iMac mid2011 med hardware issues.... trenger forslag

Diskusjon rundt Apples iMac

iMac mid2011 med hardware issues.... trenger forslag

Innleggav cobsen » tir 27.03.2018 20:28

Hey,

Har hatt to poster her tidligere angående trøbbel med en iMac. Kort oppsummert var det i utgangspunktet min oppfatning at problemet skyltes en nyinstallert SSD, disken blei bytta, fremdeles problem. Så var det en teori om mulig defekt powersupply, ettersom den hadde tegn på litt varmgang. Ny blei skaffe etter bistand fra dere til å finne en. Power supply bytta... fremdeles krøll.. og nå begynner jeg å bli frustrert. Irritasjonen er størst av det faktum at jeg er ekstremt fornøyd med maskina, reint bortsatt fra at den nå kræsjer..

Korte fakta;
iMac mid2011, 2429, 27inch.
Historikken;
Har selv oppgradert til 16gb ram når den var ny. tvilsom at det plutselig skulle være ett problem.
Kjøpte for en stund siden en Samsung SSD på 500gb og installerte selv. blei installert som ett tillegg til eksisterende 1TB disk. Maskina

Symptomene er;
plutselig og utilsiktet kræsj i form av "farger" på skjermen. I starten, skjedde dette en sjelden gang, og var bare å restarte.
dette har nå utviklet seg til at det skjer nesten umiddelbart, og den kommer seg da ikke igang igjen. den kommer seg halvveis gjennom "oppstarts linja" på gråsia med eplelogo.... og nå må jeg reinstallere den for å komme igang igjen....

Historikk på feilsøkning;
- trodde først det var SSD´n som var problemet. Klaga til Komplett og fikk en ny... (tviler egentlig på at SSDn noen gang var ett problem)
- surra rundt med en oppfatning av at temperatur på disken var problemet, installerte fan controller, overvåka litt temperaturer og kjørte full blås på samtlige vifter ei periode... kræsja fordi...
- bytta powersupply og reinstallert igjen, kræsja nesten tvert igjen etter oppstart.
- i frustrasjon så demonterte jeg nå SSD´n og reinstallerte igjen på originaldisken, bare for å utelukke 100% at den "uoriginale" disken er årsken. kræsja igjen nå i kveld. ca. 4-5 timers bruk etter sist reinstallasjon på originale disken.

Så nå er jeg tilbake på "original" maskin.

Bor i Molde, nærmeste autoriserte verksted er Ålesund. er det verd å levere maskina inn? hva vil egentlig fremgangsmåten deres være? har de noe de kan koble seg på med for å finne ut av noe jeg ikke kan finne ut av selv? betaler ikke folk 1000,- i timen for å drive bingo... begynner å bli en racer på å åpne maskina nå, så kvir meg ikke på bytte meir inni der om noen har gode forslag til hva jeg bør sjekke, eventuelt bytte.

Maskina er som nevnt MID2011.... ergo drar på åra, men er jo så fordømt fornøyd med den (hvertfall den korte tiden jeg hadde SSD).

taknæmlig for alle gode forslag.

notis;
... en ting jeg merka meg nå etter siste kræsj, som jeg ikke har merka meg før; skjermen flimra plutselig ett par sekunder, før alle de fargene dukka opp. OG; tydelig at ikke heile maskina kræsjer, for nå spilte jeg for en gangsskyld spotify på maskina menst jeg jobba, og musikken spilte like godt i 4-5 sekunder etter at fargene kom opp på skjermen, og før maskina av seg selv restarta... kan det tyde på at det er noe skjerm relatert? bytte skjermkort?? hehe
medlem i 152 måneder
 

Re: iMac mid2011 med hardware issues.... trenger forslag

Innleggav Fluffy » ons 28.03.2018 1:07

Min iMac fra 2013 krasjet med omtrent de samme symptomene du beskriver. Viste seg å være hovedkortet som var røket, men fikk byttet det på garantien. Når uhellet først var ute så var jeg heldig, hadde det skjedd en måned etter så hadde garantien vært ute :)
medlem i 206 måneder
 

Re: iMac mid2011 med hardware issues.... trenger forslag

Innleggav cobsen » ons 28.03.2018 14:44

hmm... OK

https://www.powerbookmedic.com/27-iMac- ... -5854.html
Nytt hovedkort får jeg får 399 USD på powerbookmedic..
skjønner ikke helt, for de omtaler det som "new" på ei side, og renovert på ei anna.... menst ett som har kategorien "used" får jeg får 189 USD.


andre som har erfaringer som tilsier at det kan være hovedkortet, eller noe anna?

Mvh,
Tommy
medlem i 152 måneder
 


Returner til iMac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere