Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav barnemat » søn 25.11.2018 13:30

Jeg har en iMac fra 2013 som er utrolig treg. Skjønner at det kan være flere årsaker til at en såpass gammel maskin er treg, men den er altså normalt vedlikeholdt, det er mye ledig plass på den og den er lite brukt. Det gjelder ikke cache. Har også memory cleaner.

Kan du ved å se på maskinvare påpeke hvor problemet kan ligge?

Kunne det være en idé å kjøpe Mac Mini og bruke den gamle som skjerm? Hvilke krav bør stilles til innmat på mini eventuelt?

På forhånd takk for evt tips/tanker.

3,2 GHz firekjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,6 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
1 TB Serial ATA-harddisk med 7200 o/min
NVIDIA GeForce GTX 675MX 1GB GDDR5
medlem i 141 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Gurre » søn 25.11.2018 13:40

Maskinvaren skulle det ikke være noe i veien med, hvis den virker som den skal. Tror heller du skal se på programvaren - er det ikke så at en ny installasjon av macOS ofte anbefales hvis maskinen er treg?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav barnemat » søn 25.11.2018 14:51

Har siste. Mojave...
medlem i 141 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav barnemat » man 26.11.2018 20:18

Her kommer en presisering: Maskinen fungerer egentlig greit med programmene som er åpne. Den blir først treg, og da usigelig treg, når den skal åpne et nytt program eller tidvis en ny fil i et allerede åpent program (f.eks. pdf i Adobe). Den kan bruke flere minutter på å åpne et dokument i et program som ikke er åpent. Det er vel litt rart... og kanskje ikke noen som har noen tanker om hvorfor heller.
medlem i 141 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Morse » ons 28.11.2018 22:26

I utgangspunktet en meget kapabel maskin. Åpne Påloggingsobjekter i brukerkontoen din i Systemvalg og sjekk om du har fått noen nye leieboere. Mens du er i Systemvalg, åpne Dock og sjekk at det fjollete valget "Animer programmer ved oppstart" er skrudd AV. Last ned og installer Malwarebytes. Og slutt å ha oppe programmer du ikke bruker, eller kjøp mer RAM.

Brukerens avatar
medlem i 162 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Helge Hafstad » tor 29.11.2018 20:27

Det spiller også en rolle hvor full disken din er. Helst bør der være 10-20 % ledig plass.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Nikolay » tor 29.11.2018 21:44

Setter en femtilapp på at det er harddisken som er gåen og må byttes. Om du holder til i Oslo-området kan jeg hjelpe deg med å sjekke og å eventuelt bytte om du ikke er fortrolig med det selv. Gjør'e for en cola. :)

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav barnemat » fre 30.11.2018 21:01

Takk for gode tips og utstrakte hender. Jeg har ikke kommet så langt, men en ekstra gjennomgang med sletting og avhuking av unødvendige ting ble det. At det tar en evighet å få bilder i Spotify-vinduet, får så være. Det er ikke så gale ellers. Har inntrykk av at det er bedre å ha Word åpent og f.eks. åpne/finne dokumenter derfra fremfor å lukke og måtte åpne hele programmet. Det samme gjelder egentlig Spotify, så jeg går nok for dette.
medlem i 141 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Dorkfish » fre 30.11.2018 21:40

barnemat skrev:Har siste. Mojave...

Mojave ødela min Mac også. Jeg måtte rett og slett legge inn High Sierra på nytt. For med Mojave så ble alt bare sirup treigt. Tror det kan være Apple sin måte å få oss til å oppgradere til ny maskinvare selv om de koster like mye som en brukbar bil nå for tiden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hva er galt med denne 6-åringen, og hva trenger han?

Innleggav Fiskepudding » søn 02.12.2018 12:54

Om du har oppdatert maskinen i flere omganger kan det være rot i bibliotek etc som er årsaken.
Sjekk aktivitetsmonitor og sorter på CPU. Er det noen prosesser som bruker mye datakraft?
Foreslår om du ikke har gjort det å opprette en ny adminbruker og ser om den er like treig med den.
Er det ikke noe som kjører start maskinen i "recover mode" og kjør diskverktøy derfra.
Ellers ble de maskinene jeg har installert Mojave på raskere etter oppdateringen.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 


Returner til Ny på Mac / Bestilling og kjøp av Mac



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere