Skjermdump på retina-display: Hvordan få mindre bilder?

Diskusjon rundt Mac OS

Skjermdump på retina-display: Hvordan få mindre bilder?

Innleggav Norgesannonser » ons 08.11.2017 13:32

Jeg bruker skjermdump hele tiden på jobben. Men med retina-skjermen på den nye Macbook Proen min blir bildene så vannvittig store. Det er fordi Macen tar skjermdumpen i retina-oppløsning, mens nettsidene som jeg tar dumpebe på er i "normal" oppløsning.

Bildene blir i svært høy oppløsning og også størrelse i MB.

Kan jeg justere dette noe sted i Macen?

Har søkt, men finner ikke noe svar på det.


Varierte en del med søkeord, og fant til slutt dette. Første svaret i tråden her gav løsningen:

https://apple.stackexchange.com/questio ... creenshots


Use OsX embedded Automator to downsize screenshots automatically after they taken.

Open /Applications/Automator
Create a "Folder Action"
At the top of the window, where it says "Folder Action receives file and folders added to", select "Desktop"
From the panel on the left, select "Files & Folders" and drag the item "Filter Finder Items" to the right panel.
Add the following conditions to the Filter Finder Items action: Name begins with "Screen Shot"; Kind is image.
(Optional step: if you want to keep copy of originals) - From the Actions list on the left, find "Copy Finder Items" and drag it to the panel on the right. Set the destination folder for the image copy (for example: "To: Pictures")
In the Actions library on the left, click on "Photos" and drag the "Scale Images" action to the right panel.
In the Scale Images action, select "By Percentage" from the drop-down and set the value to 50.
Select File > Save and give the Folder Action a snappy name like "Smaller Screenshot Copy"

Brukerens avatar
medlem i 179 måneder
 

Re: Skjermdump på retina-display: Hvordan få mindre bilder?

Innleggav Morse » tor 09.11.2017 5:50

Du kan også prøve Screenshot Path: https://witt-software.com/screenshotpath/

Her kan du velge hvor du vil at bildene skal havne, f.eks. i en egen mappe i stedet for utover hele skrivebordet. Og du kan også f.eks. velge at de skal bli i .jpg i stedet for .png.

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]