken...

PS.Det var Eplehuset som byttet til SSD for min del, fikk der tips om at jeg måtte laste ned et program som heter Macs Fan Control fordi iMac ikke evner å se forskjell på SSD og en vanlig disk. Derfor ville vifta bli gående på max speed dersom jeg ikke gjorde tiltak her. Så nå start SSD på konstant verdi på 1500, mens CPU og roterende står på AUTO

EDIT: Min er også mid-2011, ja
medlem i 154 måneder
 

Re: iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav cobsen » fre 13.10.2017 14:44

Takk for svar; men det med SSD og manglende tempsensor vil mao ikke resultere i noe annet enn at vifte går meir enn den trenger? Altså evnt ett støyproblem og ikke noe annet.

Føler vel da ikke at det er relevant for min problemstilling. Eller?

Jeg har. Å hvertfall bytta batteriet og holder på med en ny reinstallasjon. Tviler vel strengt talt på at batteriet er årsaken.

Andre som har noen ideer?
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav Morse » lør 14.10.2017 0:22

MacsFanControl er tingen her. Bare sett deg litt inn i bruksanvisningen – du finner fort ut hvilken temperatursensor som er mest fornuftig å avlese.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav MacFresh » lør 14.10.2017 0:29

Vel, i kveld opplevde jeg også en frys samtidig med disse fargede dottene på skjermen. Musepekeren funker, men det er alt, resten henger, så da ble det blackout via knappen igjen.

Det som skjer nå (men ikke har skjedd før) er at vifta går på max når iMac starter opp igjen, viser seg at "autostart" hadde slått seg av.

Kosta jo noen laken med en 1 TB SSD, så hadde håpt maskina skulle vare lenger...
medlem i 154 måneder
 

Re: iMac med trøbbel etter SSD installasjon

Innleggav cobsen » søn 15.10.2017 0:03

Jeg må ha det utklipt i papp hvorfor det er viftestyring som er casen for mitt problem;
Er problemet altså at SSD disken blir overopphetet? Trodde ikke en slik disk blei varm jeg?

Har nå fått igang igjen maskina og nå lastet inn Den fancontrolleren.
OPPDATERT;
Samsung SSD disen kommer faktisk opp her. Vil det si at den har innebygd tempsensor da som faktisk evner å kommunisere med maskina mi? kommer opp med temperatur på 47 grader.

Men skjønner ikke helt dette fokuset med tempsensorer. er veldig mye skriverier om dette på nettet. men tanken min er jo at en tempsensor hjelper jo ikke annet enn å gi informasjon om hva temperaturen er, det er jo tiltak for å få temperaturen ned som er det som betyr noe. Men 47 grader på en SSD disk er vel ikke noe galt?


jeg stusser stusser egentlig meir på temperaturen på CPU. der har alle 4 kjernene temperaturer opp i 70 grader, uten at CPU vifta går på meir enn laveste turtallet.. skrudde nå på manuell og satte opp litt farta og da synker det til rundt 55 grader.

lam det faktisk være at krasjene jeg opplever er relatert til CPU temperaturen fremfor SSD temperatur?



T
medlem i 152 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]