Filemaker - kjennskap til det?

Her kan du diskutere de Mac spørsmålene som faller litt utenfor de andre kategoriene

Filemaker - kjennskap til det?

Innleggav DADDY » man 22.04.2019 15:59

Morse og andre flinke, har en base med noen tusen Records over eiendeler osv.

Kan jeg på en enkel måte telle antatt forskjellige type eiendeler?

Et felt heter Type, men med alt fra maleri, cd, dvs osv. har jeg ikke oversikt.

Takker.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Re: Filemaker - kjennskap til det?

Innleggav Helge Hafstad » man 22.04.2019 19:38

FileMaker kan det meste som Excel kan, pluss en del mer. I hvert fall er det enklere å konfigurere det selv.

Bruk Find for å finne det du vil og les av hvor mange treff du får. Blir det for mange eller for få så presiser ved flere søkekriterier og/eller bruker Omit for å luke vekk ting som ikke skal være med.

Du kan også opprette felt som viser deg status for forskjellige kriterier. Sett disse opp som en kalkulasjon og bruk Count og/eller If i kombinasjon for antall poster. Da trenger du ikke søke, men sørg for at alle poster viser om du skal lese av antallet.

Har du Mojave så virker ikke de fleste eldre versjoner. I alle fall fra 14 og nedover. Siste FM er versjon 17.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Filemaker - kjennskap til det?

Innleggav DADDY » tir 23.04.2019 8:52

@Helge Hafstad, takk for innspill.

Dårlig forklart fra min side, jeg har laget en relasjon hvor feltet type er relatert til seg selv, med en Count får jeg vite hvor mange av samme type jeg har.

Skulle gjerne visst hvor mange forskjellige typer jeg har, om du skjønte den.

Takk.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Filemaker - kjennskap til det?

Innleggav Helge Hafstad » ons 24.04.2019 1:00

Noen tusen poster er ikke så mye og FM hjelper deg godt med å håndtere dette. Ville først lagt til 2 felt for hoved- og underkategori, så beholder du typefeltet ditt slik det er. Hovedkategori (kat1) kan du lage som en verdiliste mens underkategori (kat2) er en relasjon basert på denne. Valgt kat1 på en type vil da vise hvor mange kat2 du har i denne gruppen. For at FM skal vise dette med tall så kan du gjøre dette ved div funksjoner som fx Count, If eller Case. For å endre eksisterende data så må du nok bruke søk på typefeltet og definere nye kategorier ved Replace Field Contents på Record-menyen og ev lage noen script som gjør dette i en håndvending.

Men noen enkle ting som gjør dette i ettertid finnes neppe, det er først når du legger inn de kriteriene som mangler at det blir enkelt.

Ellers er FM-forumene veldig hjelpsomme. Skriver du det du lurer på inn i søkefeltet på nettleseren så kommer du som regel på rett spor...:-)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Filemaker - kjennskap til det?

Innleggav DADDY » ons 24.04.2019 11:13

@Helge Hafstad, takk.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 


Returner til Mac-hjørnet



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere