Mac1 hva skjer?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Mac1 hva skjer?

Innleggav Voodoosurf » tir 21.11.2017 19:11

Ser på forumets førsteside at siste oppdatering/innlegg er 03.11.2016
Er forumet lagt ned eller wtf skjer ?
Noen som kan peke meg i retning av norske og utenlandske forum som tilbyr lignende tjenester ?

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Valotunk » tir 21.11.2017 22:20

medlem i 198 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav kajac2 » ons 22.11.2017 16:49

Tror Mac1 er satt til å seile i egen sjå. Admin var sist innpå siden i midten av mai. Ingen artikler eller nyhetsoppdateringer siden november i fjor (over et år siden).

Det er kanskje en 10-15 ildsjeler igjen på forumet regelmessig. Jeg forsøker å stikke innom et par ganger i uken, men det er så lite aktivitet mellom hver gang at jeg nesten vurderer å slutte.

Dette gleder forsåvidt alle sidene i det gamle i1-nettverket, slik som Linux1, Dev1, iPod1, osv. Linux1 var sist oppdatert i 2014, iPod1 i 2015, Dev1 i 2008, Kreativ1 i 2010.

Du skal ikke så mange år tilbake før Mac1 var et av norges mest levende forum, med daglige nyhetsoppdateringer, ukentlige/semi-ukentlige podcaster, og et samfunn som kunne hjelpe med alt, enten det var Apple-relatert eller ikke. Jeg tror Mac1 dør fordi Apple er blitt så mainstream at "alle" forum kan hjelpe. Alle teknologipresser skriver om Apple. Når jeg kjøpte min første MacBook i 2006, var Apple alt annet enn mainstream. Du fikk ikke engang kjøpt Mac i vanlige elektrobutikker, kun på Eplehuset, Humac, osv. Det var rett og slett et marked for en nettside og nettsamfunn som samlet Apple-brukerne, siden vi ble marginalisert alle andre steder. I dag er Apple verdens største teknologiselskap, og 9. største innen alle bransjer. Det er ikke lenger et nisjeselskap med nisjebrukere. "Alle" har et Apple-produkt. I Norge er vel rett over halvparten av alle smart-telefoner fra Apple, og rundt 10-12 % av alle PCer er Mac.
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Voodoosurf » ons 22.11.2017 18:06

Jeg bruker denne imore.com som jeg syntes er veldig bra og lærerik litt som «gamle» mac1.no
Når det gjelder mac1.no ser jo alle at denne webside er død og da syntes jeg admin i det minste kunne bekrefte dette på siden eller er han også død siden ingenting skjer .

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Morse » tor 23.11.2017 21:02

Er innom her av og til, er sikker på at de fleste har fått med seg at "Canal Digital lanserer på Apple TV" nå. Blir nesten sjokkert over at nye brukere kommer innom, hvordan i all verden har de funnet frem? Men der er noe eget ved å se at enkelte trofaste slitere som Grubasek, Macini, DADDY, Edwi, Valotunk, Nikolay og alle dere andre (jess ai låvv ju tu, Helge Hafstad!) slenger innom fra tid til annen, og ser ut til å holde ut med det nærmest perverst antikverte interfacet. Men synes nok – i den forstand at jeg tillates av dere andre brukere å synes noe som helst – at Admin kanskje skulle ta roret og i det det minste renne skuta trygt på land, i stedet for bare å la den synke?

Ûbrigens: https://www.imore.com/
https://everymac.com/
https://9to5mac.com/

... osb.

(osb = Og så bortetter, som det visstnok heiter på nynorsk).

8-) 8-) 8-)

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav jaknudsen » fre 24.11.2017 12:13

Jeg foretrekker MacRumors, både for nyheter og forum. Rart å tenke på hvor mye aktivitet det var her på Mac1 på siste halvdel av 2000-tallet :)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav kajac2 » fre 24.11.2017 15:25

Nederst på forumets forside står det:
Høyest antall samtidige brukere på forumet var 785. Dette skjedde tor 29.07.2010 23:15

Det var andre tider det. Husker når du kunne stille et spørsmål her inne, hente et glass brus, og når du kom tilbake var det minst et par svar på spørsmålet
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav DADDY » fre 24.11.2017 19:40

@Morse, kan du lage et nytt mac-forum?

Takk.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Valotunk » fre 24.11.2017 21:16

Det er litt synd, denne utviklingen... For jeg har alltid ment at dette er det "koseligste" forumet jeg besøker med jevne og ujevne mellomrom.

Det er nok mye sant i det kajac2 skriver om at det hele påvirkes av at Mac og Apple generelt har en helt annen posisjon blant folk i dag enn for 10 år tilbake. Det har rett og slett blitt mer "mainstream". Både på godt og vondt...
medlem i 198 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Morse » fre 24.11.2017 22:50

Siden dette temaet ser ut til å ha vekket opp en del kjente fjes, benytter jeg anledningen til å hive inn denne: http://www.techradar.com/how-to/macos-1 ... o-fix-them

Og til DADDY: Skulle gjerne gjort det, men beklager, jeg har ikke tid... :-/ :-/ :-/

Brukerens avatar
medlem i 163 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Nikolay » man 27.11.2017 12:30

Jeg kunne tenke meg å ta over, men jeg klarer det ikke alene.

Brukerens avatar
medlem i 123 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav Macini » man 27.11.2017 16:20

Har mulighet til å hjelpe til noe, men er ikke så veldig teknisk anlagt :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav DADDY » man 27.11.2017 19:57

Nikolay, det er nok flere som kan bidra.

Det viktige er at det blir en trivelig tone, Morse og andre vil komme med etterhvert.

Jeg kan pushe på med rare spørsmål.

La Eplehuset sponse hostingskostnadene og oppstarten mot profilering det første året.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Mac1 hva skjer?

Innleggav DADDY » man 27.11.2017 19:57

Nikolay, det er nok flere som kan bidra.

Det viktige er at det blir en trivelig tone, Morse og andre vil komme med etterhvert.

Jeg kan pushe på med rare spørsmål.

La Eplehuset sponse hostingskostnadene og oppstarten mot profilering det første året.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]