Stopp under High Sierra oppdatering

Diskusjon rundt Mac OS

Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Abra1 » søn 07.01.2018 21:44

Under oppdatering til High Sierra via app store får jeg følgende feilmelding:

"macOS kunne ikke installeres på datamaskinen.
Banen /System/Installation/Packages/OSInstall.mpkg ser ut til å mangle eller være skadet.
Avslutt installasjonsprogrammet for å starte maskinen på nytt og prøve igjen. "

Får samme melding etter omstart. Maskinen er en Macbook pro late 2011.

Noen som vet hvordan jeg kommer videre i installasjonen?
medlem i 153 måneder
 


Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Abra1 » man 08.01.2018 13:45

Tror jeg fant ut hva som er problemet. Sjekka diskutility og fant ut at det kun er 76kb ledig plass på disken.

Noen måte å frigjøre plass på? Sette Ssd-en inn i en stasjoner Windows-PC? Vil pcen kunne lese disken ?
medlem i 153 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Helge Hafstad » man 08.01.2018 16:20

Den feilmeldingen korresponderer jo ikke helt med den første du fikk. Med bare 76kb ledig plass ville du knapt fått startet maskinen, sikker på at du ikke mente MB?

Uansett så gir ikke Windows deg noen hjelp her. Enten må du slette/flytte noe eller så må du starte med nyformattert disk og deretter installere og hente brukerdata fra backup.

Men kommunikasjonsproblemer med disk som dette kan også indikere feil på SATA-kabel, som jeg har opplevd flere ganger med MBP 2011-modeller.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Morse » man 08.01.2018 16:40

76 kb eller 76 Mb, du skulle jo uansett ha fått masse meldinger om at startdisken er full? Nå må folk snart lære at en skal ha ca. 20 % ledig plass på disken, enten det er en snurredisk eller SSD... :rolls eyes: :rolls eyes: :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Helge Hafstad » man 08.01.2018 20:19

Morse, vi må visst skjerpe oss begge to ang bits og byte...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Morse » man 08.01.2018 22:06

Helt enig, Helge, men vi kan vel være enige om dette med fornuften i å ha nok ledig plass? ;) ;) ;) NB! HUMORVARSEL! Om jeg hadde hatt en tier for hver gang noen ringer eller mailer om at "harddisken-min-er-full-og-hva-skal-jeg-gjøre-nå?"... Jeg blir hver gang fristet til å svare: "Tja, hvis du ser at badekaret ditt er i ferd med å renne over, hva ville du gjort da?" Men jeg har hittil klart å holde meg... 8-) 8-) 8-)

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Helge Hafstad » tir 09.01.2018 0:30

Har noen gjengangere der selv, Morse. Tok en på fersken nettopp da det viste seg at vedkommende hadde kjøpt ny maskin fremfor å kontakte meg nok en gang pga diskhavari. Da får de heller ha det så godt...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Abra1 » tir 09.01.2018 0:43

Kommer ikke inn på maskinen i det hele tatt, dvs den er stuck i oppdateringen. Så vet ikke hvordan jeg kan slette filer når jeg ikke kommer inn i osx-et.

Regnet med at maskinen selv ville sjekke hvor mye plass som var tilgjengelig før den begynte med oppdateringen slik som iphone, men neida.

Er er faktisk 76kb. Har sikkert fylt seg helt opp under installsjonen.
medlem i 153 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Helge Hafstad » tir 09.01.2018 1:01

Har du en annen mac som den kan kobles til så start i diskmodus (T inne ved oppstart). Koble så til den andre maskinen med FireWire, Thunderbolt eller FW/adapter. Disken som du har problemer med kommer da opp som en ekstern disk på Desktop. Der kan du ev kopiere ut eller slette noe så du får fortsatt installasjonen. Mulig du må starte med den helt på nytt.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Morse » tir 09.01.2018 6:25

Og hvis ikke du har en annen Mac tilgjengelig, men har vært smart og laget deg en klone, eller annen bootbar ekstern disk, kan du koble til denne og starte fra den ved å holde nede alt-tasten når du starter, og velge denne som oppstartsdisk. Så kan du gå inn og rydde. Kanskje du blant annet f.eks. har en haug gamle ting i Nedlastingsmappen, som de aller fleste har?

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Abra1 » tor 11.01.2018 19:12

Har en mac til, thunderboltkabel er nå bestilt. Takk for hjelpen
medlem i 153 måneder
 

Re: Stopp under High Sierra oppdatering

Innleggav Helge Hafstad » tor 11.01.2018 23:41

Sannsynligvis ligger macOS High Sierra-nedlastingen komplett i Programmer-mappen. Hvis du får ryddet unna noe så ville jeg lastet ned DiskMaker X 7 - som nå støtter 10.13.2. Starter du programmet så finner den selv installasjonsfilen og ber deg sette i en USB-minnepenn på minimum 8GB. Den reformatteres og deretter kan du starte maskinen på nytt ved å holde alt-tasten nede og velge minnepennen som startdisk. Den må selvsagt stå i hele tiden...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac OS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]