Temperatur-connector Seagate Barracuda

Diskusjon rundt Apples iMac

Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Gautis » tor 01.03.2018 21:04

Har kikket på YouTube-videoer om hvordan bytte HD i en gammel iMac 24". Og der er den temperatur-connectoren satt i HD'n. Er det den samme som er på den nye HD'n jeg kjøpte? Er en 4-pins connector ved siden av strømpluggen. Kan jeg bruke den, eller må jeg bruke den eksterne temperaturføleren jeg kjøpte for sikkerthetsskyld på eBay?

EDIT: Ser at den gamle HDD'n hadde fler pin's enn den nye, så må vel bygge om da. Eller får tak på en en kabel...

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Nikolay » fre 02.03.2018 10:26

Om du lister serienummeret på iMacen din (eller sender meg på DM om du er paranoid) kan jeg sjekke nøyaktig. Jeg har en del slike kabler liggende om du trenger noen, men jeg mener å huske at du ikke trenger noe ekstra for å bytte på 24"-ere.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Helge Hafstad » fre 02.03.2018 14:02

I iMac 27" fra 2009 og 2010 har jeg opplevd at der er disker fra både WD og Seagate. Kontaktene stemmer da ikke overens, men byttes der til samme produsent så går det som regel. Sensorene som OWC selger klebes direkte på disken så der er det bare kontakten på hovedkortet som må passe.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Nikolay » fre 02.03.2018 15:10

Ja, etter min hukommelse holder det med vanlig SATA-tilkobling (og tilhørende strøm), og så kan du bare ta av den påklistrede temperatursensoren og sette den på den nye disken. Trenger ikke bry deg om de ekstra pinnene ved siden av SATA-kontaktene på diskene på disse maskinene.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Helge Hafstad » fre 02.03.2018 23:14

Dette gjelder ikke for 2009 og 2010-modellene. Der er problemet at om ikke det er disk fra samme produsent så passer ikke kontaktene på sensoren om hverandre. Dvs at man da enten må fjerne denne helt og styre viftene med software, eller gå til innkjøp av en sensor fra fx OWC. Selve sensoren klebes her til overflaten på disken og er ikke avhengig av kontakt på samme. Noen av disse bruker kontaktpunkt på hovedkort og andre er tilsluttet via medfølgene SATA-overgang.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Nikolay » lør 03.03.2018 19:51

Kilde? iFixit sier ikke noe om det på noen listede 24-tommere. der står det at sensoren er klistret på diskene, uansett EMC.

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Gautis » søn 04.03.2018 13:03

Nikolay skrev:Om du lister serienummeret på iMacen din (eller sender meg på DM om du er paranoid) kan jeg sjekke nøyaktig. Jeg har en del slike kabler liggende om du trenger noen, men jeg mener å huske at du ikke trenger noe ekstra for å bytte på 24"-ere.


Utrolig snilt av deg :-) Men jeg sendte en mail til Pippin i Kr.sand, og de svarte langt og utfyllende for meg, og sa de hadde en jeg kunne få kjøpt. Så der fikk jeg kjempeservice. Nå sliter jeg bare bigtime med å få på skjermkabelen igjen. Hehe. Det gikk mye lettere på min gamle 27" late 2009 enn denne 21.5" mid 2010.... Vet ikke om jeg har ødelagt den eller ikke.

Brukerens avatar
medlem i 181 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Helge Hafstad » søn 04.03.2018 15:34

Nikolay: Jeg refererer hele tiden til 27" fra 2009 og 2010. 24" har jeg ikke skrudd på så der har jeg ikke noe å bidra med...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Temperatur-connector Seagate Barracuda

Innleggav Nikolay » tor 15.03.2018 13:46

Helge Hafstad skrev:refererer hele tiden til 27" fra 2009 og 2010
Hvorfor det?

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere