"bilder" og print

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

"bilder" og print

Innleggav furia » tir 27.11.2018 13:15

Har i alle år laget julegave på macen. Fotokalender av familiens øyensten. Gjorde alt ferdig i juni og skulle bare sette inn de siste bildene nå. Så er det stengt! Konverter til 3parts program, der starter uken på søndag! Alle bildene er låst og jeg må selv lete frem alle bildene og overføre til et annet program.

Så litt delt post.

1. Hvor lager jeg fotokalender nå? Likte å legge inn små bilder på datoene.

2. Vil ikke bruker Bilder mer til bildene mine når de er så useriøse. Må jeg på lightroom? Har aperture som de også bare sluttet med.....

3. Nå er begeret rent over av dårlig behandling og dårlig kundeservice av apple. Når macen min og telefonen skal byttes ut så blir det noe annet. Så hvordan legge opp "livet" slik at jeg ikke er så låst til macen/apple etc.

Takk for hjelp!
medlem i 192 måneder
 

Re: "bilder" og print

Innleggav Fluffy » tir 27.11.2018 23:34

Får ta det litt etter numrene her:

1) Mener å huske at Lightroom kan lage kalender, men er litt usikker da jeg aldri har prøvd.

2) Hvis du vil kjøpe lightroom så er det versjon 6 som er siste versjon, men siste oppdatering var i fjor (hvis jeg husker rett) og den blir ikke oppdatert mer. Du kan abonnerer for 117 kr m/mva per måned og da får du også med photoshop. Ett alternativ du kan prøve er Gimp ( https://www.gimp.org ) som er gratis. Var så vidt borti det her for noen uker siden og det virket forsåvidt greit, men jeg har abo på LR/PS.

3) Både Gimp og LR/PS kan brukes på pc, siste variant kan installeres på to maskiner og de har også en variant for mobilen. Velger du å gå for lightroom kan jeg anbefale denne gruppen på Facebook: https://www.facebook.com/groups/EnkeltForklart Er på norsk og han som har siden har skrevet bok om LR.

Har hatt mac nå siden 1995, men prisene og kundeservicen er helt hinsidig så neste boks her blir pc.
medlem i 206 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]