Søkefunksjon ødelagt

Diskusjon rundt Apples iMac

Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Miamaria » tor 26.10.2017 11:54

Hei

Etter jeg fikk ny maskin fungerer ikke søkefunksjonen lenger. Jeg søker på et ord som jeg vet er i flere helt ferske dokumenter, men den klarer kun å finne gammel skit.

Jeg finner heller ikke noen innstillinger for hva den skal søke på, filnavn eller i dokumentet osv - men ordene jeg søker på finnes jo i dokumentet på den gamle skiten som dukker opp, så man skulle jo tro den søkte på innhold også.

Noen som har snøring hva dette kan skyldes? Den gamle maskinen ble klonet. Men jeg kan ikke helt skjønne at den skal søke bare på gamle ting. Veldig pussig greie.
medlem i 156 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Morse » tor 26.10.2017 20:48

Kjære Dem, hva ER det egentlig De spør om? Snakker vi om tekstbehandling her? Eller dreier det seg heller om å søke efter en bestemt fil? Nu må De virkelig forklare Dem nærmere, er De snill! Mang en skarp hjerne på dette forum står naturligvis klar til å hjelpe Dem i nær sagt enhver sak, men det fordres at De formulerer Deres anliggende på en forståelig måte, vet De! ;) ;) ;)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Miamaria » fre 10.11.2017 22:45

Det er snakk om filer ja, i og med at jeg søker på maskinen ikke i et program. Men det gikk etter hvert opp for meg at det rett og slett var dokumenter etter en viss dato det ikke gikk an å søke i, så det er nok ett eller annet merkelig med serverne. Dokumentene ligger der, men søkefunksjonen ser ikke de siste månedene, pussig. Men det er uansett ikke meg som må fikse i sånt. :)
medlem i 156 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Fluffy » fre 10.11.2017 23:12

Hvis jeg husker rett må søkefunksjonen med gjevne mellomrom indeksere alle filer, har den ikke gjort det vet den ikke at filene er der. Dette gjaldt i alle fall for de litt eldere OS'ene, aner ikke om det fortsatt gjelder
medlem i 206 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Morse » fre 10.11.2017 23:54

Et godt råd, Miamaria: Spander seks dollars på denne her: http://apps.tempel.org/FindAnyFile/

(NB! Den er gratis å prøve!)

Etter en stund vil du ikke skjønne hvordan du har klart deg uten! :-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Miamaria » lør 18.11.2017 20:26

Hoi, den der så veldig kjekk ut! (y)
medlem i 156 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Morse » lør 18.11.2017 20:44

Den er überkjekk, er den! Helt uunnværlig her i gården! :-) :-) :-)
Sjekk ut alle søkekriteriene ("begynner med/inneholder/ender på" osv.)

Og du kan selvsagt søke på eksterne disker.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Miamaria » tir 03.04.2018 11:04

Tilbake til denne. Jeg skjønner ikke dette, for noen ganger søker den (ut fra resultatene som kommer opp) i dokumentet - men sånn som nå, så får jeg kun søkt i filnavn plutselig. Men jeg finner ikke noe sted å bestemme dette? Det må da finnes?
medlem i 156 måneder
 

Re: Søkefunksjon ødelagt

Innleggav Helge Hafstad » tir 03.04.2018 12:23

Hvis du taster Cmd-F i Finder så får du opp muligheter til å styre søket som du vil. Spotlight setter du opp via kontrollpanelet med samme navn i Applemeny/Systemvalg.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]