Får ikke starte Macbook pro

Diskusjon rundt Apples bærbare for profesjonelle.

Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Toneho » fre 08.02.2019 19:10

Hei.

Har en gammel Macbook pro mid-2010.
Det er ca en uke siden sist jeg bruke den, men nå når jeg prøver å slå den på igjen så vil den ikke starte...
Jeg trykker på powerknappen og det eneste jeg ser er 1 blink på varsellyset. Ellers ingen lyd eller tegn til at den vil starte. Laderen står i og lyser grønt.
Noen som har noen tanker om hva det kan være og hva jeg kan gjøre??
medlem i 174 måneder
 

Re: Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Grubasek » lør 09.02.2019 15:52


Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Toneho » man 11.02.2019 22:52

Det hjelper ikke. Skjer ingenting når jeg prøver de tastene, er som om det er helt dødt. Eneste livstegnet er det varsellyset, men ingen lyder eller noe.
Har hatt i laderen lenge og den lyser som nevnt grønt, men når jeg trykker på den lillw knappen på siden av macen som viser hvor nye strøm det er så viser det hele tiden bare et lys som om den ikke lader helt.
medlem i 174 måneder
 

Re: Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Grubasek » tir 12.02.2019 12:01

Hvis du heller ikke hører lyd fra disken når du slår på, er det nok en mulighet for at disken er fyken. :-( Da må du nok sannsynligvis ta turen til et Eple-verksted.

Brukerens avatar
medlem i 154 måneder
 

Re: Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Helge Hafstad » tir 12.02.2019 14:04

En enkel måte å finne ut om disken er defekt eller ei er å starte opp fra et annet volum. Det kan være en ekstern disk, USB-minnepenn, DVD eller en annen maskin i diskmodus. Hold Alt-tast nede ved oppstart og velg oppstartsvolum i det som kommer opp på skjermen.

Men her høres det ut som at det er annet enn disken som er gåen. Det kan også testes ved å ta disken ut. Da skal i det minste skjermen lyse opp, men blir stående med en mappe med spørsmåltegn på.

Du kan også teste om det er er en defekt RAM-brikke ved å starte med bare 1 brikke i maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Får ikke starte Macbook pro

Innleggav Nikolay » ons 20.02.2019 13:45

Grubasek skrev:mulighet for at disken er fyken.
Det kan være at disken ikke får beskjed om å starte i det hele tatt, om hovedkortet er gåent eller det er noe som "stopper" prosessen med noe annet galt. Om kun harddisken er gåen får man som regel ikke noe lysblink som varsel, man får heller en beskjed på skjermen gjennom et ikon av noe slag.

https://support.apple.com/en-us/HT203576

Brukerens avatar
medlem i 122 måneder
 


Returner til MacBook Pro



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron